Husbygget är i full gång och ventilation har blivit en het fråga på sistone. FTX får det bli och då jag lider av kan-själv! så har jag klurat i flertalet timmar och försökt sätta mig in i det hela så gott jag har hunnit.

Huset är ett enplanshus på 178kvm(boyta), uppvärmning är golvslingor matade från bergvärmepump. Jag tänker mig ett väggmonterat Östberg Heru 160 T EC i tvättstugan. Räknar jag på 0,5l/s/kvm så hamnar jag på, som jag förstår de, ca 60% "belastning" på aggregatet. Min-rekommendationen är ju 0,35l/s/kvm så om jag räknar på 0,5l/s borde jag hålla relativt god ventilationsnivå om placering av don är god. Ventilationskanalerna tänker jag mig 160mm diameter då det är detsamma som anslutningarna på aggregatet.

Jag inväntar diverse svar från Soliduct gällande aggregatet. Dock funderar jag på att kontakta Östberg för att ställa dessa då jag blir väldigt osäker på möjligheten att ventilera köksfläkten via aggregatet. Om jag förstår allt rätt så verkar det vara en möjlighet men jag vet inte om det är rimligt.

Se bifogad bild med förslag på ventilationskanaler. Köksfläkten är streckad annorlunda då jag som sagt är lite osäker på om jag borde göra på det viset. Frånluft = röd, tilluft = blå. Ringar markerar till och frånluftsdon.
 
  • Planskiss av ett enplanshus med ventilationskanaler markerade; röd för frånluft, blå för tilluft. Köksfläkt ansluten till ventilationssystemet markerad med streckad linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Benpe skrev:
Husbygget är i full gång och ventilation har blivit en het fråga på sistone. FTX får det bli och då jag lider av kan-själv! så har jag klurat i flertalet timmar och försökt sätta mig in i det hela så gott jag har hunnit.

Huset är ett enplanshus på 178kvm(boyta), uppvärmning är golvslingor matade från bergvärmepump. Jag tänker mig ett väggmonterat Östberg Heru 160 T EC i tvättstugan. Räknar jag på 0,5l/s/kvm så hamnar jag på, som jag förstår de, ca 60% "belastning" på aggregatet. Min-rekommendationen är ju 0,35l/s/kvm så om jag räknar på 0,5l/s borde jag hålla relativt god ventilationsnivå om placering av don är god. Ventilationskanalerna tänker jag mig 160mm diameter då det är detsamma som anslutningarna på aggregatet.

Jag inväntar diverse svar från Soliduct gällande aggregatet. Dock funderar jag på att kontakta Östberg för att ställa dessa då jag blir väldigt osäker på möjligheten att ventilera köksfläkten via aggregatet. Om jag förstår allt rätt så verkar det vara en möjlighet men jag vet inte om det är rimligt.

Se bifogad bild med förslag på ventilationskanaler. Köksfläkten är streckad annorlunda då jag som sagt är lite osäker på om jag borde göra på det viset. Frånluft = röd, tilluft = blå. Ringar markerar till och frånluftsdon.
Frånluft i förrådet.
I övrigt inget märkbart fel
 
  • Gilla
Benpe
  • Laddar…
Har låtit klura lite till och kommit fram till nedanstående;

  • Köra med 160-rör på huvudstam för både till och frånluft och förgreningar smalnar av till 125-rör. Se bild för bättre överblick. De grövre strecken ska motsvara 160-rör och de smalare 125-rör.
  • Innan varje till och frånluftsdon sitter en flexibel ljuddämpare på 0,6m(bortsett från förrådet).
  • Jag tänker mig 160, 1,2m, flexibla ljuddämpare på både inkommande och utgående kanaler från aggregatet.
  • Ett combidon för till och frånluft på utsidan.
  • Aggregatet blir ett Heru 160 T EC som jag ställer på en dämpad ställning i hörnet på tvättstugan så att det inte ska sprida sig några vibrationer i husstommen. Kan eventuellt gå upp till Heru 200 T EC om det gynnar ljudnivån. Boytan är 178kvm.
Är jag på rätt spår med mitt FTX-projekt? Det som är lite omständigt är att dra rören genom ryggåstaket men som tur är så är det bara två rör som ska dras den vägen. Gällande tilluften i vardagsrummet, bör den vara uppe i nock eller längre ner på ryggåstaket som den är placerad nu på ritningen?
 
  • Planritning för ett FTX-system i ett hus med 178 kvm boyta, som visar placering av 160-rör (röda linjer) och 125-rör (blå linjer).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Imkanalen från köksfläkten bör aldrig gå via FTX-aggregatet, utan bör(/ska) ha en egen kanal ut genom tak(/vägg).

Sen bör(/ska) köket även ha ett frånluftsdon för allmän ventilation.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Imkanalen från köksfläkten bör aldrig gå via FTX-aggregatet, utan bör(/ska) ha en egen kanal ut genom tak(/vägg).

Sen bör(/ska) köket även ha ett frånluftsdon för allmän ventilation.
Det är så det är ritat på ritningen. Punkten i köket är ett frånluftsdon. Köksfläkten ska sitta över hällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.