Jag ska sätta in ett litet vattenfilter på inkommande vatten. Röret där filtret ska in är ett 1" PEM rör. Jag va inne på bauhaus och frågade vad jag behövde och gubben gav mig två 1" kopplingar UTAN stödhylsa. Han sa att dom inte ens säljer några till PEM slangar och att han aldrig hört någon klaga på det tidigare.

SÅ vad gäller? Gubben gav intrycket att vara kunnig mne litar inte riktigt på byggvaruhusen...
 
Eftersom du känner dig lite osäker: Om du nu har fått PRK så är det viktigt att röret bottnar i kopplingen och att plastdelen dras i botten.
 
Går det ens att dra åt en PRK koppling i botten om man har stödhylsa i slangen?
 
  • Gilla
gladpack1
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Går det ens att dra åt en PRK koppling i botten om man har stödhylsa i slangen?
Troligtvis inte. Vet dock ingen applikation med PRK OCH stödhylsa.
 
Arne999 skrev:
Jag ska sätta in ett litet vattenfilter på inkommande vatten. Röret där filtret ska in är ett 1" PEM rör. Jag va inne på bauhaus och frågade vad jag behövde och gubben gav mig två 1" kopplingar UTAN stödhylsa. Han sa att dom inte ens säljer några till PEM slangar och att han aldrig hört någon klaga på det tidigare.

SÅ vad gäller? Gubben gav intrycket att vara kunnig mne litar inte riktigt på byggvaruhusen...
Har du verkligen 1" pemslang den brukar mätas i mm ?
Vad har du fått för typ av kopplingar?
Enda gången man brukar använda stödhylsa till pemslang är om det är en väldigt gammal med mått som inte det finns kopplingar till tex 28 pem. Då går det med 22 kopparrör som stödhylsa och 28 klämringskoppling.
 
Kör själv alltid med stödhylsa i prk för nattsömmnen och samvetets skull, att dra den i botten är inget problem med rätt verktyg. Verktyget är dyrt men guld värt om man arbetar mycket med prk, nackdelen med skiftnyckel är att den slinter/smetar, rörtången skadar samt nyper fel om muttern så den tjyvnyper runt slangen. Men man köper inte verktyget för två 25 muttrar utan kämpar på med någorlunda lämpligt verktyg.

>>http://www.evbutiken.se/nyckel-for-prkkopplingar--p-4365-c-745.aspx

mvh
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Krilleman
Beträffande stödhylsan (kompensationshylsa i TA:s sortiment) så håller jag absolut med Spekerök, den lilla slanten den kostar är ingenting mot vad den ger i form av trygghet. PRK:n är just lite "lurig" har varit på en del ställen där den skjutit trots fullt instick och fullt dragen! Jag har aldrig upplevt det som något problem att botten-dra muttern. Varken med rörtång/skifta/polly/PRK-nyckel.

Även jag trodde absolut inte man fick använda rörtång för denna koppling. För muttern kan bli duktigt deformerad då rörtången klämmer åt... Men vad fel jag hade! Jag letade på monteringsanvisningen hos TA och hittade följande på sid 12:

3. Håll fast nippeln med ett lämpligt verktyg och dra sedan åt tryckskruven med rörtång eller PRK-nyckel tills den ligger helt an mot nippeln.

Och då fick vi klarhet i det! (y)
 
Urgammal tråd men visst är det så att man numera ska använda stödhylsa vid PEM/PRK?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Krilleman
Alfredo Alfredo skrev:
Urgammal tråd men visst är det så att man numera ska använda stödhylsa vid PEM/PRK?
Ja!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja!
Någon som har referens på detta? Råkade ut för vattenläckage och vattenskada där stödhylsa saknades och fördelarlådan var otät.
Närbild av röranslutningar i en fördelarlåda för vatten, där stödhylsa saknas och lådan är otät efter vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Ja, du tittar på vilket fabrikat kopplingen har och sedan tar du fram monteringsanvisningen för den. Där ska det stå.

De generella reglerna "Säker vatten" etc, kommer bara peka på att utförandet ska vara enligt tillverkarens anvisning.

Krille får rätta mig om jag har fel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
tommib
Ja, man får ta fram monteringsanvisningen och titta efter. Jag känner inte alls igen den där kopplingen. Det ser inte ut som en Beulco, IMI/TA eller Vatette.

Utöver detta är det ju ett rejält fel att fördelarskåpet inte är tätt, det ska det vara enligt säker vatten så bara där borde du ha ett case mot entreprenören (om detta är nytt).
 
  • Gilla
danielu
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, man får ta fram monteringsanvisningen och titta efter. Jag känner inte alls igen den där kopplingen. Det ser inte ut som en Beulco, IMI/TA eller Vatette.

Utöver detta är det ju ett rejält fel att fördelarskåpet inte är tätt, det ska det vara enligt säker vatten så bara där borde du ha ett case mot entreprenören (om detta är nytt).
Fördelarskåpet läcker som ett såll. Har hjälp av en rörmokare nu som ska göra det riktigt.
Huset ett år gammalt, husföretag tar ej ansvar.

Anvisning är inget jag har, tyvärr. Allt byggt och monterat i annat EU-land.
 
tommib
Tråkigt att husföretaget inte tar ansvar. Du ska dock få anvisningar på svenska även om det är monterat i ett annat EU-land.

Du borde också startat en egen tråd istället för att ställa orelaterade frågor i en gammal tråd med ett senare lyft i en relaterad fråga. Jag anmäler mitt eget inlägg för att en mod ska kunna bryta ut det till en egen tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.