Hej på er!

Jag har ett gammalt fönster som jag skulle vila förlänga livet på tills det är dags att byta panel vid nästa ommålning om kanske 10 år, beroende på hur färgen håller sig. Fönstret har ruttnat i nederkant på ena sidan (ungefär där jag markerat) och det är här jag tänkte försöka göra en ful-lagning. Som ni kan se på gavelbilden syns inte nederkanten på fönstret från något håll så det är inte tanke om något finlir utan bara något som håller ihop det.

Fönstret sitter i ett rum som mest används som förråd så det öppnas inte så ofta heller.

Min tanke är att sätta i en bit ungefär som bilden visar. De (special) verktyg jag har är en oscillerande multisåg, japansåg och snabbvinkel. Tänker mej en 45 gradig lutning till höger (enkelt med snabbvikeln mot fönstret och girsågen i nya biten) för att hålla biten på plats mot den gamla bågen och ett rakt snitt till vänster för att få större yta ut mot vänsterkanten att fästa i.

Jag har ingen möjlighet att plocka ut fönstret för finlir utan det får ske på plats. Tänker därför att det får bli en del TEC7 i glipor, bakom och annat. Kan till och med sätta en liten plåt utanpå som sticker in under regnskyddet som sitter mot glaset. Plåten kan gå upp någon decimeter på båda sidor om båge utan att det stör.

Vet inte riktigt hur fönstret är skapt inuti då det sitter mekanik för att öppna det..

Hursomhelst, vad säger ni andra fixare här på forumet? Alla förslag, synpunkter, varningsflagg tas tacksamt emot!🍻

/ Per
 
  • Gammalt träfönster med rötskador vid nederkant, vilket syns på ena sidan. Bilden visar närbild av nederkanten som ska repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fönster med röta i nederkant markerat med vit tejp. Fönsterkarmens vä sida är skadad. En bordslampa syns genom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En villa med mörkgrå fasad, större fönster och sluttande tak. En person står på en stege vid husets entré och arbetar på en dörr under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ju inte så allvarligt ut på bilderna. Låter som ett onödigt jobb att ge sig på den lilla biten trä imho.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det ser ju inte så allvarligt ut på bilderna. Låter som ett onödigt jobb att ge sig på den lilla biten trä imho.
Tjena Etompau och tack för svar.
Man ser inte riktigt hur illa det är under färgen och en tidigare lagning/fyllning jag gjort med ms-polymer. Minns inte om det var simpson eller något annat. Men större delen av det jag ringat in är ganska dåligt och mjukt. Inget heller som stöttar regnplåten mot rutan. Så någon bit kommer jag nog att behöva lägga i även om den kanske inte behöver bli riktigt så stor som jag ritat.
 
T TheSwoopis skrev:
Du kan annars använda kemiskt trä tex:
[länk]
Tjena TheSwoopis,

Ja, det är ju en tanke jag haft också. Sett någonstans att det ibland kan spricka, fast det kan det ju göra med trä och klet också.. Har du använt det själv någon gång? Vet du hur det är att forma/bygga upp?

Vänligen,

/ Per
 
Har använt det till en stolpe, fungerade bra men lite hårt att slipa av för hand.
 
  • Gilla
Keeefan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.