För tio år sedan bytte jag vindskivor på sommarstugan. Tog en dryg dag, som jag minns det.

Nu är det dags att byta på bostadshuset. Eftersom jag börjar bli gammal och lat tog jag in en offert. Fick prisförslag på ca 60,000 kr, inkl moms, före ROT-avdrag.

Jag hyr sällan in hantverkare så jag har lite svårt att bedöma rimligheten. Firman är seriös, känd på orten och jag fick ett bra intryck av personen som var här och tittade, men kostnadsförslaget ligger en bit högre än jag hade gissat. Får väl ta in fler offerter, men det vore intressant att höra några spontana åsikter om nivån.

Det är ett enplanshus, Borohus byggt -91. Två gavlar och en farstukvist som behöver nya vindskivor (inre och yttre), inga andra särskilda svårigheter såvitt jag kan bedöma. Byte av vindskivebeslag/plåt ingår. Landsbygd, östra Mälardalen.

Vad tycker ni, är det i nivå med marknadspris eller ligger det högt?
 
  • Wow
SC Aero
  • Laddar…
Det ligger i linje med vad jag hade förväntat mig. Det är jättedyrt alltså. Som förväntat.....
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
A
Det lät dyrt, får du grundmåla och måla dom själv sedan.
 
Jisses. Har de tänkt att de behöver ställning tro? Men jag är inte förvånad, det är helt hysteriska hantverkarpriser. Fick nyss pris på att byta 5 normalstora fönster för 190 tkr....
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Fråga fler. En normalhändig snickare gör det där på en max två dagar. Det är nog bra om du kan måla virket själv innan. En sak som kan försvåra är om det är svårt komma åt att sätta upp ställning. Även om det bara är ett plan, så görs uppsättningen väldigt mycket enklare från en ställning.
 
Jag gissar att det är ställningen som kostar(att hyra/avskrivning/etc) inte själva jobbet som sådant
 
Det är väldigt mycket pengar, men tyvärr inte dyrt. Allt arbete kostar enormt mycket pengar nuförtiden. Dessutom tvingas man som hantverkare följa alla säkerhetsföreskrifter. Det innebär kostnader för både hyra och tid för uppsättning av ställning. Sen ska de gamla vindskivorna rivas, vilket kan ta mycket lång tid ibland. Kanske är det mer som måste bytas bakom själva vindskivan. Sen ska nya vindskivor skruvas ihop, samt grundmålas och målas två gånger. Plåtbeslag ska skruvas fast, och slutligen ska vindskivorna skruvas på plats. Det kan tyvärr bli många timmar. Det kan löna sig att ta det på löpande räkning, men det vet man aldrig.
Det du kan göra, är som någon var inne på, att bygga ihop och måla vindskivorna själv, och sen bara ta hjälp med att få upp dem.
 
  • Haha
Nickesågen
  • Laddar…
RoTe
Jag börjar själv bli gammal och lat men så fort jag tar in offerter blir jag betydligt yngre, även om det krävs att jag käkar smärtstillande en vecka efteråt. Har för tillfället armarna helt blåslagna efter att ha bytt två bärarmar, inre och yttre styrled samt fyra fjädrar på en BMW... Har aldrig haft så bra betalt!
 
  • Gilla
SvanteC och 8 till
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Jag gissar att det är ställningen som kostar(att hyra/avskrivning/etc) inte själva jobbet som sådant
För det priset kan man ju nästan köpa en ställning + jobba nån dag.
För långre tar det inte om man vet hur man ska göra
 
A AG A skrev:
Det är väldigt mycket pengar, men tyvärr inte dyrt. Allt arbete kostar enormt mycket pengar nuförtiden. Dessutom tvingas man som hantverkare följa alla säkerhetsföreskrifter. Det innebär kostnader för både hyra och tid för uppsättning av ställning. Sen ska de gamla vindskivorna rivas, vilket kan ta mycket lång tid ibland. Kanske är det mer som måste bytas bakom själva vindskivan. Sen ska nya vindskivor skruvas ihop, samt grundmålas och målas två gånger. Plåtbeslag ska skruvas fast, och slutligen ska vindskivorna skruvas på plats. Det kan tyvärr bli många timmar. Det kan löna sig att ta det på löpande räkning, men det vet man aldrig.
Det du kan göra, är som någon var inne på, att bygga ihop och måla vindskivorna själv, och sen bara ta hjälp med att få upp dem.
Tänkte precis samma sak. Det tillkommer en hel del regler när man ska jobba på höjd.
Köra kran/bomlyft mm så måste man tex vara 2st och då rasslar det timmar.
 
P PappasHammare skrev:
För det priset kan man ju nästan köpa en ställning + jobba nån dag.
För långre tar det inte om man vet hur man ska göra
Jepp och sen ev sälja ställningen och få tillbaka en stor summa av pengarna.
Men det beror ju också på hur gammal man är och vilken smidighet man har.
Min far skulle (75) skulle nog klara det än men vet inte hur länge till, men inte min morbror (65) då han har lite för stor maghydda för att klara av byggställningar nu för tiden även om han har orken
 
Lägg upp en bild på sidan av huset , så skall jag ge dig ett vettigt svar
 
Tack för svar, alla! Jag får nog göra så att jag tar in fler offerter på det. Bakgrunden är att hela huset ska målas om, och målaren lämnade även en separat offert på att byta vindskivor (med underleverantör). Jag tänkte att det skulle vara ett mindre tilläggsjobb med vindskivorna om man ändå fixat ställning osv för husmålningen, men jag kanske hoppades för mycket.

@hempularen Det var något sådant jag hade trott, 1-2 dagar för 1-2 personer. Men man vet ju inte, ibland drar det iväg för saker man inte tänker på, som @AG A skriver. Kan vara hur illa som helst. "Titta, du har en hel flock av PLATTNOSAD FLADDERMUS på vinden! Mycket sällsynt rödlistad art, får inte störas. Allt arbete måste göras nattetid 02-04, hammare får ej användas. Du måste ta in en statlig naturvårdsobservatör också som kostar 6000 i timmen plus moms, ja de e Lantmäteriets jourtaxa. Förresten vad är det här för något bakom vindskivan...åh, asbest." 😄

@RoTe Håller med, själv är bäste dräng om man har tid och kunskap. Den billigaste bil jag någonsin haft var min gamla Amazon. 0 kr i verkstadskostnad, 0 kr i värdeminskning, och man kunde byta växellåda med en rörtång och en konservöppnare. Men den tiden är förbi tyvärr, på dagens bilar vågar man knappt fylla på spolarvätska själv.

@MrDizzy 75? Jag som trodde jag kunde börja skylla på åldern redan nu vid 50. Ryggen blir väldigt stel så fort jag tänker på arbete. 😎

@pelle plåttak Du har PM!
 
  • Gilla
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.