Hej,

Jag försöker så nytt gräs på ett antal kala fläckar i gräsmattan. Gräset tar sig fint till en början och sett tätt och fint ut efter de första veckorna, därefter börjar det bli glesa fläckar och börjar vissna bara någon vecka senare som ni ser på bilderna (andra och tredje bilden är ca 1 resp 2 veckor efter första bilden) Jag har varit noga med att vattna varje dag. Kan det vara så att jag vattnar för mycket? Eller någon annan ide på vad som kan vara felet? Det är Weibulls Extra Green.
 
  • Bild av nyplanterat gräs där vissa delar har börjat vissna och bli glesa, trots regelbunden vattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en gräsmatta med en gles fläck i mitten och en brun delvis torkad löv på vänstra sidan. Gräsmattan har ojämnt växande gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckig och gles gräsmatta med vissnande fläckar och vissna blad, troligtvis på grund av övervattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu svarar detta inte på din fråga, men jag brukar transplantera gräs istället om jag bara skall bättra på. Då får jag samma sorts gräs som redan är anpassat för miljön det skall växa i. Fläckarna jag hämtat gräs ifrån växer igen på några dagar...
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS
M mikeyboy123123 skrev:
Kan det vara så att jag vattnar för mycket?
Kanske, det går att vattna ihjäl gräs. När gräset väl har börjat växa så är det ju viktigt att man känner på jorden på det djup där rötterna är, det ska vara lätt fuktigt men vare sig snustorrt eller blött.
 
Svårt att se men det kan vara svampangrepp. Det se ut som att gräset är rejält långt och fuktigt. Det i kombination med hög värme och luftfuktighet är som gjort för att det ska bli problem med detta.
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Svårt att se men det kan vara svampangrepp. Det se ut som att gräset är rejält långt och fuktigt. Det i kombination med hög värme och luftfuktighet är som gjort för att det ska bli problem med detta.
Tack för svar, det kan nog stämma med svampangrepp. Men hur ska man göra för att undvika detta, jag trodde att man skulle låta bli att klippa nysått gräs tills det blivit 7-8 cm och dessutom se till att det inte torkar ut?
 
Jag klipper mitt gräs så snart det är tillräckligt tätt. Jag vattnar bara när det blir ordentligt torrt efter att fröna grott.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag klipper mitt gräs så snart det är tillräckligt tätt. Jag vattnar bara när det blir ordentligt torrt efter att fröna grott.
Ok, tack för tipset. Då ska jag testa det nästa gång
 
M mikeyboy123123 skrev:
Tack för svar, det kan nog stämma med svampangrepp. Men hur ska man göra för att undvika detta, jag trodde att man skulle låta bli att klippa nysått gräs tills det blivit 7-8 cm och dessutom se till att det inte torkar ut?
Nja, 5cm bör räcka men det viktigaste är att jorden ska vara fuktig men gräset ska inte stå blött några längre tider. Tex bör du inte vattna på kvällen så att grässtråna inte hinner torka upp innan natten.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.