Du kan ju alltid testa å se vad som händer om du tuttar fyr på det blåa vattnet.

 
Steg 1: prata med nya grannen, ingen anledning att skapa osämja i onödan. Tänk dig själv om du köpt ett nytt hus och så kommer någon och jävlas det första som händer. Alltid bra att ha bra kontakt med grannar, får inte underskattas.

Steg 2: kapa röret vid tomtgräns men något in på din sida, så att du inte behöver påverka deras tomt.
Steg 3: köp ett par rökpatroner (används för läcksökning eller av kommuner som vill snoka på just detta - avlopp som är felkopplade). alt. om du är orolig för att orsaka brandkårslarm, ta liquid ass eller surströmming istället.
Steg 4: för in i röret och aktivera.
Steg 5: plugga igen (finns färdigt att köpa för rördimensionen) och dra en skruv igenom så pluggen inte lossnar. Tips: använd en plastpåse eller dyl som packning.
Steg 6: cykelpump (gärna elektrisk) ansluten till pluggen för att flytta gaser uppströms och övervinna eventuellt vattenlås.
Steg 7: notera var det ryker. har du tur inne i din dumma grannes hus.

Skulle också gå på kommunen. Om miljö & hälsa inte är intresserade hota med JO-anmälan och sätt någon chef på CC. JO-anmäl om de inte gör sitt jobb. Då behöver cheferna på kommunen hantera ärendet, och det är dessutom oerhört pinsamt att få besök av JO som en kommun. De kommer skyndsamt se till att ordna till bristerna om detta sker och ha ett jävla pass-upp om det blir problem i framtiden för de vill inte få kritik av JO igen.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast kommunen verkade ju inte bry sig...
Du överskattar papperskvarnarnas hastighet och underskattar deras starttröghet.

Gå till kommunen med en skvätt av det kontaminerade vattnet så ska du se att det händer saker.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fanns det ett dike som ledde dit röret mynnar tidigare? Det kan ju vara så att det är befintlig avvattning som de har rätt till enligt hävd som bara flyttats under mark.
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Du överskattar papperskvarnarnas hastighet och underskattar deras starttröghet.

Gå till kommunen med en skvätt av det kontaminerade vattnet så ska du se att det händer saker.
Papperskvarnarna har ett jävla rörelsemoment kan jag intyga. Byråkrati kan ganska effektivt med byråkrati bekämpas.
 
J Joel_S skrev:
Steg 1: prata med nya grannen, ingen anledning att skapa osämja i onödan. Tänk dig själv om du köpt ett nytt hus och så kommer någon och jävlas det första som händer. Alltid bra att ha bra kontakt med grannar, får inte underskattas.

Steg 2: kapa röret vid tomtgräns men något in på din sida, så att du inte behöver påverka deras tomt.
Steg 3: köp ett par rökpatroner (används för läcksökning eller av kommuner som vill snoka på just detta - avlopp som är felkopplade). alt. om du är orolig för att orsaka brandkårslarm, ta liquid ass eller surströmming istället.
Steg 4: för in i röret och aktivera.
Steg 5: plugga igen (finns färdigt att köpa för rördimensionen) och dra en skruv igenom så pluggen inte lossnar. Tips: använd en plastpåse eller dyl som packning.
Steg 6: cykelpump (gärna elektrisk) ansluten till pluggen för att flytta gaser uppströms och övervinna eventuellt vattenlås.
Steg 7: notera var det ryker. har du tur inne i din dumma grannes hus.

Skulle också gå på kommunen. Om miljö & hälsa inte är intresserade hota med JO-anmälan och sätt någon chef på CC. JO-anmäl om de inte gör sitt jobb. Då behöver cheferna på kommunen hantera ärendet, och det är dessutom oerhört pinsamt att få besök av JO som en kommun. De kommer skyndsamt se till att ordna till bristerna om detta sker och ha ett jävla pass-upp om det blir problem i framtiden för de vill inte få kritik av JO igen.
Bra förslag.

Jag skulle prata med grannen. Om hen inte agerar säga att jag kommer spåra var röret leder på det sätt du föreslår och sen köra. Vill grannen slippa få rök inne kan hen spåra själv.

Om ingen åtgärd görs eller rörets utgång inte kan identifieras skulle jag kontakta kommunens miljöenhet.
 
Claes Sörmland
Lite frestande är det ju att göra rökindikeringsförsöket på dagen för visningen....
 
  • Gilla
  • Haha
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Du överskattar papperskvarnarnas hastighet och underskattar deras starttröghet.

Gå till kommunen med en skvätt av det kontaminerade vattnet så ska du se att det händer saker.
Jag förstår att det är olika i olika kommuner, i min kommun hade de sannolikt åkt ut och tagit prover samma dag som de fått in frågan.
 
  • Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
Hej allihopa! Här kommer en uppdatering.
Vi satte igen röret, och vid ett tillfälle kom där supermycket regn. När det kommer så mycket regn kan man se vattenansamling där vi har grävt en ränna. I denna ränna var det en blå hinna på vattnet, såg ut som när någon olja hamnat i vatten, om ni förstår hur jag menar. Efter att vi satte igen röret och vid nästa ansamling var där ingen blå hinna alls. Vattnet var helt klart. Det säger mig med mer säkerhet att där rann något från dom in till oss.
 
  • Gilla
  • Arg
Björn Br och 6 till
  • Laddar…
Någon reaktion från verkstadfolket på vad som troligen varit en översvämning hos dem? 🙂
 
  • Haha
Krilleman
  • Laddar…
Översvämmat garage med verktygsskåp och föremål som är delvis nedsänkta i vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
redarn och 5 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Någon reaktion från verkstadfolket på vad som troligen varit en översvämning hos dem? 🙂
Haha nej ingen alls. Vår vattenslang gick sönder igår och det samlades en hel del vatten i rännan, och vattnet var så klart att jag ville dricka det. Så nog är det något ifrån deras fastighet som har runnit in.
 
  • Gilla
Björn Br och 2 till
  • Laddar…
F Frågeställaren1 skrev:
nog är det något ifrån deras fastighet som har runnit in.
Hur är läget nu?
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.