Hej,

Vi har nu bott i vårt hus i två år och har börjat fundera på att bygga något för att förvara våra cyklar och motorcykel. Vi övervägde först att bygga ett garage, men eftersom vi har ett outgrävt utrymme under huset på grund av att det är en suterrängvilla, har vi börjat tänka om. Det handlar om cirka 25-30 kvadratmeter, och vi funderar på om vi borde försöka spränga eller spräcka bort berget som finns där. Se bifogade bilder.

På sikt kan det vara aktuellt att inreda utrymmet och eventuellt installera vattenburen värme. Just nu är dock planen att ta bort berget, kanske sätta in en frostvakt och en avfuktare, samt såga upp för en dörr. Utrymmet ligger bra till, och på så sätt slipper vi bygga ett separat garage, samtidigt som vi får ett utrymme närmare huset som vi kan använda på andra sätt i framtiden.

Är cirka 10-15 m3 om jag tänker rätt.

Nu till mina frågor:
  1. Om jag tänker använda snigeldynamit, är det då smartare att köpa en bra borrmaskin istället för att hyra, eftersom arbetet troligen kommer pågå kvällstid (när barnen förhoppningsvis sover)? Eller borde jag satsa på att hyra en proffsmaskin och göra allt borrande på en gång?
  2. Vilken typ av borrmaskin rekommenderas? Jag har en batteridriven slagborr från Makita, men jag misstänker att den inte kommer hålla särskilt länge. Dessutom är jag osäker på om jag bör kyla med vatten eller använda en dammsugare direkt för att undvika att allt geggar ihop.
  3. Om ni tittar på bilderna, ser ni att betongen/grunden vilar på makadam som ligger på berget. Hur nära vågar jag ta bort materialet, eller borde jag kontakta en konstruktör för att få professionella råd? Alternativt kan jag lämna en bit orörd, gjuta en vägg mot berget så att grunden fortfarande står stabilt på berget, och sedan förstärka med armering för att säkerställa hållfastheten.
Vad är era tankar kring detta?
 
  • Källarutrymme under ett hus, med betongväggar, träreglar i taket, grushög och diverse byggmaterial och kartonger i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Outgrävt utrymme under ett hus med synligt berg, makadam och byggnadsmaterial. En kartong ligger på berget bland verktyg och andra föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garageutrymme med oslipade betongväggar, en staplad hög med flyttlådor, verktyg i en låda, och en stor sten som upptar en del av golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Outgrävt utrymme under suterrängvilla med murad vägg, makadam på marken och kartongbit bredvid klipphäll. Synliga kablar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett GAH-projekt som kan leda till skilsmässa, gör det inte! Ta den enkla vägen med ett förråd.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
@tommib tråd behandlar ämnet utförligt
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett GAH-projekt som kan leda till skilsmässa, gör det inte! Ta den enkla vägen med ett förråd.
Haha, bra tips. Vad betyder GAH?

Ja, frågan är dock om förråd skulle räcka i storlek, då är det snarare garage som gäller.
 
E Elvis21 skrev:
T

Haha, bra tips. Vad betyder GAH?

Ja, frågan är dock om förråd skulle räcka i storlek, då är det snarare garage som gäller.
GAH = Gaaaaaaah! "Varför tog jag på mig detta projekt från helvetet" :=)
 
tommib
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett GAH-projekt som kan leda till skilsmässa, gör det inte! Ta den enkla vägen med ett förråd.
Fegis!

;)
 
  • Haha
  • Gilla
John Karlsson och 5 till
  • Laddar…
tommib
E Elvis21 skrev:
Hej,

Vi har nu bott i vårt hus i två år och har börjat fundera på att bygga något för att förvara våra cyklar och motorcykel. Vi övervägde först att bygga ett garage, men eftersom vi har ett outgrävt utrymme under huset på grund av att det är en suterrängvilla, har vi börjat tänka om. Det handlar om cirka 25-30 kvadratmeter, och vi funderar på om vi borde försöka spränga eller spräcka bort berget som finns där. Se bifogade bilder.

På sikt kan det vara aktuellt att inreda utrymmet och eventuellt installera vattenburen värme. Just nu är dock planen att ta bort berget, kanske sätta in en frostvakt och en avfuktare, samt såga upp för en dörr. Utrymmet ligger bra till, och på så sätt slipper vi bygga ett separat garage, samtidigt som vi får ett utrymme närmare huset som vi kan använda på andra sätt i framtiden.

Är cirka 10-15 m3 om jag tänker rätt.

Nu till mina frågor:
  1. Om jag tänker använda snigeldynamit, är det då smartare att köpa en bra borrmaskin istället för att hyra, eftersom arbetet troligen kommer pågå kvällstid (när barnen förhoppningsvis sover)? Eller borde jag satsa på att hyra en proffsmaskin och göra allt borrande på en gång?
  2. Vilken typ av borrmaskin rekommenderas? Jag har en batteridriven slagborr från Makita, men jag misstänker att den inte kommer hålla särskilt länge. Dessutom är jag osäker på om jag bör kyla med vatten eller använda en dammsugare direkt för att undvika att allt geggar ihop.
  3. Om ni tittar på bilderna, ser ni att betongen/grunden vilar på makadam som ligger på berget. Hur nära vågar jag ta bort materialet, eller borde jag kontakta en konstruktör för att få professionella råd? Alternativt kan jag lämna en bit orörd, gjuta en vägg mot berget så att grunden fortfarande står stabilt på berget, och sedan förstärka med armering för att säkerställa hållfastheten.
Vad är era tankar kring detta?
1. Glöm att borra något när någon sover i huset. Eller ens vistas i huset.

2. Hyr riktig bergborr. Svårt att se hur mycket plats du har att jobba med där men har du ståhöjd kan du köra. Vattenpölar maskin är bäst.

3. Omöjligt att svara på utan att veta mer. Jag hade gjutit stödmurar mot befintliga grundmurar.
 
tommib tommib skrev:
Fegis!

;)
Sökte som hastigast efter din tråd men hittar ej, kan du dela?
 
tommib
tommib tommib skrev:
Vattenpölar maskin är bäst.
Vattenspolad maskin är bäst ska det givetvis stå. DYAC!

Kretikos har redan länkat tråden ser jag. Mycket nöje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.