Ja, som rubriken lyder. Gammal hydropress där det verkar som att blåsan gått sönder, den håller inte tryck alls fastän ventilen är tät. Den är ansluten med gamla 25mm kopparrör enl. bild, vet inte vad det är för gänga i kopplingarna då jag inte velat öppna dem förrän jag har ett annat alternativ om de inte går att återanvända. Har köpt en ny 60l-hp med utvändig gänga i botten (är kanske standard?), den står dock på högre ben än den gamla. Något förslag på hur en novis enklast kan lösa detta byte?
 
  • Gammal hydropress med anslutna 25mm kopparrör visas underifrån. Rören är delvis rostiga och kopplade till en ventil på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken ventil är det du pratar om som är tät?
Har du provat att fylla på med luft?
Om blåsan är trasig kommer det vatten ur luftpåfyllningsventilen när du trycker på mittstiftet.
 
D Dilato skrev:
Vilken ventil är det du pratar om som är tät?
Har du provat att fylla på med luft?
Om blåsan är trasig kommer det vatten ur luftpåfyllningsventilen när du trycker på mittstiftet.
Tack för ditt svar! Ursäkta otydligheten, luftpåfyllningsventilen är tät. När jag fyller hydropressen med luft får jag upp trycket ett litet tag men det sjunker snabbt och försvinner. Inte via ventilen dock. Kommer inget vatten därifrån heller.
 
Börja från början.
Stäng av pumpen.
Töm hydropressen på vatten, låt en kran stå öppen.

Fyll på med luft till rätt förtryck, så länge det kommer vatten så får du fortsätta fylla luft.

Låt systemet stå utan att använda det en timme eller så.
Har förtrycket sjunkit/ försvunnit från när du lämnade den?
 
D Dilato skrev:
Börja från början.
Stäng av pumpen.
Töm hydropressen på vatten, låt en kran stå öppen.

Fyll på med luft till rätt förtryck, så länge det kommer vatten så får du fortsätta fylla luft.

Låt systemet stå utan att använda det en timme eller så.
Har förtrycket sjunkit/ försvunnit från när du lämnade den?
Precis så gjorde jag. Bortsett att den inte fick stå orörd i en h efteråt, svårt med många i familjen.. Har gjort samma tidigare när den tappat trycket vilket verkar hända ibland av oklar anledning. Skillnaden är bara att denna gång behåller den inte trycket efter påfyllnad.
 
Ok, då vet jag inte vad som ska göras.

Men att vara utan vatten en timme eller 30 minuter när man kan planera det måste vara möjligt.

Nånstans mycket ju luften ut men samtidigt kan ju luften inte ta vägen någonstans om man stänger av in och utlopp på tanken...
Vet du hur fort luften försvinner?
 
D Dilato skrev:
Ok, då vet jag inte vad som ska göras.

Men att vara utan vatten en timme eller 30 minuter när man kan planera det måste vara möjligt.

Nånstans mycket ju luften ut men samtidigt kan ju luften inte ta vägen någonstans om man stänger av in och utlopp på tanken...
Vet du hur fort luften försvinner?
Jo, anledningen till att den inte lämnats ifred efter påfyllnad är väl delvis att jag inte tänkt att det var så viktigt.

Jag vet inte riktigt hur en hydropress ser ut inuti, men tänkte att det kanske blivit hål mellan utrymmet för luft och för vatten, och att vattnet pressat ut luften på något sätt? Ska testa att fylla den igen och hålla stängt en timme för att se om det blir någon skillnad!

Tog väl en timme sist innan trycket var helt borta.
 
N Nik Coe skrev:
Ja, som rubriken lyder. Gammal hydropress där det verkar som att blåsan gått sönder, den håller inte tryck alls fastän ventilen är tät. Den är ansluten med gamla 25mm kopparrör enl. bild, vet inte vad det är för gänga i kopplingarna då jag inte velat öppna dem förrän jag har ett annat alternativ om de inte går att återanvända. Har köpt en ny 60l-hp med utvändig gänga i botten (är kanske standard?), den står dock på högre ben än den gamla. Något förslag på hur en novis enklast kan lösa detta byte?
Jag vet inte exakt hur du själv löser ett byta av hydropress. För några veckor sedan var jag ute för liknande trubbel, här var det en gammal Zilmet-hydropress som börjat läcka i flänsen undertill så det läckte ut en massa vatten.

