Hej,

Jag ska byta en spishäll med 60 cm bredd till en med 70 cm bredd och behöver därför göra det befintliga hålet i bänkskivan bredare. 70-hällens tunna tjocklek på 2,5 cm vid de yttre delarna möjliggör montering, trots kökets befintliga 60-stommar. Bänkskivans tjocklek är 3 cm och är i massiv ek.
Är detta möjligt att göra utan att ta bort bänkskivan? I så fall, vilket/vilka verktyg är att föredra för att inte göra åverkan på stommarna under bänkskivan?
 
R
Ja med en Fein multimaster eller liknande så går det att skära ut på plats, har du tillgång till sänksåg med linjal så kan man ta den långa sträckan med den så går det fortare..
 
  • Gilla
idlewood
  • Laddar…
I idlewood skrev:
Hej,

Jag ska byta en spishäll med 60 cm bredd till en med 70 cm bredd och behöver därför göra det befintliga hålet i bänkskivan bredare. 70-hällens tunna tjocklek på 2,5 cm vid de yttre delarna möjliggör montering, trots kökets befintliga 60-stommar. Bänkskivans tjocklek är 3 cm och är i massiv ek.
Är detta möjligt att göra utan att ta bort bänkskivan? I så fall, vilket/vilka verktyg är att föredra för att inte göra åverkan på stommarna under bänkskivan?
Sticksåg.
 
I Intet skrev:
I Intet skrev:
Sticksåg.
Går det att köra sticksågen hela bänkskivans tjocklek när stommen ligger direkt under? Behöver inte sågen plats att komma ut på andra sidan vid varje slag?
 
R Rejäl skrev:
Ja med en Fein multimaster eller liknande så går det att skära ut på plats, har du tillgång till sänksåg med linjal så kan man ta den långa sträckan med den så går det fortare..
Tack! Jag ska kolla in den. 👍
 
R
I idlewood skrev:
Tack! Jag ska kolla in den. 👍
Fein är originalet det finns andra billigare märken ifall du tänker investera..
Men det går att hyra över dagen bara med men en multimaster som är nätdriven är ett bra verktyg att ha😊
 
  • Gilla
idlewood
  • Laddar…
R
I idlewood skrev:
Går det att köra sticksågen hela bänkskivans tjocklek när stommen ligger direkt under? Behöver inte sågen plats att komma ut på andra sidan vid varje slag?
Det kommer att flösa en hel del om du kör med sticksåg ovanifrån, vi använder sticksåg vid utskärningar med då kör vi underifrån innan montage av bänkskivan och då får man ett okej snitt på skivan..
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
I idlewood skrev:
Går det att köra sticksågen hela bänkskivans tjocklek när stommen ligger direkt under? Behöver inte sågen plats att komma ut på andra sidan vid varje slag?
TJa. Det beror på hur rädd du är om stommen. Om några mindre jack är ett problen får du som ovan föreslagits, eller med handjagad sticksåg, stämjärn ...
annars är det bara att köra på men var försiktig så det inte flisar sig
 
  • Gilla
idlewood
  • Laddar…
Har du några verktyg? Cirkesåg/sänksåg ger snygga snitt, men hörnsågning måste göras med annat verktyg, tex multitool.

Både sticksåg och multitool ger lätt vingliga snitt i tjocka skivor. Snittet kan vara rakt på ovansidan, men bladet sticker iväg på undersidan.

Även överhandsfräs med pinnfräs fungerar bra.

Mothåll underlättar mycket och anses nog som ett måste av de flesta.
 
  • Gilla
idlewood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.