Min man och jag bor billigt i villa ,lån på 827 000 och ett billån på 35000. Fint hus som vi kan sälja för 1200000 så vi kommer att kunna lägga en insats på 15 %. Vi har 58000 i brutto i lön om båda jobbar heltid vilket vi inte gör eftersom vi har tre barn under 7 år. Nu har vi fått nys på en supertomt och banken ger oss lånelöfte på 3 miljoner och räknar man med ränta, amortering och drift så det skulle kosta 12100:-./mån Det är dubbelt vad vi betalar idag så jag är fundersam om det är värt det. Är ett nytt hus värt så mycket att aldrig kunna åka på utlandssemester, köpa nya saker till barnen, kläder till oss mm. Jag undrar om någon ångrar sig och hellre velat bo kvar i ett sämre men billigare boende.?
 
Ja det där är alltid ett ställningstagande och det finns säkert flera varianter av svar och tyckande.

För att "pröva på" spara 6 000kr/mån för att känna hur det känns att leva med den dubbla kostnaden.

Klarar ni det och det känns bra så vet ni det, ni har då också några tusen på ett sparkonto.
Tycker ni att det blir för mycket och vi måste försaka annat som är mer värt, ja då kan ni bara
ta ut pengarna...

Ni bör väl testa detta i några månader, kanske 3 mån för att det ska få någon effekt.

Är det bråttom med beslut ang tomten så är det ju svårare att göra detta test innan.
 
Jo, jag vet! Jag har föräldrarpenning i dagsläget så vi har ca 6000:- i månaden mindre. Ibland är det knappt att det räcker men jag har ju alltid kunnat haft en utväg med sparpengar och mera föräldrarpenning. Det har man ju inte när huset är klart! Jag undrar hur det känns med ett nytt hus och veta att det inte går att fixa mera pengar.........
 
  • Gilla
Linken123
  • Laddar…
Iom att du ens går och undrar redan innan ni har börjat så är ju frågan om ni skall ge er in i det? Det är ju en prioriering att göra. Kommer du förnöjt gå igenom det nya huset och mysa, eller kommer du ha svårt att somna pga de höga lånen ?

Att bygga ett nytt fint hus för dom pengarna betyder för de flesta att man får offra en del. Så ni kanske får ta ett antal år utan semestrar utomlands osv

Tänk också på att småbarn kostar. Inte bara i omkostnader, men det är mycket sjukdomar från dagis (=VAB) sen smittas ni lättare (sjukskrivning). Kanske dagis stänger över sommaren och ni inte har semester kvar - då blir det föräldradagar kanske på lägstanivån etc.

Har ni 58kk brutto - så blir det ju ca 37-28 netto.
dra av det 12100 kr/mån (då har ni redan räntejämkat va ?) - då har ni drygt 25 kkr kvar.

En hel ok peng efter att bostaden är betald.

Men sen var det ju det här med bygget...
Kommer slutnotan för huset bli det ni har räknat på ?? (Räkna med att det troligen kommer att bli dyrare än bugeterat - lägg på 10-20% skulle jag tro, för oförutsedda utgifter).
Sen skall ni köpa nya möbler, fixa tomten etc - så ett par tusenlappar i månaden kommer troligen gå extra till det i början.

Själv håller jag på att bygga fritidshus och bor i ett relativt "billigt" radhus. Och tidvis tar det en del pengar. Fördelen för oss är ju att vi kan stoppa tillfälligt om det kniper - omkostanderna på fritidshuset är ju desutom inte stora alls om vi kallställer det osv.
Däremot så får jag aktivt dra åt svångremmen om vi skall kunna spara ihop till en utlandssemester...

/K
 
Tack för bra och genomtänkta svar! Jag vet att jag är ambivalent. Tomten är helt fantastisk men jag är tvehågsen på vilka uppoffringar jag är villig att göra för min familj. Tror att vi kan spara på en del om vi vill. Tänker aldrig på vilken mat jag köper, vill jag ha något så köper jag det oftast även nu med föräldrapenningen. Men det är precis som du säger nytt hus kräver en del nya möbler och kostnaderna kan komma att bli högre än tänkt! På pappret ser det ju ut som vi klarar det men verkligheten kan komma ikapp oss!

Lycka till med fritidshuset!
 
Vi är i samma sits och kommer fördubbla våra boendekostnader från 7 till 14' ojämkat. Vi bor idag i radhus och känner oss rastlösa så fort helgen kommer. Har ingenstans att ta vägen. Inte kul att påta i radhusträdgården och för att komma till en skog så måste vi ta bilen ett par minuter. Vi resonerar att det för oss är värt att skippa utlandssemestrarna nu när dottern är så liten (2 år), Hon kommer ändå inte få något ut av att åka till Asien osv och eftersom vi redan rest mycket så är det inget vi känner att vi måste göra varje år. Vi satsar istället på boendet i skogen och på att åka inom Sverige eller i Europa med vår tältvagn. Billigt och bra.

Så även om boendekostnaden blir högre så anser vi att vår livskvalité kommer öka. Så tänk över vad det är ni saknar i erat boende idag som gör att ni funderar på att bygga nytt.

