A A-Man_08 skrev:
Vad är humorn i det hela?
Det kan man undra. Men alla har inte samma humor. Det som gör "skämtet" en aning extra olustigt är att exakt det som antyds faktiskt hände ganska nyligen. Visning och försäljning med den avlidne ägaren kvar i bostaden.
Jag tycker vi släpper detta.
 
A A-Man_08 skrev:
Beträffande försäljning av bostadsrätt och arv.
OK.
A A-Man_08 skrev:
Vad är bäst att sälja på dödsbo eller ansöka om medlemskap i föreningen.
Det beror på vad man vill uppnå. Vill man sälja? Vill en dödsbodelägare behålla bostaden?
Hur ser ekonomin ut i övrigt? Hur många dödsbodelägare är det? Vad vill de uppnå? Är de överens?
A A-Man_08 skrev:
Vad är för och nackelarna,
Som arvinge kan man i princip inte nekas medlemskap. Man behöver normalt bara anmäla överlåtelse till nya ägare genom arv.

Det är den som säljer skall redovisa vinst eller förlust i deklarationen. Vinsten kan kvittas mot en förlust. Så den som har en förlust kan slippa betala skatt på (del av) vinsten.
A A-Man_08 skrev:
vad är bäst?
Det beror på vad man vill uppnå. För att kunna svara ordentligt och inte bara generellt behövs mer info.
 
O O skrev:
OK.

Det beror på vad man vill uppnå. Vill man sälja? Vill en dödsbodelägare behålla bostaden?
Hur ser ekonomin ut i övrigt? Hur många dödsbodelägare är det? Vad vill de uppnå? Är de överens?

Som arvinge kan man i princip inte nekas medlemskap. Man behöver normalt bara anmäla överlåtelse till nya ägare genom arv.

Det är den som säljer skall redovisa vinst eller förlust i deklarationen. Vinsten kan kvittas mot en förlust. Så den som har en förlust kan slippa betala skatt på (del av) vinsten.

Det beror på vad man vill uppnå. För att kunna svara ordentligt och inte bara generellt behövs mer info.
Bostaden ska säljas, endast en dödsbodelägare.

Hur påverkar det om man är fler dödsbodelägare, vad gör det för skillnad?
 
H hempularen skrev:
I så fall handlar det inte om dolt fel. Enligt advokaten som berättade för mig, så är det formellt ingen skillnad på att stämma en levande säljare eller ett skiftat dödsbo för dolt fel.

Jag tror att resonemanget är att OM man hittar ett fel som kvalar in som dolt. Då betyder det att du som köpare har betalat för mycket, och det är det du blir kompenserad för vid ett dolt fel, inte vad skadan kostar att åtgärda, utan skillnadne i värde av fastigheten, om felet hade varit känt.

Det betyder att skulden i dödsboet uppstår vid försäljningen, fast är då okänd för alla. Och därmed skall dödsboet stå för den, även om boet är skiftat. Det gäller även andra "okända" skulder. Kommer någon efter ex. 3 år och hävdar att den avlidne hade en skuld, och om det går att bevisa, så sker samma sak. Det blir en tilläggsboupteckning.
Vidhåller att din advokat inte har rätt. Hittar bars artiklar mm att arvingar bara kan ställas till svars genom stämning om mana agerat vårdslöst. Så länge man inte medvetet undanhållit information och det dessutom går att bevisa så är krav mot arvingar vad jag kommer fram till i praktiken mycket svårt. Även sådana krav skulle handla om skadestånd. Inte dolda fel, den dörren stängs vid skiftet. Nedan länk från lawline hänvisar sitt svar till jordalken (har inte läst igenom fock). Det är sammstämigt med den tidigare artikeln jag delade. Så oavsett det råd din advokat gav, vilket kan ha dina skäl. Så hävdar jag fortsatt, vill man ha minsta möjliga risk för ansvar efter affären sälj det som dödsbo, och gör skiftet så snabbt det går. Tills det är skiftat kan anspråk ställas på dödsboet. Vill man maximera pris, skifta först och sälj det själv. Är väl praktiken denna otrygghet köparen skall ha ”rabatt” för vid köp av dödsbo.

https://lawline.se/answers/kan-ett-...a-fa-ta-over-ansvaret-nar-dodsboet-ar-upplost
 
M mojjen skrev:
Vidhåller att din advokat inte har rätt. Hittar bars artiklar mm att arvingar bara kan ställas till svars genom stämning om mana agerat vårdslöst. Så länge man inte medvetet undanhållit information och det dessutom går att bevisa så är krav mot arvingar vad jag kommer fram till i praktiken mycket svårt. Även sådana krav skulle handla om skadestånd. Inte dolda fel, den dörren stängs vid skiftet. Nedan länk från lawline hänvisar sitt svar till jordalken (har inte läst igenom fock). Det är sammstämigt med den tidigare artikeln jag delade. Så oavsett det råd din advokat gav, vilket kan ha dina skäl. Så hävdar jag fortsatt, vill man ha minsta möjliga risk för ansvar efter affären sälj det som dödsbo, och gör skiftet så snabbt det går. Tills det är skiftat kan anspråk ställas på dödsboet. Vill man maximera pris, skifta först och sälj det själv. Är väl praktiken denna otrygghet köparen skall ha ”rabatt” för vid köp av dödsbo.

[länk]
Hur menar du med rabatt?
Priset är detsamma oavsett om det säljs shiftat eller på dödsbot.
 
En faktor att väga in är beskattning vid försäljning. Om bostadsrätten säljs med vinst blir det skatt på vinsten. Om bostadsrätten säljs av ett dödsbo där den döde varit skriven i bostaden så gäller skatteregler för privatbostadsrätt. Om bostaden förts över till arvinge som ägare kan det innebära att den ses som näringsbostadsrätt med högre beskattning av vinst. Så om man för över bör man bedöma om det blir vinst vid försäljning och om det ändå finns möjlighet att se det som försäljning av en privat bostad.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
O O skrev:
Det kan man undra. Men alla har inte samma humor. Det som gör "skämtet" en aning extra olustigt är att exakt det som antyds faktiskt hände ganska nyligen. Visning och försäljning med den avlidne ägaren kvar i bostaden.
Jag tycker vi släpper detta.
Inte rakt ner i golvet väl?
 
A A-Man_08 skrev:
Bostaden ska säljas, endast en dödsbodelägare.

Hur påverkar det om man är fler dödsbodelägare, vad gör det för skillna
A A-Man_08 skrev:
Hur menar du med rabatt?
Priset är detsamma oavsett om det säljs shiftat eller på dödsbot.
Om jag budar på ett dödsbo, så kommer jag sannolikt buda lägre pga att just att det är ett dödsbo. Vilket i min värld skapar lite mer otrygghet som köpare. Och förhoppningsvis en säljare som snabbare vill skiljas från objektet.
 
M mojjen skrev:
Om jag budar på ett dödsbo, så kommer jag sannolikt buda lägre pga att just att det är ett dödsbo. Vilket i min värld skapar lite mer otrygghet som köpare. Och förhoppningsvis en säljare som snabbare vill skiljas från objektet.
På vilket sätt skapar det en otrygghet för dig?
 
A A-Man_08 skrev:
På vilket sätt skapar det en otrygghet för dig?
Jag har ingen motpart om det blir problem, efter skiftet. Vilket kan ske redan några månader efter tillträdet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.