Har ett badrum i källaren där jag har noterat på senare tid att det ibland kan ha kommit tillbaka grumligt vatten med pappersflagor, mm trots att det tidigare spolats och varit rent. Jag antar att vatten på något vis trycks tillbaka upp ur golvet och över kanten som utgör vattenlås, för att till slut hamna i toalettskålen. Har tidigare haft stopp som krävde spolning så det skulle inte förvåna mig om något kärvar. Det kanske slutar med spolbil men jag har också en spolslang till högtryckstvätt som jag kanske provar först.

Det som jag tycker är konstigt är varför jag inte märkt att det trycks upp vatten ur någon av golvbrunnarna i samma badrum. Det står en duschkabin två meter bort som går till samma rör, först till toan och sedan vidare ut mot gatan. Jag har inte flyttat den (men det är väl nästa steg), men jag tycker att det borde ha runnit fram under kabinen eller luktat tydligt om det stiger svartvatten... Har dock ibland hört det låta från golvbrunnen när jag spolat i toan. Vattnet måste väl högre upp för att komma upp i toaletten än för att komma upp ur golvbrunnen, så golvbrunnen borde väl drabbas först?

Hur kan det bli så här?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
4774
Vi hade ett återkommande problem med detta oxå. Tog hem rörmokare som fick filma hela systemet. Visade sig att det var en t-koppling under toan där självklart papper och skit fastnade. Bara bila upp och lägga nytt rör men det stod som tur är försäkringsbolaget för.
 
Ok, vad var det som gjorde att vattnet kunde komma upp i toan utan att även tryckas upp ur golvbrunnen, som är en lägre punkt? Är det möjligt att det uppför sig så?
 
Litet försök till egen åtgärd genomförd... Spolade med högtryckstvätt och rensslang. Det gick bra tills jag matat in ca 9 meter från duschgolvbrunnen. Där kommer jag inte längre, men jag vet inte om det är på grund av någon krök som jag fastnar i (slangen är ju tunnare och mjukare än proffsens). I så fall är det utanför huset och det finns enligt tidigare ägare också någon form av kopplingspunkt mellan olika rör där innan det går vidare mot gatan. Det kanske är någon blockering där eller så är det återigen någon krök...

Tre funderingar:

1. Ca 1-1.5 m från golvbrunnen så ändrar spolljudet från rensslangen karaktär lite. Kan det indikera att det står vatten i röret upp till den punkten?

2. Det gungar i toavattnet när jag spolar och grejar med slangen. Är även detta ett tecken på att det står vatten i röret och att det "drar" i vattnet i vattenlåset, eller brukar det bete sig så?

3. Kan problem med avluftningen ge såna här symptom?



Tips och tankar mottages tacksamt. "Ta dit spolbil" står redan på idélistan...
 
Jo det strider ju mot grundläggande fysik och jag har inget svar. Men egna erfarenheter är att avlopp ibland beter sig just så, obegripligt. Tror inte någon kan ge ett exakt svar på frågeställningen! :)
 
  • Haha
jahallåja
  • Laddar…
4774
J jahallåja skrev:
Ok, vad var det som gjorde att vattnet kunde komma upp i toan utan att även tryckas upp ur golvbrunnen, som är en lägre punkt? Är det möjligt att det uppför sig så?
Det hände när det tack vare t-kopplingen blev en propp som cement så kom det upp i duschen, en andra golvbrunn och i handfatet och det var då, efter otaliga försök med rensband och högtryck men avloppsvattnet fortsatte att komma upp tills hela badrummet upp till anklarna med skiten som vi insåg att det var mer än vad vi själva kunde lösa och ringde Spolia akut då vi redan hade en taxi ståendes utanför sedan en timme för att ta oss till Arlanda. Det märkliga var även att vi nyligen tömt brunnen.
 
  • Haha
  • Wow
jahallåja och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.