Jag är händig men har inte gjort vattenkopplingar själv innan. Ska ge mig på att byta en toastol som just nu är kopplad med fasta rör. I samband med detta vill jag även dela röret så att jag kan sätta in en extern bidé (duschhandtag eller sådan som man sätter under sitsen)

Nu till frågan, vad behöver jag egentligen för att montera detta?
  • stäng av vatten å töm rören
  • Ta bort toastolen
  • kapa rör
  • Sätta på någon typ av split-koppling på röret med ballofix för vattnet (kommer ev inte installera bidén fören senare så behöver enkel avstängning)
  • Montera rörliga/böjbara rör till nya toastolen.
Låter detta rimligt? Något jag missat?

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att hitta exakta produkter till detta? Genomförandet känns inte så svårt men vill mest veta att jag har rätt grejor. Bifogar bilder, den röda markeringen är där jag tänkt kapa röret (alltså efter väggfästet).

Min största ”rädsla” är att om ja stänger av vattnet, kapar röret å inte löser monteringen så kan jag inte dra på vattnet igen 😂😬 men den risken är nog rätt liten. Vi har fler toaletter så är inte så oroad över själva toalettmonteringen.

Stort tack på förhand
 
  • Närbild på toastol med fasta rör och väggmonterat vattenrör med röd markering för kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett badrum med ett vägghängt kromat rör längs väggen som är kopplat till en toalettstol. Röret är märkt med en röd linje där det ska kapas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning i hörnet av ett badrum, med två vita fasta rör och två metallrör som är anslutna med ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör för vattenkoppling till toastol, fastsatt i väggen med klammer. Ett rött märke visar platsen där röret ska kapas. Toastolen syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag har köpt ny toastol har det följt med ett böjligt rör/slang, men den var förhållandevis kort, säg 30 cm. Så även om jag inte kan svara på vilka delar du behöver är mitt tips att kolla så du inte kapar röret så kort att anslutningen till nya toastolen blir onödigt krånglig. Vissa modeller kan byta sida på vattenanslutningen, det underlättar förstås.
 
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
När jag har köpt ny toastol har det följt med ett böjligt rör/slang, men den var förhållandevis kort, säg 30 cm. Så även om jag inte kan svara på vilka delar du behöver är mitt tips att kolla så du inte kapar röret så kort att anslutningen till nya toastolen blir onödigt krånglig. Vissa modeller kan byta sida på vattenanslutningen, det underlättar förstås.
Bra tips! Ska hitta toastol i helgen tänkte jag 👍🏼🙏🏼
 
Vatette har bra produkter med bra dokumentation. Köp inte några viktiga vvs-komponenter på Biltema eller liknande lågpris/kvalité-butik.

https://www.vatette.se/produkter/ku...5/kulventil-t-ror-forkromad-dy18-forminskning

I en villa tycker jag inte att det behövs ventiler överallt. Det är ju enkelt att stänga av huvudkranen. Kulventiler behöver motioneras någon gång per år för att inte kärva fast. Skönt att slippa dessa. Kanske är de nyare bättre än de var förr, det kanske någon annan här vet?
 
  • Gilla
Yowsa
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vatette har bra produkter med bra dokumentation. Köp inte några viktiga vvs-komponenter på Biltema eller liknande lågpris/kvalité-butik.

[länk]

I en villa tycker jag inte att det behövs ventiler överallt. Det är ju enkelt att stänga av huvudkranen. Kulventiler behöver motioneras någon gång per år för att inte kärva fast. Skönt att slippa dessa. Kanske är de nyare bättre än de var förr, det kanske någon annan här vet?
Tack för svar 🙏🏼

Vill främst ha en ventil för att kunna säkra mig på att ja får på vattnet igen oavsett lycka med installationen av själva toastolen (man vet aldrig, jag kanske får för mig att byta golv eller något sånt 😂).
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.