Sunroof.se håller just nu på att ta bort gamla takpannor och har lagt en duk. De valde att ta bort pannorna när det regna hela dagen så klart. Jag har tre frågor till någon som är kunnig för jag är så nojig med hantverkare efter att blivit lurad så många gånger där de inte utfört arbetet korrekt.

1. Är det okej att ta bort pannorna i fullt regn, skyddar den gamla pappen tillräckligt?
2. Är duken/brädorna rätt installerade?
3. Duken känns väldigt tunn och fladdrar på taken lite i vinden. På offerten står följande: Sunroof: BIPV aktiv och passiv takyta inkl. underlagsduk typ Haloten 380 eller likvärdigt - Bee Solar. När jag läser om detta verkar det vara en mycket tjockare och rejälare duk. Håller jag på att bli lurad igen?

Tack vänligast för svar!
 
  • Regnig dag med avlägsnade takpannor och täckt med underlagsduk och träbrädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med underlagsduk och träreglar installerade, tydligt märkta med "BMI Icopal," utan takpannor ännu på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Det verkar saknas ströläkt från nock till takfot under bärläkten, som det är monterat nu kommer löv/barr och annat skräp kunna samlas ovan bärläkten
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
2. Det verkar saknas ströläkt från nock till takfot under bärläkten, som det är monterat nu kommer löv/barr och annat skräp kunna samlas ovan bärläkten
Tack för svar! Det är meningen att det ska bli ett helt tätt tak (integrerade solceller) så småningom. Jag hittade en bild från en installation på ett annat hus, det verkar vara med den duk som finns i min offert och den verkar vara robustare, vet du kanske?
 
  • Takinstallation med robust duk från Mataki, Haloten 380, på ett hus. Duken är applicerad med träreglar ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.