Nu grävde jag ju inte av fibern, men om jag hade gjort det hade jag haft något att hämta med argumentet att "den ligger på fel ställe och fel djup" eller hade jag åkt på att betala reparationen själv?
Men en så fråga beror kanske också på hur länge sedan det var som fibern installerades?
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Nu grävde jag ju inte av fibern, men om jag hade gjort det hade jag haft något att hämta med argumentet att "den ligger på fel ställe och fel djup" eller hade jag åkt på att betala reparationen själv?
Men en så fråga beror kanske också på hur länge sedan det var som fibern installerades?
Beror också helt på vem som är nätägare, tex i vissa fiberföreningar på landet så fick man ofta gräva ned slangen(dukten) själv på tomtgräns och då kan den ligga allt från 5-50 cm beroende på hur husägaren gjorde.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Dock borde vanligt sunt förnuft får fibergrävarna att inse att 10 - 15 cm är på tok för lite. Lär inte klara ett enda spadtag för en rabatt.
Skall jag dock gå på egen erfarenhet så tar de inte instruktioner på allvar, förstår inte svenska, och gräver först, gräver sedan och är frågetecken sist om något går snett.
Jag har inte påstått att 15 cm förläggningsdjup är bra. Mitt svar var utifrån hänvisning till Robust fiber.
Med Robust fiber och operatörer som marknadsför att de följer det finns det något att hänvisa till om felaktighet upptäcks, sedan finns det operatörer som lägger ansvar på fastighetsägaren att dokumentera.
Så det finns många olika alternativ beroende av när i tid och vem som ägde/byggde fibernätet.
 
Klipper in detta från en annan tråd som kan vara relevant:

Rekommenderat förläggningsdjup för kanalisation (tomt rör) för optisk fiber:

Stadsfiberorganisationen robustfiber.se "Bilaga 2 Robusta Nät v1.6" sidan 25 visar en genomskärningsbild av upplägget.

Grävdjup som minst (sidan 27):
Tomtmark intill bostadshus: 50 cm
Infart till garage mm med bil
: 65 cm

Grävbredd
som minst: 20 cm

Fyll upp en bädd av kringfyllning i schaktbotten med maximal kornstorlek <20 mm till ett djup av 10 cm (sidan 26). Detta kan med fördel utföras med sand.

Förlägg den gröna kanalisationen (tomröret) i mitten.

Fyll på med 10 cm av kringfyllnad med kornstorlek <20 mm.

Lägg på grönt markeringsband eller orange (sidan 16).

Fyll igen med jord utan vassa stenar (resterande fyllning) som innehåller maximalt 10% av kornstorleken <100–150 mm. Eller helt enkelt ta bort alla vassa och stora stenar.

Illustration:

809919-82e188b77830f645b52f0928dab349e9.jpg


(Är fibern ansluten till Skanova, Telia eller Zitius så säg tvi-tvi om båda sidor av schaktet för att fördriva en framtid av onda räkningar och obefintlig service)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Beror också helt på vem som är nätägare, tex i vissa fiberföreningar på landet så fick man ofta gräva ned slangen(dukten) själv på tomtgräns och då kan den ligga allt från 5-50 cm beroende på hur husägaren gjorde.
Jag är inte hundra på vem som grävt, men då skanova ritat in hur fibern ska gå på en karta (jag fick via ledningskollen) skulle jag gissa att de stått för grävande.
Tidigare husägare var noga med att berätta vad han gjort och fixat inkl. ett svartbyggt vedskjul (preskriberas sen många år), så tycker jag att han borde nämnt det hela.

Kan ju tilläggas att dragningen av fibern åtminstone till viss del ej stämmer överens med ovan nämnda karta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Min erfarenhet av kablar på egen mark är att det är något av vilda västern. Ledningskollen är utan koll. Bolagen tvår händerna då det är kundens eget ansvar och deras underentraprenörer gräver som de får betalt dvs riktigt billigt. Lantmäteriets kartor kräver rekursivt grävande för att de tappar tråden vid ombildningar osv. Sedan kan kommunen sitta på information, ibland inte.

Man får helt enkelt räkna ut vad som finns och var utifrån undersökning av markerna, rimlighetsanalys, tips från tidigare ägare, grannar osv. Om något serivicesystem når huset så går det rimligtvis på något sätt över markerna.

Ett strukturerat sätt att hantera det är att ta fram en egen karta och mäta in alltihop med hjälp av modern precisions GPS (RTK).
 
