Hej,

Vi ska snart dra igång vårt husbygge som kommer att kläs med både liggande och stående panel (två olika delar av huset) behandlat med järnvitriol.
Min fundering är hur vi ska göra med den liggande panelen kring fönster, dörrar och vid husets hörnen. Där kommer det ju synligt ändträ om inget görs. På bilder så ser det ut som att de flesta sätter någon typ av regel men då vill man ju även att panelen ska gå in under. Alltså någon typ av hörnprofil på regeln.

Finns det någon som har erfarenhet kring detta? Fräser man ut en egen hörnprofil? Skapar man en av två brädor i 90 graders vinkel (ser inte ut så på de bilder jag sett på nätet)? Eller finns det någonstans att köpa färdiga profiler? Eller tänker jag helt fel?

Viktigt med järnvitriol är ju att träet delvis skyddas mot fukt men där det kommer in fukt så måste det vara luftigt så att det också torkar.

Exempelbild: https://www.picuki.com/media/2727847596094849484


Tacksam för råd!
/Erik
 
Hörnlister finns att köpa. Runt fönster finns även lösningar utan foder, googla det. Har ni funderat på tjärvitriol? Ger samma känsla fast med naturligt skydd.
 
I ytterhörnen så kapar du panelen så innerhörnen linjerar sedan spikar du dit en hörnlist som är något större än tjockleken på panelen beroende på vilket utseende du vill ha. Till 21mm panel är det tex 28x28mm hörnbräda ganska lagom enligt mig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hörnlister finns att köpa. Runt fönster finns även lösningar utan foder, googla det. Har ni funderat på tjärvitriol? Ger samma känsla fast med naturligt skydd.
Det var ett positivt besked! Jag har kollat runt en del men hittar bara tunna ytterhörnlister avsedda för inomhusbruk. Vet nu någon byggvaruhandel som säljer kraftigare hörnlister?

Ja jag har funderat på tjärvitriol också vilket är väldigt snyggt. Jag förstår dock att det kräver ett antal strykningar (under 5 år) för att bli bra. En gammal kemist rekommenderade järnvitriol med det gamla receptet från Dalarna som faktiskt ska ge lite skydd, med kopparvitriol i också.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
I ytterhörnen så kapar du panelen så innerhörnen linjerar sedan spikar du dit en hörnlist som är något större än tjockleken på panelen beroende på vilket utseende du vill ha. Till 21mm panel är det tex 28x28mm hörnbräda ganska lagom enligt mig.
Att innerhörnen linjerar, är det för att skapa en liten luftkanal för ventilation tro? Låter bra!
 
Vi köper på en lokal såg, kanske svårt att hitta hos byggvaruhusen :( Vi målade bara 1 gång med tjärvitrolen, känns inte som det behövs mer på läääänge!
 
  • Gilla
Erik Vindfjäll
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
I ytterhörnen så kapar du panelen så innerhörnen linjerar sedan spikar du dit en hörnlist som är något större än tjockleken på panelen beroende på vilket utseende du vill ha. Till 21mm panel är det tex 28x28mm hörnbräda ganska lagom enligt mig.
Fråga; Hur spikar du fast hörnlisten? Spikar du den i kortändorna av ytterpanelen? I så fall, är det inte då riskbatt ytterpanelen spricker? Tacksam för svar.
 
B bengtsbox skrev:
Fråga; Hur spikar du fast hörnlisten? Spikar du den i kortändorna av ytterpanelen? I så fall, är det inte då riskbatt ytterpanelen spricker? Tacksam för svar.
Ja det är lättast och klipp av spetsen på spiken om du är orolig så spricker det inte
 
Väcker liv i den här tråden då jag också letar en hörnprofil. Hur gick det för dig? Hittade du någon järnproduktion?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
I ytterhörnen så kapar du panelen så innerhörnen linjerar sedan spikar du dit en hörnlist som är något större än tjockleken på panelen beroende på vilket utseende du vill ha. Till 21mm panel är det tex 28x28mm hörnbräda ganska lagom enligt mig.
Vad ska tjockleken vara på hörnlisten 28x28?
 
