Hej! Som titeln beskriver så har jag en kronkoppling som inte är kopplad på ett konventionellt sätt.

X. Fas har 230v mot jorden i jordat uttag(svart färg)
Y. Lampa har ~0v mot jord i jordat uttag(vit färg)
Z. Och den trejde kopplingen har 8v mot jord i jordat uttag??? (Vit färg)

Notera märkningen på kontakten. Fasen borde ju sitta på P konventionellt sett.
Kontakten var även monterad upp och ned då knappar var på i nedåtläge samt plastkåpan var uppsatt upp och ned.
I taket så är det en lampkontakt som går igång när X och Y är kopplade.
Det hänger även ned en extra sladd som hänger ned i en loop i taket, potentiellt skarvad. Den är övermålad med fyrtio lager färg så kan inte se om den är skarvad eller inte.
Totalt tre sladdar varav en går tillbaka upp i taket.
Inga färger går att lita på då det är vit/blå i taklampan och på så sätt kan jag inte avgöra om vit från knappen är draget direkt till lampa eller EJ då det verkar som alla kablar är i princip vita eller svarta i denna lägenhet.

Mina frågor är:
1. Har förra ägaren bara satt fas och tändtråd fel eller finns det en specifik funktion för en sådan koppling?

2. Vad kan vit sladd (Z) tänkas ha för funktion då den får 8v mot jord?
Är det den som hänger i taket?
Skarvad?

3. Kan de ha dragit elektroniken helt fel så lampan får fas hela tiden medans kontakten bara bryter nolla?

4. Jag är ingen legitimerad elektriker så elteori när det går utöver simpla kontakter är inte min starka sida. Dumma gärna ner det för mig!

All information är jag tacksam över!
Mvh
 
  • Handritat kopplingsschema för en takkrona med tre trådar, märkta som fas, nolla och jord, samt spänningar mot jord för olika kopplingspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övermålad takkontakt med synliga vita och svarta sladdar kopplade genom ett hål i taket, eventuellt felkopplade enligt användarens beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lös vägguttagskontakt med exponerade och övermålade kablar, inkopplingsdetaljer synliga i en konstruktion under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nära bild på en kronkoppling visar två kopplingsdosor med synligt kopplingsschema och exponerade ledningar mot bakgrunden av ett vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Arbetshypotes är att bägge vita trådarna är var sin tändtråd.
Att den ena får 8VAC mot jord beror på att den "hänger i luften" och får inducerad spänning i sig.

Tråden som gör en loop vid taket är troligen andra tändtråden vars ände än instoppad i röret, bara att dra lite så kommer änden fram.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Arbetshypotes är att bägge vita trådarna är var sin tändtråd.
Att den ena får 8VAC mot jord beror på att den "hänger i luften" och får inducerad spänning i sig.

Tråden som gör en loop vid taket är troligen andra tändtråden vars ände än instoppad i röret, bara att dra lite så kommer änden fram.
Tack för svaret! Glömde svara dig tidigare! Har kommit fram till att det är någon tjomme som kopplat saker fel här i lägenheten. Mer specifikt satt lampknapparna upp och ned med fas på tändtråd och vice versa. Bra om man får en stöt och inte kan stänga av lampan i nedåtläge då knapparna slogs av i uppåtläge :))

Nu är iallafall allt fixat, standardiserat, märkt och moderniserat.
Återigen tack för svar!

Mvh
 
Redigerat:
Det här låter märkligt. Det finns ingen nolla vid lampknappen., Du har normalt sett fas och två tändtrådar till en kronbrytare. Och det ser det ut som på bilden också.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
swegman swegman skrev:
Tack för svaret! Glömde svara dig tidigare! Har kommit fram till att det är någon tjomme som kopplat saker fel här i lägenheten. Mer specifikt satt lampknapparna upp och ned med fas på nolla och vice versa. Bra om man får en stöt och inte kan stänga av lampan i nedåtläge då knapparna slogs av i uppåtläge :))

Nu är iallafall allt fixat, standardiserat, märkt och moderniserat.
Återigen tack för svar!

Mvh
Jag vet inte ens om det finns någon uttalad standard för när en strömbrytare slår på, och av. En trappbrytare ändras ju exempelvis när man använder den andra brytaren. Inga brytare är ju heller märkta med vad som är upp, och ner.
Sen ska strömbrytare bryta fasen numera. Men tidigare var det vanligt att man bröt nollan. Man får därför ALDRIG börja koppla en lampa, genom att bara ha stängt av strömbrytaren.
 
H hempularen skrev:
Det här låter märkligt. Det finns ingen nolla vid lampknappen., Du har normalt sett fas och två tändtrådar till en kronbrytare. Och det ser det ut som på bilden också.
Ja precis. Det är bara jag som blandar termer. Nolla i detta fallet är tändtråd!
 
A AG A skrev:
Jag vet inte ens om det finns någon uttalad standard för när en strömbrytare slår på, och av. En trappbrytare ändras ju exempelvis när man använder den andra brytaren. Inga brytare är ju heller märkta med vad som är upp, och ner.
Sen ska strömbrytare bryta fasen numera. Men tidigare var det vanligt att man bröt nollan. Man får därför ALDRIG börja koppla en lampa, genom att bara ha stängt av strömbrytaren.
Menar du att man måste bryta elen i hela huset för att få koppla lampa om nollan är det som bryts? I mitt fall så var allt 0v mot känd jord när (huvud)brytaren var av!
 
