Hej!

Ska montera en takstege till skorstenen, men behöver säkra mig i något när jag monterar den/är uppe på taket. Tanken var att kasta sele fram och tillbaka över nock så jag får den runt skorstenen och säkra mig i den. Har någon några tips?
Hur skulle ett "proffs" göra? Monterar fästöglor från en skylift eller?

Tacksam för svar/input!
 
  • Tvåvåningshus med byggställning och stege vid fasaden, skorsten och TV-antenn på taket. Trailer och verktyg synliga i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Tanken med en ställning som du har är ju att du ska kunna glida ner till den i värsta fall, och då ska du stanna på ställningen..
Har man ställning så brukar man inte ha fallskyddssele..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tanken med en ställning som du har är ju att du ska kunna glida ner till den i värsta fall, och då ska du stanna på ställningen..
Har man ställning så brukar man inte ha fallskyddssele..
Ja det var faktiskt tanken när jag satte upp den, men kände ändå att jag villa ha något som höll mig kvar för det var halare än jag trodde
 
R
W Wilson123 skrev:
Ja det var faktiskt tanken när jag satte upp den, men kände ändå att jag villa ha något som höll mig kvar för det var halare än jag trodde
Då tar du en stege och lägger ut den på taket så att du får fotfäste..
Och ser till att fallskyddet är komplett på ställningen samt att den är förankrad i väggen enligt tillverkarens föreskrifter..
 
R Rejäl skrev:
Då tar du en stege och lägger ut den på taket så att du får fotfäste..
Och ser till att fallskyddet är komplett på ställningen samt att den är förankrad i väggen enligt tillverkarens föreskrifter..
Tack för svar!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Annars kan du dra ett stort spännband runt skorstenen och fästa fallskyddsselen i. Jag gjorde så när jag höll på runt skorstenen förra året, eftersom jag bara hade ställning på ena sidan huset. Då hjälper det ju inte om jag trillar ned på andra sidan nocken. Det gäller då bara att du håller dig nära skorstenen och inte går över hela taket med tanke på eventuell pendelrörelse vid fall.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Annars kan du dra ett stort spännband runt skorstenen och fästa fallskyddsselen i. Jag gjorde så när jag höll på runt skorstenen förra året, eftersom jag bara hade ställning på ena sidan huset. Då hjälper det ju inte om jag trillar ned på andra sidan nocken. Det gäller då bara att du håller dig nära skorstenen och inte går över hela taket med tanke på eventuell pendelrörelse vid fall.
Ja, precis. Får bli något sånt också tror jag, tack!
 
Är i nästan samma situation inför kommande takrenovering. Ställning på ena sidan men vill ha sele.

Var köper man bra selar? Och vad karaktäriserar en bra sele?
 
R
Ni som använder o ska använda sele se till att det finns en plan för hur ni ska få hjälp ifall ni blir hängande i selen..
Man överlever inte jättelänge om man blir hängande i selen innan blodtillförseln stryps så det är klokt att aldrig jobba med sele själv även privat..
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Rickard.
Det viktigaste med sele och hårddrar man det enda helt säkra sättet att arbeta med sele är att alltid ha så spänd lina så att man aldrig kan falla, att falla över kanten och bli hängande är livsfarligt punkt... Jobbar man enligt detta så är det inte heller så noga vilken sele man har eller exakt hur snöret sitter fast inom rimlighet. Sitter man fast bara i nocken så är inte heller gavlarna säkra utan då behövs två linor så man inte åker slänggunga ner i husväggen eller backen.

Att hyra en sele och ett Sala-block är ett bra sätt att öka säkerheten markant om man vet att man slarvar med att spänna linan vilket dom flesta inkl jag gärna fuskar med. Med blocken blir det helt enkelt en sak mindre att tänka på och göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Annars kan du dra ett stort spännband runt skorstenen och fästa fallskyddsselen i. Jag gjorde så när jag höll på runt skorstenen förra året, eftersom jag bara hade ställning på ena sidan huset. Då hjälper det ju inte om jag trillar ned på andra sidan nocken. Det gäller då bara att du håller dig nära skorstenen och inte går över hela taket med tanke på eventuell pendelrörelse vid fall.
Har också tänkt att jag kommer slinga av skorstenen den dagen jag behöver springa runt på taket. Ett varningens ord för att bara "knyta fast repet i spännbandet" dock, om nylon får löpa mot nylon vid ett fall så kan repet lätt såga av spännbandet eller vice versa. Klättrare är noga med att använda karbinhakar när man sätter ihop rep och slinga för att undvika detta. Ett säkrare alternativ (om man inte kan göra hela ankaret "by the book") kan vara att bara knyta en stor ögla men repändan och lägga över skorstenen.

Men viktigast av allt är som sagt att inte ha massa slack i repet när man håller på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.