Jag behöver byta en kort kabel mellan inkommande luftledning av aluminium och normcentralen i ett gammalt obebott hus. (Den dåliga kabeln är ärgad i skarvarna till luftledningen och har sprucken isolering, väldigt gammal).

Den nya skarvkabeln tänkte jag blir 4g10, aluminiumkabeln är 50 mm2. Jag hittar inte många lösningar på det här. Funderar på att använda skruvskarvhylsa 6-50 och lägga den i någon gelfylld kabelskarv.

https://melbye.se/produkter/energi/...al-connectors-1kv/skruvskarvhylsa-1kv-6-50mm2

Allt ligger efter elmätaren som sitter på en stolpe så ingen nätägare inblandad.

Är jag på rätt väg? Finns det uppenbara lösningar jag missar? Jag skulle också kunna tänka mig någon kopplingsdosa på utsidan av väggen men tror skarvarna blir en renare lösning och mer som det är i dag.
 
Var ska det skarvas, vid husgaveln och in i huset eller var.
 
Precis, vid husgaveln där det i dag är skarvar som hänger fritt.
 
Använd det du tänker, skruvskarv och linda runt med el-tejp så det blir tätt mot regn och fukt, då blir det bra.
 
Låter enkelt och bra, tack.
 
A
Ja de där fungerar nog bra. Du är medveten om att belastningsförmågan blir lägre med 10 mm2 koppar hoppas jag.

Man bör märka upp att det är gjort en övergång till annan typ av ledning i matande central.

Du kan använda krympslang med lim som isolering om du hittar en storlek som passar bägge storlekar på kablar. Vulkaniserad tejp är också bra.
 
melbye.se: Skruvskarvhylsa 1kV 6-50mm²
"Den mekaniska skruvskarvhylsor är tillverkad av förtent aluminium, och har momentstyrda bultar som säkrar rätt moment varje gång den installeras. Alla bultar är sexkantsbult, se tabellen. Skruvskarvhylsan är tillverkad med tvärgående spår på insidan för bästa dragfastighet av ledaren. Då hylsan är förtent kan den användas till både aluminium och koppar."

Där lärde man sig något.

Att foga samman aluminium- och kopparledare är inte helt enkelt kemiskt. Tänkte att man fick smälta samman en tråd av aluminium och koppar som ansluts i varsin ända lika material för att få till det. Men det fanns tydligen en annan lösning.

AtomnummerSymbolÄmneElektronegativitet
13AlAluminium1.613
50SnTenn1.824
29CuKoppar1.85
 
PNO PNO skrev:
En inkommande luftledning är förmodligen ALUS och då använder du avgreningsklämmor för ALUS.

Till exempel SLIP.
[länk]
Tack, det där var nog klämman jag letade efter och mer likt de som sitter där i dag.
 
A avh67f skrev:
Ja de där fungerar nog bra. Du är medveten om att belastningsförmågan blir lägre med 10 mm2 koppar hoppas jag.

Man bör märka upp att det är gjort en övergång till annan typ av ledning i matande central.

Du kan använda krympslang med lim som isolering om du hittar en storlek som passar bägge storlekar på kablar. Vulkaniserad tejp är också bra.
Jag tror inte att den gamla risiga kabeln jag byter ut ens är 10 mm2 och det skulle krävas ett byte av hela mätarskåpet för att säkra upp till att matcha luftledningens kapacitet. Men jag hör vad du säger.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.