Hej,

Jag har precis lyckats ha sönder min spishäll (spräckt glaset), och har nu en del problem som jag skulle vilja få hjälp att lösa. Spishällen (Witt Connect 3i) är sammankopplad med en takmonterad fläkt (Witt Stripes 90WCON). Hällen är trådlöst ihopkopplad (antagligen bluetooth) med fläkten, men det finns även en fjärrkontroll (antagligen IR). Den här kopplingen gör att när man slår på spisen, så går även fläkten och fläktens lampa igång, fläktens varvtal justeras sen automatiskt baserat på hur hög effekt hällens plattor körs på.

Till problemet: Witt säljer inte 3i-modellen längre, dom har inga reservdelar (glas), och kan heller inte komma med några förslag på hur jag ska kunna få samma funktionalitet med en annan häll.

En lösning på det här skulle kunna vara att: använda elektroniken i den trasiga hällen, använda fjärrkontrollen, eller på något vis lyckas koppla upp sig på den befintliga bluetoothlösningen i fläkten – för att bygga en fysisk separat kontroller för att styra fläkten. Det absolut mest optimala hade såklart varit att i den nya hällen lyckas integrera detta på något vis (finns ju hällar med liknande teknik). Problemet är att jag inte vet vad som skulle vara möjligt, eller vart man ska börja.

Är det någon som har några förslag på lösningar, vart jag kan vända mig för hjälp etc. Allt är välkommet!
Tack för hjälpen

Häll: https://www.wittsverige.se/varumarken/witt/produkter/witt-connect-3i
Fläkt:https://www.witt-ltd.com/Files/Images/Witt_ECOM/Downloads/stripes_90wcon_manual.pdf
Fjärrkontrol: https://servicecompaniet.no/Articles/Article/15300
 
Lite svårt att inse vilken funktionalitet som fanns och som du vill ha.

Vilken funktionalitet är det som är viktigast?
Att fläktens varvtal styrs av spiseffekten, eller?
 
Rent spontant ser jag inte alls nyttan med att spisens effekt styr fläktens varvtal.😕

Fläktens uppgift är normalt att ventilera bort stekos och liknande. Hur mycket os det blir är knappast direkt relaterat till effekten. Det går åt väldigt mycket mer effekt att koka upp en kastrull med vatten utan att det blir något os än vad som krävs för att steka ett par skivor bacon som ger mycket os. Som exempel.

Om jag skulle komma med ett förslag så är det att fokusera på vilka behov man har och försöka finna en bra lösning som möter de faktiska egna behoven. Och såklart önskemålen om man vill ha "lite extra". Inte försöka kopiera funktionaliteten hos den gamla lösningen.
 
Att fläktens varvtal ska justeras efter effekten på hällen är kanske det som är minst viktigt. Behovet är att kunna styra fläkten: av/på + justera fläkthastighet, slå på av ljuset + eventuellt dimma dom. Denna funktionalitet finns redan inbyggd i fjärrkontrollen och i hällens elektronik. Jag vill dock inte använda en separat fjärrkontroll, så antingen vill jag bygga en separat fastinstallation bredvid hällen (typ en ratt/knapp som försänks i bänkskivan), eller så vill jag försöka att få ett _liknande_ beteende mha den nya hällen. Mitt problem är att jag själv inte kan så mycket om finelektronik, och behöver därför lite vägledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.