S
M Marinaden skrev:
Jag har inte förstått att dräneringen är avvikande och detta är inget som omnämns i protokollet. Förväntas man förstå sådant som privatperson när huset är besiktigat och ingenting nämns om detta..? Tvärtom står det att dräneringen är utförd för ca 10 år sedan är är utförd av fackmän och livslängd på dräneringen är 25 år. Däremot var ju såklart sprickorna där.
Det där förändrar ju iofs. Saken något. Med den utföstelsen bör du kunna räkna med att dräneringen är OK utförd. Det kanske bara är takavvattningen som är lite special, men inte behöver vara något fel för det.

Att du har sprickor i grunden är inget konstigt, tvärtom väldigt vanligt. Börja med att markera sprickornas ändar för att se om de förändras
 
  • Gilla
Marinaden
  • Laddar…
M Marinaden skrev:
Okej, kikade på besiktningsprotokollet och där står det "stuprör" - "inget att notera". Trots detta inte dolt fel? Låter märkligt att man skulle förväntas ha kunskap om hur rör ska dimensioneras? Förstår om man skulle ha sett att röret är sprucket/skadat eller liknande? Aja oavsett så måste det åtgärdas... är det omdränering som är rekommenderad åtgärd?
Det är ingen som skrivit att dimensionering är felaktig. Det som skrevs var "misstänksam". Kan vara så enkelt att det fanns ett 75-rör som fungerar(stenkista eller annan lösning).
Läs vad Kosyer skrev, så har du svaret på ett första steg:
"Angående dräneringen så bör ju den gula listen ligga under mark för att inte exponeras mot solljus. Denna ska sedan tätas mot väggen med en speciell fog."
Om du sen vill gräva och ta reda på var 75-röret tar vägen så kan det vara ett andra steg.
Och kanske gräva just där på en liten yta så du ser hela vägen ner och att dräneringen är korrekt utförd.
 
  • Gilla
Marinaden
  • Laddar…
M Marinaden skrev:
Vad tror du kan vara orsaken till att dräneringsfirman valde 75mm? Och vad blir konsekvenserna?
Det kan vara av flera anledningar.
Man tager vad man haver…
Eller
Dom kanske utifrån takarea beräknade och ansåg att 75mm räcker för flödet som ditt tak lämnar.
Som sagt, det funkar säkert men ser ut att vara en ovanlig lösning och jag tippar på att den frångår branschstandard.
 
Det blir lite spekulation eftersom konstruktionen inte är känd men sannolikt beror sprickorna mellan källarmur och mexitegel på att det ligger syllpapp mellan betongelementen som källarväggen består av och den överliggande trästommen som mexiteglet sedan är murat utanpå. Syllpappen kan svälla/smälta med tiden och trycker då sönder murfogen. Detta är inget allvarligt alls, vi hade det likadant på vårt hus när vi flyttade in. Ett varv med vinkelslipen med diamanttrissa för att rensa fogen och ta bort den svullna syllpappen och sedan trycka dit nytt murbruk. Gjorde detta för mer än 10 år sen och inga sprickor här.

Det ska som tidigare nämnts vara återfyllt 10cm ovan täcklisten för dräneringskivorna, Tätningsfog mellan avslutningslist och vägg verkar också saknas som sagt. Syftet är framförallt för att det inte ska komma ner jord/grus i/mellan dräneringsskivorna som då förlorar sin funktion.

Att stuprören slutar i 75mm rör är lite suspekt. Det är svårt att avgöra från bilderna men det skulle kunna vara så att de aldrig byttes när man dränerade om. Så länge de kan svälja allt regnvatten är det inte ett problem men det är principiellt en dålig idé att minska rördimensioner nedströms en ledning.

