Huset är inte ute på budgivning då det i dag ägs av en släkting. Vi har därmed första tjing.

Tack för tipset om andel bottenlån. Som ovan bankkund hade jag inte ens en tanke på att man kanske kan förhandla upp den delen. Vad jag vet så har vår bank officiellt 75% bottenlån.

 
När ni kalkylerar för det här köpet så tänk på att det tillkommer en del kostnader utöver själva köpesumman.

Ni får en kostnad för lagfart, och om huset inte är belånat idag (och aldrig har varit det) så måste man ta ut inteckningar. det kostar om jag minns rätt (Det är 7 år sedan jag senast köpte hus) 1,5% rep. 2% av beloppet. Normalt brukar banken hjälpa till med detta och för det tar dom en avgift (har hört 800) dessutom tar banken i en del fall ut en uppläggningsavgift för lånet, som man skall tänka på att försöka förhandla bort. Just därför brukar banken ofta inte upplysa om den förrän man tycker att allt är klart och färdigförhandlat. Uppläggningsavgiften brukar famförallt gälla topplånet.

Om man nu har dåligtr med likvida medel så kan det vara bra att försöka få in även avgifterna, lagfart etc. i lånet. Så att det likvida medel man har kanske kan räcka till ev. möbler och annat som behövs till huset.

Nämner detta efterssom du säger att du är oerfaren bankkund.
 
Kan inte låta bli att kommentera begreppen lite... ;D

Bottenlån kan väl inte vara något att ha....Toppenlån måste väl vara bättre!! ;) ;D

Har jag en fin och häftig stereo kallas det för värsting; har jag en häftig och motorstark bil kallas det för värsting..Ett begrepp som härstammar från ordet värst, vilket är ett laddat ord ofta använt just i positiv mening som beskrevs beträffande stereon och bilen. Det konstiga är dock att ungdomar som kommit "på glid" kallas för värstingar; egentligen borde de väl kallas för sämstingar :surprised: :surprised: :surprised:

Precis lika är det med begreppen på lån, bottenlån är egentligen ett dåligt begrepp eftersom det även kan innehålla en värdering av själva lånet, ex villkoren. Om man skriver att mitt lån är botten, vad avses då? Är det att det är ett lån med bättre villkor än andra lån med sämre prioritet eller är det ett lån med generellt dåliga villkor?  

Bortsett från detta borde väl banken kunna låna ut alla pengarna till lägsta möjliga ränta, oavsett vad man nu kallar lånet.

Lycka till!  :) :) :)

 
Tack hempularen för dina tips!

Vi känner till det där med lagfartsavgift och annat, så det har vi haft i beräkningarna. Men vad jag vet så kan det vara svårt (omöjligt?) att låna pengar till de avgifterna.
 
Jorg, egentligen inte. Befinner du dig bara på rätt sida om marknadsvärdet och långivarens eventuella marginal så kan du i princip låna till vad som helst, till en ny bil t. ex. ;)

Lycka till! :) :) :)
 
Ta ett mindre snabblån till avgifterna och enligt ovan till det övriga om du inte har några pengar nu. Avgifterna är ju relativt rimliga att betala av inom kort tid jämfört med hela summan.

/MrE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.