Hej!

Har ett vattenburet system med cirkulationspump i huset och håller på byta till Danfoss radiatorventiler när jag nu upptäckte att ventilerna jag köpt, som alla har samma ytterförpackning med artikelnr 013G0074, inte är likadana. En av ventilerna har en liten plastdel i utloppet samt andra symboler på själva ventilen. Bifogar bilder nedan, den ventil som avviker från de andra är den som ligger på det bruna träbordet, och som ännu inte monterats. Mina frågor är, kan jag montera båda dessa ventiltyper till elementen? Vad är den praktiska skillnaden mellan dem? Slutligen undrar jag, det var svårt få till lin-och-unipak-tätningen på gängorna som den lekande muttern låser. Är det nödvändigt täta där eller sköter muttern det?

Vit värmeelement med nyinstallerad Danfoss termostatventil synlig i ett hus. Systemet är vattenburet och termostaten är graderad från 0 till 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en radiatorventil monterad på ett vitmålat rör, med metalliska markeringar och en vit plastdel synlig på höger sida av ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Danfoss radiatorventil med en liten plastdel i utloppet, placerad på ett brunt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en metallisk ventil med symboler, placerad på ett brunt träbord. Ventilen har en liten plastdel i utloppet och skiljer sig från de övriga ventilerna i paketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Danfoss radiatorventil med symboler och en liten plastdel i utloppet, placerad på ett brunt träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Danfoss radiatorventil med plastdetalj i utloppet hålls upp över ett brunt träbord. Handen på ventilens sida är smutsig. En röd ventilkåpa ligger i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.