Jag har en blandarreglage i badrummet som är otroligt trög när man ska växla mellan kallt och varmt. Den är nästintill orörlig. Jag har haft det här problemet tidigare och löste det genom att skruva ut reglage och sen smörja in den. Nu har den satt sig helt och det går inte att röra på den.

Jag har skruvat ut den och ser inte att något är sönder eller liknande. Har någon av er varit med om liknande? Behöver jag byta blandare? Jag ser dock inte vem som är tillverkarna.

Tar tacksamt emot all tips och trix.
 
  • Närbild på ett demonterat blandarreglage i ett badrum, med metall- och plastkomponenter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett trasigt blandarreglage i ett badrum, där metall- och plastdetaljer syns tydligt. Regleringsvredet är avskruvat och borttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett blandarreglage från en vattenkran i badrummet, där reglaget är borttaget och de inre delarna är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett polerat metalliskt blandarreglage, delvis bortskruvat från ett handfat, med fokus på reglagets silvriga yta och en utskjutande knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett delvis demonterat blandarreglage för en badrumsblandare, hålls i handen, visar interiörens insida med viss smuts och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kan få isär prylarna så prova sk armaturfett som är avsett just för att smörja upp dylikt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Om du kan få isär prylarna så prova sk armaturfett som är avsett just för att smörja upp dylikt.
Vilka delar ska jag smörja?
 
På den Oras-blandare jag grejade med så handlade om att ta isär och smörja på rörliiga reglage, i detta fall främst den ventil som släpper på vatten (skaffade en ny del där). Men antar likartat om det gäller termostatreglaget. Armaturen ca 20+ år, jag gjorde denna service ca 8 år sedan och har fungerat bra hittills.
 
D Dani11 skrev:
Jag har en blandarreglage i badrummet som är otroligt trög när man ska växla mellan kallt och varmt. Den är nästintill orörlig. Jag har haft det här problemet tidigare och löste det genom att skruva ut reglage och sen smörja in den. Nu har den satt sig helt och det går inte att röra på den.

Jag har skruvat ut den och ser inte att något är sönder eller liknande. Har någon av er varit med om liknande? Behöver jag byta blandare? Jag ser dock inte vem som är tillverkarna.

Tar tacksamt emot all tips och trix.
Hej
Med vad smorde du in den tidigare?
Om du använt petroleumbaserat smörjmedel är det nog bara att byta insatsen då gummidetaljer löses upp..
/ Björkskär
 
B Björkskär skrev:
Hej
Med vad smorde du in den tidigare?
Om du använt petroleumbaserat smörjmedel är det nog bara att byta insatsen då gummidetaljer löses upp..
/ Björkskär
Hej,
Det var med helt vanlig matolja. Vilken del behöver bytas ut, kan du markera det på bilden?
 
D Dani11 skrev:
Hej,
Det var med helt vanlig matolja. Vilken del behöver bytas ut, kan du markera det på bilden?
Matolja då är det kanske kört med den blandaren. Matolja härsknar och stelnar till och blir som tuggummi. Det enda som kan lösas upp den är att försöka koka delarna. Det finns husmödrar som smörjer hushållsmaskiner med matolja och oj vad bra det blev, men efter ca 14 dagar så kärvar allt och 1 månad senare så går det inte att röra delar som ska röra sig. Ska oljan tas bort är det bara mekanisk rensning som är effektiv, men inte ens då blir det bra, då alla glidytor och gummiringar/oringar har kontaminerats med oljan.
 
Nu har jag tagit till rådet med armaturfett och smörjt vridreglaget samt plastdetaljen ovanpå. Jag har inte plockat ut några andra delar.

Nu fungerar den som om den en var ny.

Tusen tack för alla tips och input!
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.