Jag beställde en ny hydropress, inklusive ny tryckströmbrytare och rörkopplingssats. Jag hade en lokal vvs-firma att fixa själva bytet och det blev mycket bra, samt lätt att underhålla vid ev framtida utbyten.

Möjligt att jag skulle kunna fixa detta själv men det hade inte blivit lika snyggt och bra, här hade vvs-aren kapat av litet på inkommande vattenslang från pumpen i borrhålet så allt kunde passas in snyggt och prydligt. Allt gammalt rörkopplingsjox kapades bort med tigersåg/motsv, inget gammalt skit sparades utan alla kopplingar, mätare etc är nytt. Hårdvarukostnad var drygt 5 kkr, tillkom en extra rörböj som fck sättas dit med gängse rörkopplingar.

Inte fått fakturan på detta ännu men räknar med ca 3-4 tusen för ca 2 timmars planerat jobb en vardag, inklusive detta med den extra rörböjen som behövdes.

Nyinstallerad hydropress med kopparkopplingar och tryckmätare ansluten till vattensystemet i ett källarutrymme med rå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


__
PS. Så här såg den gamla installationen på Zilmet-hydropressen ut, mer komplicerad och att det var mycket fasta prylar som var direkt fastskruvade på själva hydropressen. Den lilla spannen undertill var för att fånga upp läckaget vi fick, och Aqara-vattendetektorn undertill för att notifiera oss när det var dags att tömma...
Gammal Zilmet-hydropressinstallation med manometer och tryckströmbrytare, liten spann placerad under för att fånga upp läckage samt Aqara-vattendetektor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


---
En stor fördel med den nya installationen är givetvis avstängningsventlen, kulventilen till hydropressen. Detta gör att man mycket smidigt kan stänga av vattnet i kåken, bara att stänga denna ventil och stänga vattenpumpen så blir det trycklöst i kranarna inom några sekunder, istf att behöva vänta på att allt vattnet i hydropressen ska rinna ut. Sånt här hade jag definitivt inte tänkt på om jag skulle försökt mig på att byta hydropress i panik.
 
Redigerat:
N Nik Coe skrev:
Jo, anledningen till att den inte lämnats ifred efter påfyllnad är väl delvis att jag inte tänkt att det var så viktigt.

Jag vet inte riktigt hur en hydropress ser ut inuti, men tänkte att det kanske blivit hål mellan utrymmet för luft och för vatten, och att vattnet pressat ut luften på något sätt? Ska testa att fylla den igen och hålla stängt en timme för att se om det blir någon skillnad!

Tog väl en timme sist innan trycket var helt borta.
Då läcker det i så fall väldigt mycket. Har du gått runt med läcksökningsspray/såpavatten/YES utblandad med vatten på bilventilen (inklusive dess mittstift) och runt flänsen i underkanten. - det är inte helt ovanligt att insatsen i bilventilen kan börja läcka och nya sådana fins att köpa - se till att ha en schrader urskruvnings och inskruvningsverktyg - det fins också ventilhattar för bilventiler med skruvslits som passar ventilinsatsen för att skruva i och hur dessa.

Om blåsan har gått läck mellan luft och vattensidan så bör det spruta vatten ur bilventilen när du håller mittstiftet inne och tömmer luften medans det fins tryck i tanken (din pump kanske måste pumpa en eller ett par gånger innan det fyllt upp hydropressen helt och ev vatten 'på fel sida' av blåsan börja spruta ut.

Om luft går ut i vattensystemet så borde det hosta och ha sig i kranen när du tappar ur vatten - om inte så är det luftläckan på luftsidan av blåsan och närmaste att leta förutom bilventilen är flänsen under där gummiblåsan är infäst. Om det är glasfiberlindad flaska så kan det teoretiskt hitta sprickor i väven som gör att luften sakta sipprar ut diffust över större ytan och är svårupptäckt - så läcksökarsprayen/såpavattnet kanske måste duschas på hela flaskan yta om du inte hittar uppenbara läckor vid bilventilen eller flänsen i underkant.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nik Coe skrev:
Jag vet inte riktigt hur en hydropress ser ut inuti
Vad är det för fabrikat och modell på det du har?

