Första husägare här med ett gammalt hus som verkar ha lappats och fuskbyggts i oändlighet känns det som, har varit en överväldigande första vecka, tusen saker som man inte sett på visningarna.

Nu har jag varit uppe i vinden och jag har inte den blekaste om hur illa detta är, det ser förjävligt ut och verkar ha runnit in men känns torrt dock luktar det inget vidare och lite kiss, antagligen möss som springer omkring.
 
  • Rött hus med svart tak, vita fönsterfoder och skorsten beläget framför en skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktiga och skadade takbjälkar samt smutsiga plankor på vinden med tecken på möjliga fuktskador eller musinfestation, sett i en renovering av ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial och träkonstruktion i en vind med tecken på tidigare fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vind med spindelväv, skadat trä och isoleringsmaterial. Synligt tecken på bristande underhåll och troliga musproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstol och isolering i vind med mögel och smuts, inklämt material samt spindelväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar en vind med gammal isolering och smutsiga träbjälkar med spindelväv och tecken på att det har läckt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett äldre vindutrymme med synliga träbjälkar, isolering, stora spikar och spindelnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isoleringsmaterial och träarbeten i vinden av ett gammalt hus, spikhuvuden och spindelnät syns på träbalkarna och en plastpåse ligger längre in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, smutsiga väggar och isoleringsmaterial. Vattenfläckar syns på väggen och isoleringen verkar gammal och nött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart inte helt perfekt. Men ser inte så farligt ut. Tyck in en kniv för att testa om något är ruttet. Håll lite koll när det regnar.
 
  • Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
C
Pannorna ser rätt OK ut men uppenbarligen har det tidigare varit läckage. Hur är det med pappen och läkten? Jag hade lyft på ett par pannor och tittat. Hade även titta runt genomföringarna så att det är tätt.

Är pappen, läkten och genomföringarna i bra skick hade jag städa upp där uppe och sett till att klimatet är bra över tid.
 
  • Gilla
niri och 2 till
  • Laddar…
Har inte undersökt papp och läkt men ska göra detta och upp och inspektera mer försöka se om man kan krypa runt där och kolla längre in, tack för tips återkommer när jag gjort lite djupare undersökningar :)
 
Markera fuktfläckarna med tex en spritpenna, så är det lätt att se om det har spridit sig nästa gång du inspekterar
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Varit uppe o kollat röta allt verkar torrt på det området men frigolit låg under isoleringen som möss festat på, är det normalt ?
 
Ser torrt ut, bevis = spindelväv. Kanske några gamla läckage som åtgärdats.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte vad det är du tycker är så hemskt. Det ser väl rätt normalt ut för en vind. Det är ju inte direkt ett utrymme man ska vara på. Huruvida man tycker att den typen av isolering som ligger där är bra eller inte finns det olika åsikter om men det ser ju torrt ut och om isoleringen också är torr så finns det väl inte någon anledning att göra ngt alls.

Vid något tillfälle har det nog läkt in vatten verkar det ju som men det verkar inte regna in nu och det finns ingen anledning att byta virke som är torrt. Det ser ut som att någon del är utbytt så förmodligen har det funnits en anledning som inte längre finns.

Möss äter på allt möjligt och det är gissningsvis svårt att göra det helt tätt så att möss inte kommer in. Det behövs väldigt små hål för möss. Det går att sätta ut fällor men de bör kontrolleras i princip dagligen och det blir ju ett himla jobba.

Titta till vinden några ggr per år och kanske lite extra om det varit någon form av skyfall.

Min mor brukar säg att det är karaktärsdanande att äga gamla hus. 🙃

Förmodligen kommer ni att hitta allt möjligt men gissningsvis är inte allt så illa som ni tror.


Ruttet trä i en vindkonstruktion med ett synligt hål i bärande del som visar omfattande skador, bitar av trä och en steg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag brukar visa den här bilden som referens. Det här hittade vi i ett hus när vi precis hade köpt det. Det är alltså en helt igenomrutten del av den bärande konstruktionen i en kupa. Det var lite stressande en stund men var lätt att åtgärda.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag förstår inte vad det är du tycker är så hemskt. Det ser väl rätt normalt ut för en vind. Det är ju inte direkt ett utrymme man ska vara på. Huruvida man tycker att den typen av isolering som ligger där är bra eller inte finns det olika åsikter om men det ser ju torrt ut och om isoleringen också är torr så finns det väl inte någon anledning att göra ngt alls.

Vid något tillfälle har det nog läkt in vatten verkar det ju som men det verkar inte regna in nu och det finns ingen anledning att byta virke som är torrt. Det ser ut som att någon del är utbytt så förmodligen har det funnits en anledning som inte längre finns.

Möss äter på allt möjligt och det är gissningsvis svårt att göra det helt tätt så att möss inte kommer in. Det behövs väldigt små hål för möss. Det går att sätta ut fällor men de bör kontrolleras i princip dagligen och det blir ju ett himla jobba.

Titta till vinden några ggr per år och kanske lite extra om det varit någon form av skyfall.

Min mor brukar säg att det är karaktärsdanande att äga gamla hus. 🙃

Förmodligen kommer ni att hitta allt möjligt men gissningsvis är inte allt så illa som ni tror.


[bild]

Jag brukar visa den här bilden som referens. Det här hittade vi i ett hus när vi precis hade köpt det. Det är alltså en helt igenomrutten del av den bärande konstruktionen i en kupa. Det var lite stressande en stund men var lätt att åtgärda.
Det är första gången jag gör sånt här arbete så kunskapen finns inte riktigt, ser förjävligt ut i mina ögon som vill att alla ytor ska vara beboliga :) på kommentarerna verkar det inte så illa men jag skulle gärna vilja städa bort all skit och frigolit så mössen får mindre att äta på, men det blir nog nedprioriterat nu eftersom det låter som det inte är så farligt.

Tack för hjälpen 🙏
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
C
N niri skrev:
Det är första gången jag gör sånt här arbete så kunskapen finns inte riktigt, ser förjävligt ut i mina ögon som vill att alla ytor ska vara beboliga :) på kommentarerna verkar det inte så illa men jag skulle gärna vilja städa bort all skit och frigolit så mössen får mindre att äta på, men det blir nog nedprioriterat nu eftersom det låter som det inte är så farligt.

Tack för hjälpen 🙏
Jag tycker det låter helt rimligt. Det är ju bla därför forumet finns, för att man ska kunna fråga mer erfarna husägare om sånt här.

Sannolikt är det inget akut du behöver åtgärda just nu. Samtidigt tycker jag inte man ska underskatta den mentala aspekten i att ha kontrollerat, lagat småsaker och städat i ett utrymme som en kallvind. Man får helt enkelt bättre ”koll” på huset och eventuella förändrar/försämringar noterar man snabbare. Lycka till med ditt nya hus!
 
  • Gilla
niri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.