Denna produkt har ofta varit slut på lager på grund av leverantörsstrul. Den ingår i deras vatenbaserade system grundolja-grundfärg-täckfärg. Jag frågade om det går att använda ett alternativt fabrikat av grundolja, men det kunde dom (förstås) inte rekommendera. Enligt specen är bindemedlet linolja och kulören trasparent. Jag misstänker starkt att jag lika gärna kan använda vilken linolja som helst. Någon som tror annorlunda?
 
M martind skrev:
Denna produkt har ofta varit slut på lager på grund av leverantörsstrul. Den ingår i deras vatenbaserade system grundolja-grundfärg-täckfärg. Jag frågade om det går att använda ett alternativt fabrikat av grundolja, men det kunde dom (förstås) inte rekommendera. Enligt specen är bindemedlet linolja och kulören trasparent. Jag misstänker starkt att jag lika gärna kan använda vilken linolja som helst. Någon som tror annorlunda?
Låter vettigt tänkt. Men det lär knappast vara 100%linolja du skall ha. Den lär vara utspädd med lösningsmedel för att förbättra inträngning. Och öka profiten.

Du kan ju läsa på säkerhetsdatablad och produktinfo för att få veta vad Biltemas innehåller. Sedan kan du säkert köpa en motsvarande produkt. Eller blanda själv.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Linolja ör råvaran men eftrrsom det är vattenbaserat så är den behandlad. Välj valfri grundolja avsedd för vattenbaserad färg och om priset ör viktigt så jämför mängden olja (torrhalt) och inte liiterpris.

Målar du med vanlig linolja så kommer färgen knappt att fästa och du riskerar att oljan bildar blåsor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.