Det finns två versioner, en där blåsan sitter på vattensidan och vattnet fylls i blåsan och luften utanför, och en där blåsan är en ballong inne i vattenbehållaren och luften fylls i ballongen.

Sen finns det en tredje med ett membran mellan de två ytorna vatten/luft, men det är mer ovanligt.

Det finns massor av info på youtube om hur det funkar.


Men har man en smygläcka kan det säkert slumpa sig så att blåsan när den är tom lägger sig så att den tätar såpass att inget vatten läcker ut mot luftpåfyllningen.
 
Men var inte TS premiss att det var inköpt en ny hydropress som behövde installeras? Visst, man kan felsöka den gamla hydropressen men som det låter här har vi ett läckage, antingen i ventilen eller i gummiblåsan. Ny gummiblåsa och/eller ventil är inte gratis precis.

En ny hydropress kostar ett par tusen så jag tänkte att det var detta som TS ville göra, byta ut den gamla. Särskilt som en ny hydropress redan är inköpt som jag förstår.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Men var inte TS premiss att det var inköpt en ny hydropress som behövde installeras? Visst, man kan felsöka den gamla hydropressen men som det låter här har vi ett läckage, antingen i ventilen eller i gummiblåsan. Ny gummiblåsa och/eller ventil är inte gratis precis.

En ny hydropress kostar ett par tusen så jag tänkte att det var detta som TS ville göra, byta ut den gamla. Särskilt som en ny hydropress redan är inköpt som jag förstår.
Du har ju rätt 😀
Så du är det ju inget att diskutera, fram med rörtången och byt.
Vad en 60L hp är för nåt vet jag inte🤔
 
Redigerat:
När det kommer tlll själva bytet av hydropress: hade det sett ut som det gör nu hos oss, efter att vvs-aren var här och bytte allt mot nytt - absolut en baggis, något vem som helst fixar på 10 min. Plug and play, lika enkelt som att koppla in ett nytt duschmunstycke i badrummet eller vad som helst.

Som ni kanske kan se på den gamla Zilmet-hydropressen så var det långt mer komplicerade fasta rörkopplingar med lin osv. Att byta/koppla in röranslutningar till gamla fastärgade rörkopplingar kan vara rätt utmanande och det var därför jag beställde en helt ny rörkopplingssats tillsammans med nya hydropressen.

Detta gav mig - eller i detta fall som det blev, vvs-aren - fria händer att ta fram tigersågen eller vad man nu har för att helt enkelt ta bort den gamla skiten och skapa en modern vettig lösning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för allt engagemang!

Dilato: 60l hp = Sextiolitershydropress. =) Jag vet inte fabrikat på den gamla, men jag tror även den är på 60l. Den ser väldigt gammal och anonym ut. Anslutning undertill med vad jag tror är 1"-gänga, luftpåfyllningsventil och plats för tryckmätare (som inte finns) på toppen. Tanken ser ut att läcka lite undertill, vid anslutningen, men det kan också vara kondens som droppar.

Harald: Tjusigt! Jag skulle också vilja ha en avstängningsventil till själva hp'n, det skulle spara en del besvär om den behöver tas loss igen av någon anledning. Det stämmer att jag hade tänkt byta hydropressen och att jag redan köpt en ny. Men om den gamla går att få ordning på är det förstås att föredra då ekonomin är ansträngd.

xxargs: Tack för bra tips. Jag ska nog göra en mer grundlig felsökning innan jag börjar skruva loss den gamla. Det kommer iaf inget vatten ur luftventilen så om det finns en läcka sitter den någon annanstans.
 
Nu fick jag fakturan från lokala vvs-firman: 2800 kr, för tre timmars arbetstid à 560 kr/h och två mils resekostnad à 79 kr/mil. Litet rörkopplingar och rör behövdes men detta känns riktigt vettigt.

Hydropressen inkl rörkopplingskit och tryckströmbrytare hade jag redan inhandlat: https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...spaket-inkl-rordelssats-i-glasfiber-60-liter/

Så hela kalaset gick alltså på relativt rimliga 8 tusen, inkl rotavdraget på en sexhundring vad gäller arbetskostnaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.