Sprickorna i mexitegelfasaden är typiska och sannolikt inget du behöver oroa dig för. Mexitegel har tyvärr legendariskt dålig vidhäftning mot murbruk så sprickor och lösa stenar är mer regel än undantag. De har med största sannolikhet uppkommit strax efter att huset färdigställts och rör sig inte sedan. Orsaken är att man på 70-talet började med nya effektivare byggtekniker som i det långa loppet inte alltid var så lyckade. Bland annat byggde man hus på platser som tidigare inte ansetts så lämpliga och det fanns inte erfarenhet om hur t.ex, grundläggningen då bör utföras med effekten att huset kan sätta sig och sprickor uppstår.

Men eftersom du är en ny husägare så kan du markera på sprickorna så du ser att de inte ändrar sig. Däremot är det en god ide att foga om eller täta dessa så de inte frostsprängs och blir värre om det är på en väderutsatt sida. Men samtidigt så har det som sagt stått så i många år och inte blivit värre. Vill man går det också att byta ut enstaka stenar - men det är lite pyssel.

Lycka till, 70-talshus är väldigt praktiska.
 
  • Gilla
Marinaden
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det blir lite spekulation eftersom konstruktionen inte är känd men sannolikt beror sprickorna mellan källarmur och mexitegel på att det ligger syllpapp mellan betongelementen som källarväggen består av och den överliggande trästommen som mexiteglet sedan är murat utanpå. Syllpappen kan svälla/smälta med tiden och trycker då sönder murfogen. Detta är inget allvarligt alls, vi hade det likadant på vårt hus när vi flyttade in. Ett varv med vinkelslipen med diamanttrissa för att rensa fogen och ta bort den svullna syllpappen och sedan trycka dit nytt murbruk. Gjorde detta för mer än 10 år sen och inga sprickor här.

Det ska som tidigare nämnts vara återfyllt 10cm ovan täcklisten för dräneringskivorna, Tätningsfog mellan avslutningslist och vägg verkar också saknas som sagt. Syftet är framförallt för att det inte ska komma ner jord/grus i/mellan dräneringsskivorna som då förlorar sin funktion.

Att stuprören slutar i 75mm rör är lite suspekt. Det är svårt att avgöra från bilderna men det skulle kunna vara så att de aldrig byttes när man dränerade om. Så länge de kan svälja allt regnvatten är det inte ett problem men det är principiellt en dålig idé att minska rördimensioner nedströms en ledning.

Sprickorna i mexitegelfasaden är typiska och sannolikt inget du behöver oroa dig för. Mexitegel har tyvärr legendariskt dålig vidhäftning mot murbruk så sprickor och lösa stenar är mer regel än undantag. De har med största sannolikhet uppkommit strax efter att huset färdigställts och rör sig inte sedan. Orsaken är att man på 70-talet började med nya effektivare byggtekniker som i det långa loppet inte alltid var så lyckade. Bland annat byggde man hus på platser som tidigare inte ansetts så lämpliga och det fanns inte erfarenhet om hur t.ex, grundläggningen då bör utföras med effekten att huset kan sätta sig och sprickor uppstår.

Men eftersom du är en ny husägare så kan du markera på sprickorna så du ser att de inte ändrar sig. Däremot är det en god ide att foga om eller täta dessa så de inte frostsprängs och blir värre om det är på en väderutsatt sida. Men samtidigt så har det som sagt stått så i många år och inte blivit värre. Vill man går det också att byta ut enstaka stenar - men det är lite pyssel.

Lycka till, 70-talshus är väldigt praktiska.
Tack så mycket för ett långt och utförligt svar!

Har nu haft en konsult som analyserat sprickorna och kort sagt verkar det inte vara någon fara.

Dräneringen bedöms däremot vara ej fackmannamässigt utfört så får se hur vi går vidare med detta. Tomten är svåråtkomlig och stor del behöver grävas ut för hand så det lär blir dyrt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Svåråtkomlig på vilket sätt?

Man lyfter ofta lätt in en mindre grävmaskin med kranbil om det är trångt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.