Jag behöver skaffa en migsvets med gas för husbehov (laga rost på bilen, bygga någon vägsladd och annat jag kan hitta på).
Har tittat lite på Lincoln Bester mig och Migatronic RallyMig 161i som rymmer någorlunda inom budgeten. Sedan finns Esab Rogue EM 180 eller EMP 210 och Kemppi MinarcMig 190 som kostar dubbelt så mycket.
Har någon erfarenhet av de två första (Lincoln, Migatronic)? Är de bra maskiner eller är det värt att investera i en dyrare (Esab eller tom Kemppi)?
 
Tyckte Lincoln Bester 200-S hade lite sorglig intermittens (64A@100%, 85@60%) är det möjligen en gammal design @fsn ?

Vad ligger budgeten på?
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tyckte Lincoln Bester 200-S hade lite sorglig intermittens (64A@100%, 85@60%) är det möjligen en gammal design @fsn ?

Vad ligger budgeten på?
JA, det var verkligen svagt. Gammal tror jag inte utan snarare kostoptimerat bortom all rimlighet. Man känner på knappar och vred att dom har haft fokus på kostnad och inget annat. Jag trodde (het utan att veta faktiskt) att den var baserad på förra generationen av Lincolns Polen-byggeda SpeedTec som jag tror hette 170C och 190C men dessa har betydligt bättre intermittens. Men det var som sagt bara ett antagande från min sida och känslan nu är att jag hade helt fel.

Det har pratats om Bestern och att det skulle vara en svets ett känt brand bakom till ett pris som motsvarar no-name kines. Men som Dan skriver, riktigt usel intermittens. Det jag tycker man får där är rätt mycket ”swing” på temperaturerna om man kör högt, man hamnar nära eller på gränsen och potentiellt så får elektroniken mer stryk. Spontant så bär en små-inveter ha en intermittens på ca 25% vid fullt ös och då brukar man ramla ut på åtminstone (för en modern 200A 1-fas inveter) 110-120A@50-60% och runt 90-100A@100%, ta siffrorna med lite ”ge och ta”… men på ett ungefär, och för MIG. För pinne är det inte ovanligt att det ligger något lägre.

RallyMig har generellt bra rykte men man får leva med en rätt okonvetionell pistol och hört vissa som haft lite elektroniskt strul med dom, den känns lite känslig men många hobbyanvändare hävdar att det är riktigt mycket man får för pengarna. Den Kemppin vet jag inte mycket om, plattformen har fått både ris och ros vad jag förstår där vissa håller i evigheter och andra går sönder frekventare men generellt tror jag det är helt ok.

Rougen är väl tillsammans med ”föregångaren” och betydligt dyrare Lincoln SpeedTec det enda av maskinerna jag faktiskt svetsat med lite med och Rogue svetsar bra, bättre än Lincoln SpeedTec skulle jag säga. Har dock ingen annan input på hur det håller men generellt hör jag inget direkt dåligt med dom. Genomgående på den här typen av svets är att jg tycker dom har för ynkliga matarmekanismer med ett litet 30mm drivande hjul och en idlande slät rulle. Kräver att man har ordning på sitt slangpaket.
 
Redigerat:
  • Gilla
poba53
  • Laddar…
Tack för era snabba, utförliga svar!
Budgeten låg på ca 10k. Lite snålt börjar jag inse. Dumt att behöva köpa en till, dyrare, maskin när jag insett att den billiga inte duger...
Migatronic säljs nära mig, vilket är bra. Men priset är inte så lågt ändå, runt 16k inkl gasflaska och regulator. Det kanske går att hitta en rogue 180 med "vanlig pistol" för inte så mycket mer, även om det spricker budgeten ännu mer 🥲
 
F
W wylliam skrev:
Tack för era snabba, utförliga svar!
Budgeten låg på ca 10k. Lite snålt börjar jag inse. Dumt att behöva köpa en till, dyrare, maskin när jag insett att den billiga inte duger...
Migatronic säljs nära mig, vilket är bra. Men priset är inte så lågt ändå, runt 16k inkl gasflaska och regulator. Det kanske går att hitta en rogue 180 med "vanlig pistol" för inte så mycket mer, även om det spricker budgeten ännu mer 🥲
5 liters garflaskor som man sen kan panta in hos nån gasåterförsäljare har jag med fördel köpt på Blocket. Har betalat 1000kr respektive 1300kr för halvfulla Argon samt blandgas 5 liters flaskor som senare har bytts mot fyllningskostnad hos AirLiquid ÅF.

Rogue EM 180 fixar MIG/MAG samt pinne EMP210 kan man hanka sig fram hjälpigt på nån konstgjord TIG med. Nu ställer jag mig ytterst tveksam till den typen av TIG-svetsning men om du skall göra en rättvis jämförelse så är det typ den möjligheten man har på en RallyMig med. Nu vet jag ingen som faktiskt använder sin "multiprocess" MIG/MAG till nån TIG öht men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.