Hej!

Fick för mig att det skulle vara enkelt att byta från en ojordad stickpropp till en annan på mitt loppisfynd till lampa. Men när jag knipsat av lampproppen på lampan för att via en sockerbit koppla in lampan till min nya lamppropp upptäcker jag att det inte finns någon färgkodning på de gamla kablarna. Finns det något sätt att veta vilken som ska mot brun och vilken som ska mot blå.

Vet inte om jag förstod rätt när jag läste någonstans att det på lampor inte spelar någon roll (så länge det är ojordat) eftersom man ändå kan vända stickproppen åt båda hållen. Men vågar absolut inte prova något utan att känna mig säker…

Skickar med lite bilder för tydlighetens skull.
 
  • Närbild av en hand som håller en ojordad stickpropp nära en lampa med obelagda svarta sladdar utan färgkodning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vintage lampa med avklippt ojordad stickpropp, sockerbitskoppling och ny stickpropp som ligger på ett träbord. Blå träningsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två händer som håller två olika stickproppar framför en omvänd krämfärgad lampa på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har fattat helt rätt. Det spelar ingen roll på en ojordad lampa.
 
  • Gilla
Vårdnadshavaren
  • Laddar…
Spelar ingen roll vilken som är kopplad på fas eller nollplinten i lampans stickpropp för funktionen. Sen ska egentligen fas vara kopplad till botten på lampsockeln och noll till gängorna.
 
  • Gilla
Vårdnadshavaren
  • Laddar…
Kan jag ta reda på det på något sätt? Eller ska jag bara strunta i det och köra på? Hur skulle du ha gjort?
 
Strunta i det och kör på. Det har ingen praktiskt betydelse. Så skulle jag gjort.
 
  • Gilla
Vårdnadshavaren
  • Laddar…
V Vårdnadshavaren skrev:
Kan jag ta reda på det på något sätt? Eller ska jag bara strunta i det och köra på? Hur skulle du ha gjort?
Strunta i det. Skrev det mest som extra information ifall du ville veta.
 
  • Gilla
Vårdnadshavaren
  • Laddar…
H HasselmarkenHampus skrev:
Spelar ingen roll vilken som är kopplad på fas eller nollplinten i lampans stickpropp för funktionen. Sen ska egentligen fas vara kopplad till botten på lampsockeln och noll till gängorna.
Gängorna är normalt inte strömförande utom när gödlampan är helt iskruvad så det har ingen betydelse.
Ingen vet ändå vilket stift i takuttaget som är fas och nolla.
 
  • Gilla
Vårdnadshavaren och 1 till
  • Laddar…
Varför knipsade du av den gamla lampkontakten?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det var kanske för kort kabel?
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Är väl en jordad propp fast det bara går in två sladdar i den? Kunde helt enkelt inte få in den i mina takuttag.
 
  • Hand som håller en jordad kontaktpropp med fyra metallskruvar, text på kontakten "6A 250V". Bakgrunden visar en grå soffa och blå träningsboll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan1891 Dan1891 skrev:
Varför knipsade du av den gamla lampkontakten?
Mest troligt för att man inte visste att det bara var att skruva upp kontakten, och lossa ledningarna från stiften.
 
Detta är alltså den gamla och nu fäster jag istället en ojordad med endast två stycken ”piggar” på.
 
Nja, om det bara är två ledare in är den inte jordad.
Men det kan såklart vara så att kontakterna inte passar riktigt även om man tycker att de borde göra det.

Det är en kronkontakt. Avsedd för en ljuskrona. Eller vilken annan lampa som helst med flera glödlampor i, där de kan tändas i två grupper oberoende av varandra.

Men denna lampa har inte den funktionen. Det krävs tre ledare från lampan i sådana fall. En neutralledare och två tändtrådar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den gamla är inte jordad heller, den har tre stift men bara två användes i din koppling.

Den gamla kan användas till det som kallas kronkoppling där ett stift är nolla och de två andra är tändtrådar som användes i takkronor för att tända ena halvan, andra halvan, och båda halvorna.
Vägg strömbrytaren hade 2 brytare.
Den tidens dimmer.
 
  • Gilla
Vårdnadshavaren
  • Laddar…
V Vårdnadshavaren skrev:
Kunde helt enkelt inte få in den i mina takuttag
At stickproppen inte passar betyder att lampan inte får användas i ditt uttag utan att kontrolleras och eventuellt byggas om!

Denna armatur får i sitt nuvarande utförande endast användas i isolerade rum med ojordade vägguttag.

För att sätta den stickpropp du har på bild måste du kontrollera att armaturen kan betraktas som dubbelisolerad. Det kan innebära att sladden och lampsocklarna behöver bytas. Det är en enkelt operation på denna, det är värre med ljuskronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.