Hej!

Vi har ett ganska litet sovrum så de befintliga garderoberna tar alldeles för stor plats (trots att de eg. är för små för vårt behov). Sovrummet ligger dock på övervåningenoch vi har snedtak och outnyttjade kallförråd under snedtaken! Kan man göra garderober i dessa outnyttjade utrymmen? Skjutdörrar blir isåfall ett måste och de får isåfall vara max 160 cm (så hög är väggen under snedtaket).

Någon som prövat på detta? Blev det bra? Var det mer arbete att få till det än väntat? Visa gärna bilder om ni har!
 
Tusen tack, där fick jag flera bra tips!

Ingen av er på detta forum som satt in hel garderobsvägg (med skjutdörrar) under ett snedtak? jag skulle nämligen vilja ha tips på ifall man helt sonika kan låta takstolarna vara som de är men klä in de med gipsskivor eller om man måste göra om konstruktionen och flytta ut stödväggen?
 
Har du någon bild? Jag fattar nämligen inte vad du menar med att klä in takstolarna...?
I korthet så bygger man en nerbyggnad som takskenan till dörrarna fästs i, denna nerbyggnad klär man in med vad man önskar. Har man t ex gips i taket så kanske de är lämpligt att klä även nerbyggnaden med gips, med panel i taket så kan man sätta panel o s v.

Tänk på att kolla höjden på några punkter så inte öppningen blir för hög/låg för dörrarna.

/Kent
 
Hejsan. Jag har ingen bild just nu men ska försöka förklara lite tydligare.

Vi har ett "vanligt" 1½ plans hus. På övervåningen har vi två sovrum ett på vardera gavel. Sovrummet täcker hela kortsidan men på båda sidorna om rummet finns outnyttjade alkover. I vårt sovrum har vi snedtak mot båda långsidorna på huset, taket är 160 cm som lägst. Alkoverna går från 160cm till noll längst ut mot yttervägg.
Jag gissar att takstolarna vilar på väggen som är 160 cm hög. I alkoven syns takstolarna tydligt.

Tanken är att väggen som är 160 cm hög ska bytas ut mot skjutdörrar och alkoven ska isoleras och användas som garderob. Det är de takstolarna som i dagsläget finns i alkoven som jag funderar på om man ska klä in i samband med isoleringen. Garderoben blir då inte ett helt stort utrymme utan det blir "fack" mellan takstolarna.

Så det jag undrar över är egentligen följande. 1) Kan man byta ut väggen mot skjutdörrar trots att det inte är "fullhöjd". 2) Ska man göra om takstolarna på nåt sätt eller bara täcka in dem?

Egentligen undrar jag också om någon annan här gjort det och hur svårt var det egentligen? Kan man göra det själv om man är någorlunda händig eller ska man anlita snickare?
 
Ok, fattar lite bättre nu.
Takstolarna i sig är strunt samma rörande isolerande effekt, visst blir där kallras men det stora problemet är att "kattvindarna" dvs utrymmet under snedtaket har alldeles för lite isolering.

Så mitt svar blir...
1. Se till att rummet med nertagna alkover etc blir tillräckligt isolerat.
2. Sen kan du börja fundera på att göra något mer med detta och det är inga problem att få skjutdörrar gjorda i de höjder man önskar. På den höjden kan du dock strunta i speglar eftersom man inte kan använda dem som sådana.
3. Man kan relativt lätt montera sådana partier själv om man får instruktioner och är noggrann med måtten.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.