Hej!

Nu är det så att vi köpt hus som har fjärrvärme. Vi bor (och har bott senaste 10 åren) i en relatvit nybyggd villa med en Nibe F750 frånluft tillsammans med braskamin. Jag har historiskt alltid varit intressread av att optimera mina driftkostnader och fick tidigt lära mig att i vårt fall med vattenburen golvvärme i alla rum och hus byggt med braskamin var det mest kostnadseffektivt att ha alla termostater fullt öppna för alla rum och sen "strypa" framledningngstempen på själva pumpen, och sen toppa upp inomhusklimated med braskaminens värme.

Men det är ju som sagt vårt nuvarande hus. Nu flyttar vi till ett äldre hus, som förvisso har braskamin men också Fjärrvärme vilket jag är helt grön på.

För er som kan detta eler har fjärrvärme har jag ett par frågor.
1. Kan man likt jag gjorde på min NIbe från någon typ av "huvudcentral" tvinga ner framledningstemperaturen så jag så att säga får det lite för kallt hemma men därmed sparar fjärrvärmeförbrukning och sen eldar för att kompensera?
2. Vad händer med min fjärrvärmeförbrukning om jag t.ex striper termostaterna vid elementen i olika rum? Innebär det att jag kommer förbruka mindre fjärrvärme eller gör jag bäst i att precis som i vår förra villa strypa uteffekten på huvuducentralen nånstans (givet det går?)

Vol
 
Ja, alla fjv-centraler har en reglercentral där man ställer in framledningstemperaturen beroende på utetemperaturen.

Steg 1
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.

Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen)
Minimum framledningsgivare & utegivare, fördel även "rätt placerad" rumstempgivare, optimalt även returtempgivare.

Steg3
Montering & injustering av lokala termostaterna, så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Har man golvvärme så bör man ha tempgivare i golvet om man stryper med ställdon.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, alla fjv-centraler har en reglercentral där man ställer in framledningstemperaturen beroende på utetemperaturen.

Steg 1
Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.

Steg2
Injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan (kurvlutningen och parallellförskjutningen)
Minimum framledningsgivare & utegivare, fördel även "rätt placerad" rumstempgivare, optimalt även returtempgivare.

Steg3
Montering & injustering av lokala termostaterna, så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Har man golvvärme så bör man ha tempgivare i golvet om man stryper med ställdon.
Tack!

På min andra fråga där, kan jag ställa ner termostaterna på elementen i rummen och förvänta mig lägre förbrukning av fjärrvärme eller är det så att säga ett ineffektivt sätt att hålla nere kostnaderna?

Så som jag tidiigare gjorde var att jag såg till att huset höll 19 grader istället för 22 genom värmepumpen och helt enkelt eldade på för att få upp huset till 22. Det är ju betydligt lägre kostnader att hålla ett hus 19 jämfört med 22. Funderar på om jag kan göra en liknande lösning med fjärrvärmen sen.

V
 
Det är bättre att justera framledningstemperaturen än att strypa med termostaterna om det gäller alla radiatorer.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.