Hej jag funderar lite på vad ni skulle gjort och om ni har några tipps på vad man kan göra.
Min son och sambo samt ett barn på 1år hyr ett hus som nu Anticimex avråder dom att bo kvar i pga att det är höga fuktvärden och en lukt som påminner om jordkällare den är lukten är så stark så att det luktar om allt kläder,soffa,säng mm.
Men nu vill dom säga upp kontraktet som säger att det ät två månaders uppsägning vilket jag tycker är orimliga krav när Anticimex gjort en koll och råder dom att flytta.
Vad skulle ni gjort.
Kanske fel forum men många kloka här.
 
Om det är privat är det en månads uppsägningstid för hyresgästen oavsett vad som står i avtalet. Om det inte är privat vet jag inte, men då borde det vara lättare att driva frågan om det nu är otjänligt att bo där.
 
  • Gilla
Brynäsaren 68 och 1 till
  • Laddar…
Antar att de hyr ett hus av en privatperson? Din son kan säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen, alltså sista oktober om han säger upp det nu.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...tt/hyra-ut-egen-bostad-privatuthyrningslagen/

Är det inte privatuthyrning beror det lite på vad som är avtalat https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/uppsagningstid-sa-funkar-det/

Är din son med i hyresgästföreningen? Om bostaden har alvarliga fel kan man tänka sig att hyresreducering är aktuellt, möjligt att han kan få hjälp från dem. https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/hyresreducering/
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
R
Brynäsaren 68 Håkan Helmersson skrev:
Hej jag funderar lite på vad ni skulle gjort och om ni har några tipps på vad man kan göra.
Min son och sambo samt ett barn på 1år hyr ett hus som nu Anticimex avråder dom att bo kvar i pga att det är höga fuktvärden och en lukt som påminner om jordkällare den är lukten är så stark så att det luktar om allt kläder,soffa,säng mm.
Men nu vill dom säga upp kontraktet som säger att det ät två månaders uppsägning vilket jag tycker är orimliga krav när Anticimex gjort en koll och råder dom att flytta.
Vad skulle ni gjort.
Kanske fel forum men många kloka här.
Dom kan i lugn och rå söka en ny bostad och säga upp kontraktet när dom ett nytt har..
Det är knappast dödligt att sova och vistas där vissa delar av dygnet, man kan se till själv att man inte är inne 24/7 om man säger så..
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Antar att de hyr ett hus av en privatperson? Din son kan säga upp avtalet till månadsskiftet en månad efter uppsägningen, alltså sista oktober om han säger upp det nu.

[länk]

Är det inte privatuthyrning beror det lite på vad som är avtalat [länk]

Är din son med i hyresgästföreningen? Om bostaden har alvarliga fel kan man tänka sig att hyresreducering är aktuellt, möjligt att han kan få hjälp från dem. [länk]
Ja han hyr privat tack för svar👌
 
R Rejäl skrev:
Dom kan i lugn och rå söka en ny bostad och säga upp kontraktet när dom ett nytt har..
Det är knappast dödligt att sova och vistas där vissa delar av dygnet, man kan se till själv att man inte är inne 24/7 om man säger så..
Fast det vet dom inte när hyresvärden inte gick vidare med utredningen,och jag tror inte att Anticimex säger att dom inte ska bo där med ett barn på ett år.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R
Brynäsaren 68 Håkan Helmersson skrev:
Fast det vet dom inte när hyresvärden inte gick vidare med utredningen,och jag tror inte att Anticimex säger att dom inte ska bo där med ett barn på ett år.
Fukt är aldrig dödligt på kort sikt utan kan vara ohälsosamt på längre sikt bara dom lever som vanligt och inte sitter 24/7, 7dagar i veckan instängda i huset..
Förstår att deras bedömning har startat en jätte oro men det är lite som med oron för asbest att man behöver långvarig och ganska stora mängder att det ska bli hälsovådligt..
 
Redigerat:
  • Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
Har sonen nått annat boende?
 
R Rejäl skrev:
Fukt är aldrig dödligt på kort sikt utan kan vara ohälsosamt på längre sikt bara dom lever som vanligt och inte sitter 24/7, 7dagar i veckan instängda i huset..
Förstår att deras bedömning har startat en jätte oro men det ör lite som med orken för asbest att man behöver långvarig och ganska stora mängder att det ska bli hälsovådligt..
F fribygg skrev:
Har sonen nått annat boende?
Ja dom har fått ett annat boende
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Brynäsaren 68 Håkan Helmersson skrev:
Ja dom har fått ett annat boende
Då kan ju sonen flytta direkt och städa ur under resten av uppsägningstiden
 
  • Gilla
Brynäsaren 68
  • Laddar…
Det är jag som är sonen i diskussionen.
Lukten vi har inne i huset luktar jord och sätter sig i kläder, möbler och hår.
Vi hörde av oss till hyresvärden redan i maj månad detta år och berättade att vi känner en konstig doft i huset. Hyresvärden kom hit några dagar efter med en snickare.
Snickaren kände doften väl i huset men inte Hyresvärden.
Vi förklarade att vi var oroliga för vår dotter som bara är 1 år.
Hyresvärden tog det inte på allvar och vi gick i 3 månader och väntade på att något skulle hända. Till slut blev vi så less så vi tog hit aniticimex och gjorde en krypgrundsbesiktning. Dom mätte höga värden fukt i hela grunden. Men de förklarade att de behövdes göras en större utredning för att ta reda på var lukten kommer ifrån.
Hyresvärden tog kontakt med försäkringsbolaget men fick ingen hjälp där. Efter 2 veckor fick vi reda på att dom ska installera en fuktavluftare i grunden. Men dom vet inte när de dyker upp.
Vi vet alltså fortfarande inte vad de är för lukt vi har i huset och vad de är något vi andas in.
Nu har vi kontaktat hyresvärden och sagt att vi tänker inte riskera att bo kvar här nu med vår dotter. Vi flyttar om ca 2 veckor.
Nu kräver hon oss på 2 månadshyror eftersom vi skrivit kontrakt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Vill även tillägga att vår dotter har en konstant hosta sedan cirka 3 veckor tillbaka. Var den beror på vet vi inte men förvånar mig inte om det är huset.
 
  • Gilla
Brynäsaren 68
  • Laddar…
Trist upplevelse och eländig hyresvärd. Fast det enda intressanta nu är ju att flytta. Som jag skrev tidigare har man aldrig längre än en månads uppsägningstid om det är privatuthyrning, oavsett vad ni skrivit på för avtal. Enligt din far har ni redan ett nytt boende. Flytta. Att din dotter skulle fått permanenta problem är osannolikt, så det är bara att hoppas på snabbt tillfrisknande i nya bostaden.
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
R
Brynäsaren 68 Håkan Helmersson skrev:
Ja dom har fått ett annat boende
Ja det måste ju vara otroligt skönt..
Jag skulle försöka med omedelbar uppsägning med stöd av Anticimex uttalande..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Kan en hyresvärd verkligen kräva hyra när det är så allvarliga problem i fastigheten som TS beskriver? Vad händer om TS vägrar betala slutfakturan och bestrider den bara?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.