Det brukar stå med vilken noggranhet kartan stämmer, etc.
Och för 10-15 år sedan gjordes ingen GPS-inmätning. Troligtvis användes inritning på karta vid projektering, ev. med bilder från grävning, som underlag för dokumentering av entreprenör i Skanovas system.
Jag var ju projektledare för 7-8 år sedan, då ritades det in med pekplatta både på karta och foton vid projektering hur grävning och installation slulle göras, sedan verifierades det med foton vid grävning och installation av utförande, det blev sedan underlag för dokumentering
Har själv ritat in fiberdragning på karta och forografi för eget bruk på egen fastighet och om det kommer nya ägare, för 10 år sedan.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Och för 10-15 år sedan gjordes ingen GPS-inmätning. Troligtvis användes inritning på karta vid projektering,
Det gäller inte bara fiber utan även elmatningen, telefonkabel, kommunalt vatten, avlopp, dagvatten, egen lyktstolpe osv. Långt före GPS och där informationen finns hos olika instanser på papper i olika skalor..
 
K Klass0n skrev:
Jag är inte hundra på vem som grävt, men då skanova ritat in hur fibern ska gå på en karta (jag fick via ledningskollen) skulle jag gissa att de stått för grävande.
Tidigare husägare var noga med att berätta vad han gjort och fixat inkl. ett svartbyggt vedskjul (preskriberas sen många år), så tycker jag att han borde nämnt det hela.

Kan ju tilläggas att dragningen av fibern åtminstone till viss del ej stämmer överens med ovan nämnda karta.
Ja då är det mest troligt någon firma som grävt. Men resultatet beror helt på hur seriösa grävfirman var. Det kan se helt olika ut på 2 olika gator för det varit 2 olika grävbolag.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Det gäller inte bara fiber utan även elmatningen, telefonkabel, kommunalt vatten, avlopp, dagvatten, egen lyktstolpe osv. Långt före GPS och där informationen finns hos olika instanser på papper i olika skalor..
Så är det, men nu var frågan fiber. Men det du nämner finns inte alltid ens på papper för privat fastighet utan man fick då utgå från djup på respektive vad som behövde tas hänsyn till.
 
Fairlane
Jag kontaktade ledningskollen innan jag började gräva och fick en karta av fiberägaren. Kartan stämde inte med verkligheten. Ungefär så här såg kartan ut, där de ritat ut det blåa strecket som platsen där fibern gick.

Karta som visar skiss av kabeldragning; blått streck markerar felaktig kabeldragning, rött streck verklig kabeldragning och grön fyrkant grävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började gräva en grop där det är en grön fyrkant och upptäckte då att fiberns verkliga dragning är enligt det röda strecket. Skillnaden mellan blått och rött streck är i storleksordningen 2-2,5 meter. Om jag trots allt hade grävt av fibern, hade jag fått stå för kostnaden att laga då eller hade det gått på fiberägaren, med tanke på att de gett mig fel information?
 
  • Älska
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Skulle vara intressant om du ställde den frågan till fiberägaren och vad deras svar blir?
Ange att deras kartbild hade en felvisning av 2,5 m.
Vem är fiberägaren?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kontaktade ledningskollen innan jag började gräva och fick en karta av fiberägaren. Kartan stämde inte med verkligheten. Ungefär så här såg kartan ut, där de ritat ut det blåa strecket som platsen där fibern gick.

[bild]

Jag började gräva en grop där det är en grön fyrkant och upptäckte då att fiberns verkliga dragning är enligt det röda strecket. Skillnaden mellan blått och rött streck är i storleksordningen 2-2,5 meter. Om jag trots allt hade grävt av fibern, hade jag fått stå för kostnaden att laga då eller hade det gått på fiberägaren, med tanke på att de gett mig fel information?
Skulle verkligen vara intressant om du återkoppla svar från ledningskollen / fiberägare!

På min karta var felmarginal +- 0,5m från ritat sträck. Jag hittade fibern ca 10 m fel 😋
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A AndersS skrev:
Skulle vara intressant om du ställde den frågan till fiberägaren och vad deras svar blir?
Ange att deras kartbild hade en felvisning av 2,5 m.
Vem är fiberägaren?
Det är lokalt stadsnät. Jag ska nog höra av mig till dem och fråga.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Det borde finnas prejudicerade domar i tingsrätter eller ARN?

Villaägare gräver där kartan visar att det är "fritt", kabel går av, nätägare vägrar ansvar, saken går till domstol.

Det borde finnas minst ett fall där det dragits hela vägen?

Tips:Lokalisera alla dina egna kablar själv och sätt de på en egen karta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.