Hej på er,

Jag skall byta ut och komplettera lite utanpåliggande kabel och har hittat bra pris på svart EXQ från Amokabel. Dock står det att den behöver extra skydd om den monteras i direkt solljus.. Är det verkligen något som är brukligt eller bara en generisk varningstext? Någon som har erfarenhet av den här kabeln som vet?

”Fast förläggning
Kabel EXQ får förläggas både öppet och dolt i rör eller kanal (ej i mark eller vatten). Vid förläggning utomhus måste särskilda åtgärder vidtas för att skydda kabeln mot direkt solljus. Ledarnas isolering ska alltid skyddas mot UV-ljus”


Den är tänkt att sitta på yttervägg till några uttag och belysningsarmaturer.


/ Per
 

Bästa svaret

Amokabel gör lågpriskablar, det är förklaringen. Det är därför man hittar amokabel på lågprisvaruhusen. Varför de gjort en svart variant som inte tål solljus kan man fråga sig, men det finns mycket på sådana varuhus som kan bör ifrågasätta... Andra fabrikat tål solljus på manteln.
 
  • Gilla
Keeefan och 1 till
  • Laddar…
A
Och ja. Den måste skyddas mot solljus ifall det var oklart.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Amokabel gör lågpriskablar, det är förklaringen. Det är därför man hittar amokabel på lågprisvaruhusen. Varför de gjort en svart variant som inte tål solljus kan man fråga sig, men det finns mycket på sådana varuhus som kan bör ifrågasätta... Andra fabrikat tål solljus på manteln.
Tjena Bo!
Tack så mycket för ett (som alltid när jag ser dina svar här i forumet) välformulerat och konkret svar. Jag skippar Amokabel och köper något annat. Vill ju inte riska (även om det kanske är långsökt) att manteln vittrar sönder eller spricker likt gammal koax kabel som inte tålde solen.

Vänligen,

/ Per
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Och ja. Den måste skyddas mot solljus ifall det var oklart.
Tjena avh67f,

Jodå, det är jag med på. Tack för input.

Vänligen,

/ Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.