Jag kör Home Assistant på en Raspberry Pi 3B+ med en USB-dongel för ZigBee (via deCONZ) och en för Z-Wave. Nu har jag flyttat till ett hem med ett Yale Doorman V2N lås som jag vill smarta till. Är det någon som vet hur man enklast gör det? Hittar väldigt lite hjälpsam info. Det snackas mest om Verisure men jag är inte intresserad av att betala månadsavgift.

Det jag har hittat är Telias smarta modul med hub:
https://smartfamily.telia.se/butik/nyckelfrihet

1. Det ser ju ut som att modulen jobbar med vanlig ZigBee. Klarar jag mig med att köpa bara den modulen och koppla upp den via deCONZ? Det skulle ju vara smidigt, men hittar som sagt ingen info, och den finns inte med i kompatibilitetslistan: https://phoscon.de/en/conbee2/compatible
2. Om punkt 1 inte går - går det att integrera Telias Smart Home hub med Home Asisstant? Någon som har försökt?
3. Någon som känner till något annat sätt att integrera en Yale Doorman med Home Assistant?
 
  • Gilla
Baeckman
  • Laddar…
Jag har det integrerat via Verisure lådan men jag har inget abonnemang, det behövs inte för att komma åt låset. Allt har fungerat utan anmärkning i många år nu. Fast jag använder typ aldrig låset från HA och det är svårt att göra någon automatisering baserat på den då det är pollat vilket gör att man lätt missar en dörröppning till exempel. Det enda man kan göra är typ att varna om dörren varit öppen för länge.
Verisure appen är lite onödigt komplicerad om man bara har låset men den har också funkat utmärkt i alla år.

Det är ett sådant här kitt jag har:
https://www.laskompaniet.se/product/smart-las-sats-verisure-smartlock-
 
Chetic Chetic skrev:
Jag kör Home Assistant på en Raspberry Pi 3B+ med en USB-dongel för ZigBee (via deCONZ) och en för Z-Wave. Nu har jag flyttat till ett hem med ett Yale Doorman V2N lås som jag vill smarta till. Är det någon som vet hur man enklast gör det? Hittar väldigt lite hjälpsam info. Det snackas mest om Verisure men jag är inte intresserad av att betala månadsavgift.

Det jag har hittat är Telias smarta modul med hub:
[länk]

1. Det ser ju ut som att modulen jobbar med vanlig ZigBee. Klarar jag mig med att köpa bara den modulen och koppla upp den via deCONZ? Det skulle ju vara smidigt, men hittar som sagt ingen info, och den finns inte med i kompatibilitetslistan: [länk]
2. Om punkt 1 inte går - går det att integrera Telias Smart Home hub med Home Asisstant? Någon som har försökt?
3. Någon som känner till något annat sätt att integrera en Yale Doorman med Home Assistant?
Återupplivar denna tråden lite. :)

Jag tänker samma sak, att bara köpa modulen från Telia och köra den med Conbee 2, borde det inte funka som generic enhet?
 
Tyvärr tror jag att ZigBee inte har helt generiska devices för t.ex dörrlås. Jag vet inte hur det där fungerar i detalj men jag vet att jag la mycket tid på att hitta svar och till slut chansade jag och köpte Telias lösning. Försökte få min Telia-modul att kopplas till DeConz (med Conbee) men gav upp och har nu kört Telias app i över ett år. Visst, den funkar ju bra, men det är otroligt synd att inte kunna integrera med Home Assistant och automatisera saker!
 
Chetic Chetic skrev:
Tyvärr tror jag att ZigBee inte har helt generiska devices för t.ex dörrlås. Jag vet inte hur det där fungerar i detalj men jag vet att jag la mycket tid på att hitta svar och till slut chansade jag och köpte Telias lösning. Försökte få min Telia-modul att kopplas till DeConz (med Conbee) men gav upp och har nu kört Telias app i över ett år. Visst, den funkar ju bra, men det är otroligt synd att inte kunna integrera med Home Assistant och automatisera saker!
ok, tack för svar! :)

Jag har dock köpt ett Easyaccess lås istället, till detta lås finns en Zigbee/Bluetooth modul, hoppas på att kunna få det att funka med HA.
 
  • Gilla
Chetic
  • Laddar…
J
Nu har jag ett Yale Linus, så jag är väl lite OT då. Dock så kan jag rekommendera det om man vill köra HA. Detta eftersom det eg är ett ombrandat August som det finns en färdig integration för. Jag har många roliga automationer till det via Zigbee. Kan tex låsa och låsa upp med en enkel zigbee-remote, och även nfc-taggar etc. Synd att det inte funkar till Doorman.
 
  • Gilla
Paul Levin
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Synd att det inte funkar till Doorman.
Yale Doorman L3 funkar att styra med August plugin. Jag kör det t o m i Homekit, via Homebridge.
 
J
C Carlf81 skrev:
Yale Doorman L3 funkar att styra med August plugin. Jag kör det t o m i Homekit, via Homebridge.
Vad bra! Det var nytt för mig
 
C Carlf81 skrev:
Yale Doorman L3 funkar att styra med August plugin. Jag kör det t o m i Homekit, via Homebridge.
C Carlf81 skrev:
Yale Doorman L3 funkar att styra med August plugin. Jag kör det t o m i Homekit, via Homebridge.
Hvilket plug-in module er det som du anvender? Har det et navn eller nummer?
 
Med Verisure grejerna till låset så kan man ju ha flera lås kopplade men alla måste ha samma kod, går det att lösa så man kan ha 6 lås med olika kod men en huvudkod?
Antar att man inte kan binda en användare till ett specifikt lås i appen annars vore ju det ett alternativ
 
C Carlf81 skrev:
Yale Doorman L3 funkar att styra med August plugin. Jag kör det t o m i Homekit, via Homebridge.
Hej. Vet du om det funkar fortfarande med August? Jag försökt länge nu men får det inte att funka.
 
R Rihu92 skrev:
Hej. Vet du om det funkar fortfarande med August? Jag försökt länge nu men får det inte att funka.
Nej, Yale uppdaterade sin app för några månader sen och det pajade tydligen integrationen. Har däremot gjort en workaround med Samsung SmartThings plugin, det funkar med Yale och Homebridge.
 
C Carlf81 skrev:
Nej, Yale uppdaterade sin app för några månader sen och det pajade tydligen integrationen. Har däremot gjort en workaround med Samsung SmartThings plugin, det funkar med Yale och Homebridge.
Tack för svar! Kan du beskriva hur du går tillväga med Smartthings? När jag tittar i SmartThings så finns inte Yale L3 med i listan med lås som stöds?
 
R Rihu92 skrev:
Tack för svar! Kan du beskriva hur du går tillväga med Smartthings? När jag tittar i SmartThings så finns inte Yale L3 med i listan med lås som stöds?
Löste det. Tack ska du ha!
 
  • Gilla
Carlf81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.