Redigerat:
För att klargöra så tänkte jag att förra ägaren hade gjort en korskoppling med två trappkopplingar för att styra ljus från tre positioner men det fanns bara två knappar i vardagsrum och sovrum. Och fasen ändrades aldrig när andra knappar slogs på och av så var bombsäker på att det var en korskoppling men kunde inte lista ut om förra ägaren gjort något dumt som koppla tråd Z till ett eluttag eller något i köket. Man vet ju aldrig vad de gjort under de senaste 70 åren som denna lägenhet har existerat.

Det slutade med att jag isolerade Z från fas med en wago och eltape då den gick till ett andra föredetta uttag i taket som inte används längre.
 
Du har ingen nolla i strömbrytaren, du har bara en fas samt två tändtrådar.

Förr på bl.a. 70-talet så sattes strömbrytarna så att när knappen är intryckt i nederkant så är lampan tänd och när knappen är intryckt i överkant så är lampan släckt.
 
  • Gilla
swegman
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har ingen nolla i strömbrytaren, du har bara en fas samt två tändtrådar.

Förr på bl.a. 70-talet så sattes strömbrytarna så att när knappen är intryckt i nederkant så är lampan tänd och när knappen är intryckt i överkant så är lampan släckt.
Ja precis! Det var jag blandade termer som jag skrev ovan, menade tändtråd! Har ändrat min kommentar så det lyder tändtråd nu.

Det är kul hur mycket som ändras med tiden. Speciellt med elsäkerhet! Har blivit helt galen över att hälften av knapparna har vart rättkopplade och slås av i nedre läge och den andra hälften tvärtom.
 
Fairlane
Väldigt oklart för mig vad som avses. Slår man över strömbrytaren så har man fortfarande spänning på fas, men inte längre på tändtråd. Var mäts det egentligen?

För övrigt håller jag med AG A, det finns inget specifikt läge på en strömbrytare som signalerar på eller av. Det galler ju direkt när det kommer till trappkoppling. Sen kan man förstås försöka ha det på ett visst sätt på strömbrytare som inte används i trappkoppling om man så önskar. Inte som i ett rum på ett kommunalt kontor där tre knappar styrde tre olika grupper med lampor, två släckte med vippan åt ena hållet och den tredje åt andra. Irriterande när man skulle tända eller släcka samtliga lampor i rummet, men oavsett inget som man någonsin kan lita på innan man börjar peta på elen. Då mäter man om det finns spänning, man förlitar sig inte på läget av en strömbrytare.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Väldigt oklart för mig vad som avses. Slår man över strömbrytaren så har man fortfarande spänning på fas, men inte längre på tändtråd. Var mäts det egentligen?

För övrigt håller jag med AG A, det finns inget specifikt läge på en strömbrytare som signalerar på eller av. Det galler ju direkt när det kommer till trappkoppling. Sen kan man förstås försöka ha det på ett visst sätt på strömbrytare som inte används i trappkoppling om man så önskar. Inte som i ett rum på ett kommunalt kontor där tre knappar styrde tre olika grupper med lampor, två släckte med vippan åt ena hållet och den tredje åt andra. Irriterande när man skulle tända eller släcka samtliga lampor i rummet, men oavsett inget som man någonsin kan lita på innan man börjar peta på elen. Då mäter man om det finns spänning, man förlitar sig inte på läget av en strömbrytare.
Det låter måttligt förvirrande att behöva stå och trycka knappar på måfå tills allt släcks.

Jag fick börja allt från noll här då jag inte kunde lite på varken färgkodning eller hur det var kopplat. Så jag fick börja med att säkerställa att jordningen fungerade och sedan mäta allt mot jord för att få en full förståelse. Är en novis när det kommer till el i hushåll men har arbetat mycket med likström i bilsystem. Inte riktigt samma princip men nära nog för detta ändamålet.
 
swegman swegman skrev:
Menar du att man måste bryta elen i hela huset för att få koppla lampa
Det är alltid säkrast. Är man tvärsäker på vad man gör kan man nöja sig med att bryta/ta bort gruppsäkringen/gruppsäkringarna.

Men då blir det extra viktigt att på ett korrekt sätt mäta att det verkligen är spänningslöst.
 
  • Gilla
swegman
  • Laddar…
OM man läser och följer EL-AMA så står det där att slutning ska ske vid manöver uppåt.
Så det finns en standard sedan mycket lång tid, dock så finns det inget KRAV på att standarden ska följas.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är alltid säkrast. Är man tvärsäker på vad man gör kan man nöja sig med att bryta/ta bort gruppsäkringen/gruppsäkringarna.

Men då blir det extra viktigt att på ett korrekt sätt mäta att det verkligen är spänningslöst.
Jag bröt elen på hubudströmbrytaren innan jag rörde något om det var det som menades. Däremot så har jag i efterhand förstått det som personen Jag svarade menade strömbrytare som i lampknappen. Jag är inte kunmig när det gäller termer runtom detta så ursäkta förvirrningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.