Nu talar jag inte om inbyggd (vilket vi blivit avskräckta från), utan en sådan klump man hänger på väggen, fast i taket istället.

Fujitsu KRTA är den enda snygga vi sätt, men den är ju två meter lång!

Det känns som att dessa saker har funnits i 20-30 år nu men det har skett noll innovation, allt är lika stort och fult som förut.

(Någon kommer nu säga prova en golvmonterad modell, men enda placeringen för en sådan är väldigt dum hemma hos oss.)
 
Behovet/marknaden finns väl helt enkelt inte.

Att ha inomhusdelen mitt i taket lär göra en diskret rördragning svårare. Kondensvatten ska också kunna rinna ut från enheten, ska vattenröret dras horisontellt över taket lär det bli svårt med vattenavledningen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi har haft luft/vatten i 10 år drygt och nu bytt till BVP.

Jag fick en kalkyl från firman som installerade om hur mycket vi skulle spara, men den stämde inte alls. Skulle nog säga att det är ungefär samma effektivitet på båda, fast det kan ju såklart variera med hur kall vintern blir. Jag håller dock med alla i forumet ang:

BVP är lyxigare, ingen ful utedel eller isbildning
Vi har även installerat frikyla = "gratis" kyla på sommaren
Inga problem med elen längre

Ang. elen så var luftvärmepumpens elpatron kopplad på en fas på 20 kW så huvudsäkringen gick hela tiden.

Jag hade valt BVP, inget snack, men kanske inte baserat på att man skall tjäna på det, utan pga av andra saker.
 
RoTe
Jänkarna kör väl central air utan problem? En central hvac, alltså den både värmer och kyler vid behov och skickar ut luften via kanaler till alla rum, isolerade luftkanaler alltså.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E eobet skrev:
Det känns som att dessa saker har funnits i 20-30 år nu men det har skett noll innovation, allt är lika stort och fult som förut.
Det har skett massor med innovation senaste åren och numera har de t.ex. betydligt bättre prestanda vid sträng kyla än de hade förut. Men luft är rent fysikaliskt en dålig värmebärare så det krävs ganska stora fläktar och värmeväxlare för de ska jobba effektivt. Stor innerdel jobbar tystare än liten innerdel med samma luftflöde så innerdelarna har vuxit något på många toppmodeller.
 
  • Gilla
Boende45 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jänkarna kör väl central air utan problem? En central hvac, alltså den både värmer och kyler vid behov och skickar ut luften via kanaler till alla rum, isolerade luftkanaler alltså.
Ja, men de har gigantiska luftkanaler. Jag räknade på det en gång och det blev stora kanaler i hela huset. Annars är det en intressant lösning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, men de har gigantiska luftkanaler. Jag räknade på det en gång och det blev stora kanaler i hela huset. Annars är det en intressant lösning.
Inget man tänker på när man är där dock. Jag har aldrig sett några kanaler i alla fall. De är duktiga på att gömma undan det tror jag☺️
 
De bygger ju stora hus med gott om extra utrymmen. Fast ofta dåligt isolerade. Undrar vad de betalar i el-pris inkl skatter där?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Inget man tänker på när man är där dock. Jag har aldrig sett några kanaler i alla fall. De är duktiga på att gömma undan det tror jag☺️
Stämmer. Husen är byggda för detta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
RoTe
Det finns väl oftast en vind i svenska hus dock?
 
Cheesen
J Josth skrev:
De bygger ju stora hus med gott om extra utrymmen. Fast ofta dåligt isolerade. Undrar vad de betalar i el-pris inkl skatter där?
Elen är dyraren än här.. men dom använder ofta billig naturgas som uppvärmning i sitt centrala system.
 
RoTe RoTe skrev:
Jänkarna kör väl central air utan problem? En central hvac, alltså den både värmer och kyler vid behov och skickar ut luften via kanaler till alla rum, isolerade luftkanaler alltså.
Även i Spanien och andra delar av sydeuropa bygger man på detta sätt i moderna fastigheter. Det är den absolut snyggaste och bästa lösningen enligt mig för kylning av bostad. Jag kan önska att hus och lägenheter i Sverige byggdes med detta också då somrar med långa perioder av värme börjar bli allt vanligare.

I lägenhet finns aldrig AC, utan man måste använda en mobil sådan. I hus måste man använda luftvärmepumpar vilket är fult på fasaden och dessutom måste man ha flera stycken om man vill kyla enskilda rum osv.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
E Erik JS skrev:
Även i Spanien och andra delar av sydeuropa bygger man på detta sätt i moderna fastigheter. Det är den absolut snyggaste och bästa lösningen enligt mig för kylning av bostad. Jag kan önska att hus och lägenheter i Sverige byggdes med detta också då somrar med långa perioder av värme börjar bli allt vanligare.

I lägenhet finns aldrig AC, utan man måste använda en mobil sådan. I hus måste man använda luftvärmepumpar vilket är fult på fasaden och dessutom måste man ha flera stycken om man vill kyla enskilda rum osv.
Ja precis denna sommar var varm hela maj juni juli augusti och en bit in i september. Själv överlever jag men äldre osv som kämpar med hälsan borde kunna få lite kyla, men i en BRF är det omöjligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.