Hej!

På tvåårsbesiktningen anmärktes det på sprickor i fasadpanel pga spikar slagna för nära ändträ. Det fixas på garanti men min fråga är om det även skall ingå ommålning av hela fasaden för att undvika nyansskillnader till de utbytta plankorna.

Huset är målat med slamfärg och det börjar bli dags att måla om ändå trots att det bara är två år gammalt. Detta gäller södersidan som är hårt ansatt av sol.

Jag föreslog att jag kan betala en tilläggskostnad för att måla hela södersidan. Men så här i efterhand funderar jag på om det borde ha ingått kostnadsfritt.

Borde man acceptera en garantireparation där vissa fadadplankor byts och då får en tydlig nyansskillnad?
 
R
Nej naturligt vis kan man inte begära att ommålning av hela huset ska ingå om enstaka brädor byts..
Färgskillnaderna jämnat ut sig med tiden..
 
R Rejäl skrev:
Nej naturligt vis kan man inte begära att ommålning av hela huset ska ingå om enstaka brädor byts..
Färgskillnaderna jämnat ut sig med tiden..
Tack för svar. Jag tänker att om de hade byggt korrekt från början så hade jag inte haft några nyansskillnader. Skall man som husägare då acceptera att en reparation innebär en ”sämre produkt” än om huset var korrekt uppfört från början?

Om man jämför med en bil som behöver få delar av plåten bytt på garanti så skulle man ju inte acceptera nyanskillnader.
 
R
T Torsten234 skrev:
Tack för svar. Jag tänker att om de hade byggt korrekt från början så hade jag inte haft några nyansskillnader. Skall man som husägare då acceptera att en reparation innebär en ”sämre produkt” än om huset var korrekt uppfört från början?

Om man jämför med en bil som behöver få delar av plåten bytt på garanti så skulle man ju inte acceptera nyanskillnader.
En sämre produkt blir det väl inte? Bara en utseende skillnad som syns kanske bara första året..
Ja du får någ leva med smärre nyansskillnader på hus..
 
R Rejäl skrev:
En sämre produkt blir det väl inte? Bara en utseende skillnad som syns kanske bara första året..
Ja du får någ leva med smärre nyansskillnader på hus..
Jag skulle klassa en avvikande färg på vissa brädor som en ”sämre produkt” eftersom det påverkar utseendet negativt.

Frågan är vilka krav man juridiskt kan förvänta sig skall ingå i en garantireparation. Är det att det blir tydliga nyansskillnader efter en reparation eller inte?
 
R
T Torsten234 skrev:
Jag skulle klassa en avvikande färg på vissa brädor som en ”sämre produkt” eftersom det påverkar utseendet negativt.

Frågan är vilka krav man juridiskt kan förvänta sig skall ingå i en garantireparation. Är det att det blir tydliga nyansskillnader efter en reparation eller inte?
Inga sådana krav finns juridiskt för det blir oskäligt att måla om hela hus vid varje åtgärd oavsett om det är en garantiåtgärd eller annan..
 
Det är väl inte aldeles orimligt att måla om en hel sida i ett fall som detta.

En i grannskapet fick hela garaget ommålat för att en betongbil hade stänkt betong på fasaden. Det var ett tiotal fläckar på ena sidan. Försäkringsbolaget (betongbilens alltså) betalade över 60 000 för en ommålning. Helt orimlig kostnad. Väggarna var inte högre än att man når att måla ända upp om man står på en "målarpall". Kanske 25 - 30 löpmeter vägg. Där var en ineffektiv målare som nog höll på i 4 dagar, jag skulle utan vidare klarat hela garaget på en dag.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
Ok. Låter som att det är lite oklart juridiskt läge här.
 
  • Gilla
Freelin
  • Laddar…
R
Nej det skulle jag inte säga, att ett försäkringsbolag tar på sig det vid skadegörelse är en helt annan grej..
 
Ok. Tack! Då betalade jag inte i onödan för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.