Tänk också på att lönerna oftast går uppåt så en vacker dag är man "ikapp" och kan åka på semestrar osv igen. :)
 
Vi har byggt nytt och mycket av lönerna går till boendekostnaderna. Semesterresor utomlands blir det inte närmsta åren. Nu när våren kommer vill vi gärna fixa trädgården oxå. För vi vill inte ha en tomt som består av lera och sprängsten. Jord, gräs, altan och förråd står på listan i första hand. Har idag inte full koll om vi har pengar till allt men vi får prioritera efter hand kostnaderna dyker upp!

Vi ångrar oss inte, stortrivs i vårt nya hus. Vet inte hur gammalt huset du bor i nu är men räkna även in kostnader för eventuella större underhåll som kanske behövs närmsta 5 åren i din kalkyl.

Lycka till med ditt val!
 
Jo, vi måste börja se över vårat hus även om det är byggt 1992 så det kommer att bli kostnader. Vi har nog bestämt oss på att försöka kolla om det går att bygga på tomten. Vi får världens utsikt som vi saknar i detta hus och möjlighet till bastu och andra bekvämligheter. Jag får förtränga lite att en ny soffa lär det inte bli men ett snyggt hus har jag iallafall! Det är svårt att backa tankarna när man väl börjat att spåna.

Lycka till med byggandet ni med......visst är det lite roligt även om alla säger att det blir väldigt jobbigt!
 
Theo05, svara i rutan under det här meddelandet!
 
Vi har haft ungefär samma tankar som ni och har beslutat oss för att bygga. Tycker det har sagts bra saker i tråden hittills. Tänk också på att om 10 år så tjänar ni väl antagligen minst 10 000 mer per person och månad än vad ni gör nu, men lånen är lite lägre (för ni kommer väl att amortera antar jag).

Vi tycker att det är värt det att dra åt svångremmen ett tag. Eftersom vi har småbarn så är vi ändå hemma för det mesta och inte ute och reser så vi lägger gärna våra "extrakronor/lyxpengar" på ett fint boende. Ett hus är dessutom sällan en dålig investering i längden.

Eftersom ni redan har hus så vet ni ju vad det innebär och är säkert vana att ha framförhålling och spara undan pengar för oförutsedda utgifter.

Om ni verkligen vill och har tänkt igenom saken, och banken ger klartecken, så finns det ingen anledning till att tveka. =)
 
Vi fortskrider våran process med att ta kontakt med husfirmor och planering av tomten. Inget är bestämt men om kostnaderna stiger mer än väntat drar vi åt handbromsen. Vi vill båda så vi ska ge det ett försök!
 
Vi har gjort precis det valet!
Vi har byggt nytt och det kommer att kosta oss ca 50% av lönen i månadskostnad. Eftersom vi är alldeles nyinflyttade vet vi inte precis hur det kommer att bli med elförbrukning och dyl och hur mycket pengar vi har att röra oss med precis. Det verkar som om vi kan ha kvar vår vanliga levnadsstandard (vi har två (gamla) bilar, vi tittar inte alltför mycket på prislappen när vi handlar mat eller vin, men köper inte speciellt mycket prylar eller kläder och har mycket måttliga semesterkonton). Det är ett medvetet val - vi väljer att stanna hemma i vårt sköna hus på semestrarna, eller göra låg-budget grejor (cykelsemester med tält, t ex).

Nu får jag väl kanske återkomma om ett år eller så, men jag tror inte vi kommer att ångra oss. VI gör valet så väldigt medvetet och det passar oss väl. Hoppas ni också kommer att trivas med ert nya hus!!
 
Cyphera skrev:
Vi har haft ungefär samma tankar som ni och har beslutat oss för att bygga. Tycker det har sagts bra saker i tråden hittills. Tänk också på att om 10 år så tjänar ni väl antagligen minst 10 000 mer per person och månad än vad ni gör nu, men lånen är lite lägre (för ni kommer väl att amortera antar jag).

Vi tycker att det är värt det att dra åt svångremmen ett tag. Eftersom vi har småbarn så är vi ändå hemma för det mesta och inte ute och reser så vi lägger gärna våra "extrakronor/lyxpengar" på ett fint boende. Ett hus är dessutom sällan en dålig investering i längden.

Eftersom ni redan har hus så vet ni ju vad det innebär och är säkert vana att ha framförhålling och spara undan pengar för oförutsedda utgifter.

Om ni verkligen vill och har tänkt igenom saken, och banken ger klartecken, så finns det ingen anledning till att tveka. =)
Detta är en bra tråd med många goda råd. Det bidrag jag vill göra förutom alla tankar på att prova först att spara pengarna och se till att Ni känner att Ni kan leva så, är att lägga till frågan om marginal. Tänk att lönen kanske inte stiger så mycket som nämns ovan, tänk att ränta kanske stiger, tänk att en större smäll inträffar i bil eller hus så ni måste köpa något, tänk att Ni vill efterinvestera i trädgården, ...

Är ni för nära gränsen och inte hundra på att Ni vill göra investeringen kommer eventuella extra uppoffringar att ha två negativa sidor:

1. De för Er förbi marginalen och det blir i värsta alget
2. Eftersom ni varit tveksamma och oroliga från början upplever Ni den extra händelsen som mycket jobbig.

Skall man satsa på att gå så nära marignalen att det blir tajt måste man helhjärtat vara beredd att ta de problem som följer med det valet. Är man tvehågsen och något händer riskerar man att sakna den positiva "jäklaranamma" som behövs för att ta sig igenom problemet utan att ätas upp av det.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.