Jag har en IVT 490 som frånluftsvärmepump till vattenburen golvvärme.

Jag har sedan jag flyttade in i huset undrat varför rumsgivaren aldrig lyst men inte lagt någon energi på det.

Idag hittade jag två lösa kablar under min flvp. Den ena verkar ha två separata kablar och den andra har fyra tåtar. Bredvid rumsgivaren sitter även en termostat (som inte syns på bilden).

I min panna så finns GT2 inkopplat till utegivaren, men inget är inkopplat i GT5 där rumsgivaren bör sitta. Se bild.

Här behöver jag er hjälp:
Hur tar jag reda på vilken av kablarna som är rumsgivarens?
Vad kan isf den andra kabeln vara för något? Kan det vara till termostaten som sitter bredvid?
Hur installerar jag den på rätt sätt i GT5-kontakten?

Något annat jag behöver tänka på?
Tar all hjälp jag kan få.
 
  • Väggmonterad Elektro Standard-kontrollpanel med två lampor, en grön och en röd, i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lösa kablar inklusive en brun kabel med två tåtar och en flerfärgad kabel med fyra tåtar synliga på ett golv vid en vit maskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av insidan på en frånluftsvärmepump som visar flera kopplade och lösa kablar, inklusive en kabel med två ledare och en med fyra ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jimand skrev:
Jag har en IVT 490 som frånluftsvärmepump till vattenburen golvvärme.

Jag har sedan jag flyttade in i huset undrat varför rumsgivaren aldrig lyst men inte lagt någon energi på det.

Idag hittade jag två lösa kablar under min flvp. Den ena verkar ha två separata kablar och den andra har fyra tåtar. Bredvid rumsgivaren sitter även en termostat (som inte syns på bilden).

I min panna så finns GT2 inkopplat till utegivaren, men inget är inkopplat i GT5 där rumsgivaren bör sitta. Se bild.

Här behöver jag er hjälp:
Hur tar jag reda på vilken av kablarna som är rumsgivarens?
Vad kan isf den andra kabeln vara för något? Kan det vara till termostaten som sitter bredvid?
Hur installerar jag den på rätt sätt i GT5-kontakten?

Något annat jag behöver tänka på?
Tar all hjälp jag kan få.
varför ska du ha rumsgivare?
blir väl bättre med utegivare!
 
J jannebmw skrev:
varför ska du ha rumsgivare?
blir väl bättre med utegivare!
Absolut är utegivare ett måste. Den finns och är inkopplad som jag skrev.

Rumsgivare finns monterad och har varit installerad tidigare. Nu vill jag bara koppla in den. Troligen urkopplad vid flvp-byte innan jag flyttade in.
 
J jimand skrev:
Absolut är utegivare ett måste. Den finns och är inkopplad som jag skrev.

Rumsgivare finns monterad och har varit installerad tidigare. Nu vill jag bara koppla in den. Troligen urkopplad vid flvp-byte innan jag flyttade in.
men vad vinner du med rumsgivare?
finns det nån anledning till ha dom inkopplade?
har du golvvärme?
totalt meningslöst med rumsgivare tycker jag
 
J jannebmw skrev:
men vad vinner du med rumsgivare?
finns det nån anledning till ha dom inkopplade?
har du golvvärme?
totalt meningslöst med rumsgivare tycker jag
Toppen, då vet jag att du tycker att det är meningslöst. Lika meningslöst är det att notera det i två inlägg när jag söker efter hjälp, inte kommentarer och frågor om varför jag vill koppla in dem.

Eftersom de inte varit inkopplade under tiden jag bott där så kan jag inte relatera om det är bättre eller sämre. Om det kan hjälpa att få en mjukare kurva eller jämnare klimat så är det bra. Jag har svårt att tro att det skulle påverka något negativt. Här kan jag ha fel.

Om du hade läst mitt inlägg så skrev jag även att jag har vattenburen golvvärme.
 
Kan du inte öppna rumsgivaren och se hur kablarna ser ut? Typ och färg borde ge dig en ledtråd.

Annars ohmmät kablaget för att identifiera ledarna, frigör kablarna från givare/termostat, lägg ihop två ledare och mät upp med en enkelt multimeter i andra ändan av kablaget.
 
E etompau skrev:
Kan du inte öppna rumsgivaren och se hur kablarna ser ut? Typ och färg borde ge dig en ledtråd.

Annars ohmmät kablaget för att identifiera ledarna, frigör kablarna från givare/termostat, lägg ihop två ledare och mät upp med en enkelt multimeter i andra ändan av kablaget.
Där kom du med bra tips. Ska testa.
Vet att termostaterna har fyra tåtar men ändå inte säker på det är den. 🤩
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.