Hej,

Frugan vill behålla 60-talsdörrar och inbyggda garderober i nuvarande utseende (antar att detta är teak). Till detta ska vi lägga nytt parkettgolv som ska beställas väldigt snart.

Hur matchar man detta på ett sätt? Funkar ek till detta eller ska man ge dig på mer udda träslag? Ska man försöka närma sig maximalt i nyans eller bryta av (känns som att det lätt kan bli "för mycket").

Hur hade ni gjort? Går det att få fint eller är det övertalningskampanj som gäller att byta ut dörrar och garderober till vitt?

Tack på förhand
 
  • Inbyggda garderober och en dörr i en hall, båda i vad som ser ut att vara teak, med ett rum synligt genom dörröppningen i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
På 60-talet var det standard med ekparkett även till sådana dörrar. Innerdörrarna var oftast fanerade med trä från gabonträd och det ser den där också ut att vara. Men vad garderobsdörrarna är vet jag inte.

Ofta hade man ekparkett (lamellparkett) i holländskt mönster, men även vanlig 3-stavs förekom. Parkettgolven var nog vanligen lackade.
 
  • Gilla
Svinhuve
  • Laddar…
Av det jag sett hade man ek i olika former när det begav sig.
Glädjande att dörrarna ska få vara kvar, vitt är tråkigt.🙂
 
O Ossian K Olsson skrev:
Vi har lagt det här golvet i vårt 60-talshus!

[länk]

Sen får jag hålla med frun att spara de dörrarna! Otroligt fina!
Fantastiskt roligt att vi igår var på Bauhaus och hittat en favorit, vilket visade sig vara det golvet du länkade (dock med mattlack, den som heter Noble ek art deco, för att mildra intrycken något).

Det kan mycket väl bli den! Hittade ett annat (Noble ek Soho) som jag tyckte var urhäftigt. Dock till priset 1599/m2, vilket tyvärr blir för saftigt på våra ca 40-45 m2. :)

Tack alla för svaren! Att välja ett klassiskt ekgolv med någon form av holländskt eller annat rutmönster borde inte bli tokigt med andra ord.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.