Hej

Ja, finns det en sån man kan peta in i murstocken för att förhindra att badrumsfukten nöter på en gammal
tegelskorsten?

Får det vara en som är gummibaserad typ till köksfläkt, eller måste det vara av metall iom. att 2 pipor i murstocken kan/används för eldning?

Jocke
 
N-o-b-o-d-y

Ingen som satt en slang i murstocken?
 
Vi frågade sotarn, och han tyckte inte det behövdes nån slang för att dra en badrumsventilation till en ledig pipa i skorstenen. Ja, alltså, ingen slang i själva skorstenen, däremot från badrummet och till, ja, ni fattar. Men på Bauhaus såg jag att "Fresh" har en slang som enligt etiketten passar just för detta - "lämplig som insatsrör för ventilation genom skorstenar". Minns dock inte vad den hade för egenskaper, men tror att det var nån flexibel aluminiumvariant, med värmetålig plast/pvc på utsidan. Men en sån där utdragbar i aluminium måste ju vara godkänd, den tar knappast eld. Möjligen blir den åtgången av kondens (nån som vet?).
 
Hej Gunnar

Tack för svaret.
Ska surfa lite efter Fresh och deras produkter, måste iaf. ha en slang från nya badrumsväggen som ska byggas, till
murstocken. Idag är det en masonitlåda, känns så där :)

Jocke
 
Httade lite slang på fresh.se

Denna verkar vettig:
Aluminiumslang Ø102x3000

Artikel nr 381030

Beskrivning

Tillverkad av ett lager profilerat aluminium-band som korrugeras och falsas ihop. Användningsområde, ventilations-anläggningar i industrier småhus mm. Slangen levereras ihoptryckt och blir ca fyra gånger längre utdragen. Kapas enkelt med kniv.

Temperatur: max +200°C
Böjningsradie: 0,5 - 1 x diametern.
Brandklass: obrännbar.
Typgodkännande: 4151/86
 
Jag har samma lösning, spirorör fram till skorstenen, väl i den inget. Jag frågade sotaren samt en ventilationsnubbe om detta och det var helt ok enligt dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.