Hej!
Jag hade ju frågor tidigare i denna tråd. Så här gjorde jag i slutändan. Jag valde att att sätta en 70x28 i hörnet. Innanför sitter två spikreglar som täcker hörnet. 70x28an samt panelen skruvas i dessa. Då huset ligger nära havet hade jag en 1mm plåt vikt mellan spikreglarna och panel/hörnlist. Rostfri A4 skruv.

Runt fönsterna hade jag 56x28 lister vilka skruvades in i spikreglarna.
Allt målat med tjärvitrol. Jag hade hakfalspanel (även kallad z-panel) där nederkanten har droppnos. Skicka mig ett meddelande ifall du vill veta var jag köpt den. Tips. Eftersom tjärvitrolen är rinnig och torkar långsamt så skruvade jag upp och målade översta biten efter hand. När allt var uppskruvat målade jag färdigt panelen. Funkade finfint.
Hittade ingen bra bild på hörnet men nedan får duga just nu. Nu är panelen målad en andra gång.

Lite annat;
Vita förrådsdörren i bakgrunden är bara en byggdörr som jag nu skall byta till en där jag sätter stående panel, också målad med tjärvitrol. Jag hoppas det kommer bli bra.

Tjärvitrol bör målas på finsågad yta. Listerna klöv jag från bredare brädor.

Varför skruva och inte använda skruvpistol? Det tar lite längre tid men fördelen är att det är väldigt lätt att lossa samt att du kan använda rostfritt. Att ha infällda hörn som jag valt tar klart längre tid. Jag skulle inte haft råd att betala en snickare för det.

Att enbart ha en 28x28 tycker jag ser för klent ut. Vidare finns det risk att den inte håller formen.
Hoppas detta gav lite ideer tiłl ett alternativ till 28x28 hörnlist
Träpanel, takränna och utomhuslampa på ett hus nära havet. Förrådsdörr och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
B bengtsbox skrev:
Hej!
Jag hade ju frågor tidigare i denna tråd. Så här gjorde jag i slutändan. Jag valde att att sätta en 70x28 i hörnet. Innanför sitter två spikreglar som täcker hörnet. 70x28an samt panelen skruvas i dessa. Då huset ligger nära havet hade jag en 1mm plåt vikt mellan spikreglarna och panel/hörnlist. Rostfri A4 skruv.

Runt fönsterna hade jag 56x28 lister vilka skruvades in i spikreglarna.
Allt målat med tjärvitrol. Jag hade hakfalspanel (även kallad z-panel) där nederkanten har droppnos. Skicka mig ett meddelande ifall du vill veta var jag köpt den. Tips. Eftersom tjärvitrolen är rinnig och torkar långsamt så skruvade jag upp och målade översta biten efter hand. När allt var uppskruvat målade jag färdigt panelen. Funkade finfint.
Hittade ingen bra bild på hörnet men nedan får duga just nu. Nu är panelen målad en andra gång.

Lite annat;
Vita förrådsdörren i bakgrunden är bara en byggdörr som jag nu skall byta till en där jag sätter stående panel, också målad med tjärvitrol. Jag hoppas det kommer bli bra.

Tjärvitrol bör målas på finsågad yta. Listerna klöv jag från bredare brädor.

Varför skruva och inte använda skruvpistol? Det tar lite längre tid men fördelen är att det är väldigt lätt att lossa samt att du kan använda rostfritt. Att ha infällda hörn som jag valt tar klart längre tid. Jag skulle inte haft råd att betala en snickare för det.

Att enbart ha en 28x28 tycker jag ser för klent ut. Vidare finns det risk att den inte håller formen.
Hoppas detta gav lite ideer tiłl ett alternativ till 28x28 hörnlist
[bild]
Tack för det utförliga svaret 🙂

Är det en spikregel som du sågat ur baksidan på som du använt som hörnlist?
 
J JF. skrev:
Tack för det utförliga svaret 🙂

Är det en spikregel som du sågat ur baksidan på som du använt som hörnlist?
Nej, jag klöv en 28x120mm bräda. Detta för att få en finsågad yta som tjärvitrolen kan fästa på. Man får också då samma yta som övrig panel.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J JF. skrev:
Vad ska tjockleken vara på hörnlisten 28x28?
Ja det brukar vara lagomt till 20-22mm panel
 
  • Gilla
bengtsbox
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det brukar vara lagomt till 20-22mm panel
Ja, min är 21mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.