Hej,
Ska installera en Siemens häll i min Ikea laminatbänkskiva.
Kommer såga ut hålet med sticksåg.

Enligt manualen för hällen ska man "försegla kanterna värmetåligt": (Sida 24 i manualen https://media3.bsh-group.com/Documents/9001703317_B.pdf)

1. Markera stomurtaget enligt monteringsritningen.
‒ Se till så att kantvinkeln mot bänkskivan är 90°.
→ Fig. 1
2. Ta bort spånen efter urtagningen.
3. Försegla kanterna värmetåligt.

Någon som vet vad jag ska pensla på för att det ska bli värmetåligt?

Tack!
 
Silikon tål värme bra och tätar, det har jag använt. Mest för att det är något man ofta har hemma, finns kanske någon specialprodukt.
 
  • Gilla
maleks
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Silikon tål värme bra och tätar, det har jag använt. Mest för att det är något man ofta har hemma, finns kanske någon specialprodukt.
Tack för tipset.
Har en tub SP054 Lim och byggfog, klarar av 90º. Har också en tub FA180 som ska klara av 150º.
 
  • Gilla
g.kraft
  • Laddar…
Sök på limtätmassa och se vad du kan få tag i där du bor.

Würth har några bra t.ex men finns flera.
 
  • Gilla
maleks
  • Laddar…
M maleks skrev:
Hej,
Ska installera en Siemens häll i min Ikea laminatbänkskiva.
Kommer såga ut hålet med sticksåg.

Enligt manualen för hällen ska man "försegla kanterna värmetåligt": (Sida 24 i manualen [länk])

1. Markera stomurtaget enligt monteringsritningen.
‒ Se till så att kantvinkeln mot bänkskivan är 90°.
→ Fig. 1
2. Ta bort spånen efter urtagningen.
3. Försegla kanterna värmetåligt.

Någon som vet vad jag ska pensla på för att det ska bli värmetåligt?

Tack!
när det gäller skivan så är det skivans tillverkare som takal om hur den skall förseglas och ikea rekomenderar bara fukttätning med silicon,
tätning för värme har jag aldrig någonsin hört talas om att det ens övervägs, och då har jag installerat 100tals hällar
 
  • Gilla
maleks
  • Laddar…
returen returen skrev:
när det gäller skivan så är det skivans tillverkare som takal om hur den skall förseglas och ikea rekomenderar bara fukttätning med silicon,
tätning för värme har jag aldrig någonsin hört talas om att det ens övervägs, och då har jag installerat 100tals hällar
Tack för hjälpen allihopa. Kör med silikon då :)
 
I de bänkskivor som jag har sågat, har jag tätat snittytan med vattenfast trälim.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
R
Det finns många produkter som fungerar att täta med..
Men rekomenderar alltid att man följer tillverkarens anvisningar för att garantier/reklamationer ska kunna bli verklighet..
 
  • Gilla
maleks
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.