Halloj, ska börja bygga om ventilationssystemet i mitt hus. Nu finns enbart frånluft med självdrag från våtutrymmen och köksfläkt med stora rör av asbest.
Jag skall ersätta dessa med spirorör och även ändra utförandet till en stam med forcerad frånluft, en stam för värmeförflyttning mellan de två våningsplanen och en stam för tilluft.

Då är frågan som följer, hur skall jag dimensionera rören? Totalt så kommer frånluften ha fem stycken utlopp på Ø100mm, värmeförflyttningen kommer ha totalt fyra öppningar (två in två ut, vet ej dimension på utlopp) och tilluften kommer ha åtminstone 3 utlopp på Ø100mm.

Finns det nån magisk tumregel som avgör hur stora rören ska vara?
Värmeförflyttningen är jag osäker på huruvida jag ska ha 100mm utlopp eller större.
 
TennisBakugan TennisBakugan skrev:
Halloj, ska börja bygga om ventilationssystemet i mitt hus. Nu finns enbart frånluft med självdrag från våtutrymmen och köksfläkt med stora rör av asbest.
Jag skall ersätta dessa med spirorör och även ändra utförandet till en stam med forcerad frånluft, en stam för värmeförflyttning mellan de två våningsplanen och en stam för tilluft.

Då är frågan som följer, hur skall jag dimensionera rören? Totalt så kommer frånluften ha fem stycken utlopp på Ø100mm, värmeförflyttningen kommer ha totalt fyra öppningar (två in två ut, vet ej dimension på utlopp) och tilluften kommer ha åtminstone 3 utlopp på Ø100mm.

Finns det nån magisk tumregel som avgör hur stora rören ska vara?
Värmeförflyttningen är jag osäker på huruvida jag ska ha 100mm utlopp eller större.
Hej
Hör av dig till någon som kan göra dessa beräkningar åt dig.
Någon som kan se helheten och även rekommendera lösningar just i ditt hus.
Svårt att som lekman beräkna tryckfall och flöden.
Ventilationsrör behöver ofta vara större än man tror.

Lycka till!
/ Björkskär
 
B Björkskär skrev:
Hej
Hör av dig till någon som kan göra dessa beräkningar åt dig.
Någon som kan se helheten och även rekommendera lösningar just i ditt hus.
Svårt att som lekman beräkna tryckfall och flöden.
Ventilationsrör behöver ofta vara större än man tror.

Lycka till!
/ Björkskär
Fast nej, jag vände mig till just detta forum för en ungefärlig uppskattning. Jag vill göra jobbet själv och då jag jobbar med värme/kyla och har grundläggande utbildning inom ventilation.
Hade jag varit villig att betala för en beräkning så hade jag nog inte varit här till att börja med.
 
Okej
Då är mitt råd att gå upp minst en dimension av vad du själv tror..
Värmeförflyttning aldrig mindre än 160mm.
Tänk att fläkt med klena rör skapar ljud!

/ Björkskär
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Okej
Då är mitt råd att gå upp minst en dimension av vad du själv tror..
Värmeförflyttning aldrig mindre än 160mm.
Tänk att fläkt med klena rör skapar ljud!

/ Björkskär
Tack, precis den sortens tips jag söker.
Jag var inne på 125rör och 125 ventiler först. Antar att 160 don används då eller kan jag köra 2x125 tro?
Bara om du killgissar lite?
Ljud är nåt jag definitivt vill undvika, iaf på övervåningen.

Eller är det bättre att satsa på ett ftx system direkt då detdär med att flytta värme mellan våningar verkar vara nåt folk avråder.
 
B
Jag har för mig att jag använde Lindab tools app för dimensioner. Ungefär 2.5m/s i rören valde jag, dock aldrig under 100mm diameter. Och ett totalt flöde som är en bit över Boverkets minkrav på 0.35l/s per m2. Finns en del olika regler kring hur flöden ska dimensioneras.

För aggregatetet så överdimensionera jag en del, tror jag ligger på lite drygt halva kapaciteten i aggregatet, för att minska buller.

Körde på ljuddämpande don, och flexslang med ljuddämpande egenskaper före varje don. Kanske onödigt, men det kostade inte så mycket när man gör själv och handlar på nätet.

Ec fläkt med styrsignal som jag trixar lite med i "smarta hemmet". Kör lite varierande ventilationsflöde beroende på behovet, och kör även lite extra nattetid på sommaren ("frikyla").
 
B BSOD skrev:
Jag har för mig att jag använde Lindab tools app för dimensioner. Ungefär 2.5m/s i rören valde jag, dock aldrig under 100mm diameter. Och ett totalt flöde som är en bit över Boverkets minkrav på 0.35l/s per m2. Finns en del olika regler kring hur flöden ska dimensioneras.

För aggregatetet så överdimensionera jag en del, tror jag ligger på lite drygt halva kapaciteten i aggregatet, för att minska buller.

Körde på ljuddämpande don, och flexslang med ljuddämpande egenskaper före varje don. Kanske onödigt, men det kostade inte så mycket när man gör själv och handlar på nätet.

Ec fläkt med styrsignal som jag trixar lite med i "smarta hemmet". Kör lite varierande ventilationsflöde beroende på behovet, och kör även lite extra nattetid på sommaren ("frikyla").
När du säger "aggregat" så syftar du på ett ventilationsaggregat med värmeväxling antar jag?
 
B
TennisBakugan TennisBakugan skrev:
När du säger "aggregat" så syftar du på ett ventilationsaggregat med värmeväxling antar jag?
Jo, men man bör tänka lite samma även om det bara är en frånluftsfläkt. På fullt varvtal brukar det låta en hel del, det kanske är ok om det är en industri eller placering på vinden ovanför ett kontor, men i bostad så är i alla fall jag lite allergisk mot onödigt buller.

Vill minnas att det brukar finnas en ljudkurva för lite mer seriösa fläktar, ifall man vill veta skillnaden I ljud.
 
B BSOD skrev:
Jo, men man bör tänka lite samma även om det bara är en frånluftsfläkt. På fullt varvtal brukar det låta en hel del, det kanske är ok om det är en industri eller placering på vinden ovanför ett kontor, men i bostad så är i alla fall jag lite allergisk mot onödigt buller.

Vill minnas att det brukar finnas en ljudkurva för lite mer seriösa fläktar, ifall man vill veta skillnaden I ljud.
Jag sitter även och tittar på att bygga ett, till en början, lättare ftx system för att få huset att cirkulera luften bättre. Värmeförflyttning verkar vara svårt utan att först ha bra ventilation hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.