Hej,
jag vill bygga en altan som är 10x5 meter , 10 meter bredd är husvägen och 5 meter lång mot gräsmattan.
Då jag har redan grävt upp och lagt på duk å makadam upptäckte jag att jag har inte tillräckligt djup för bärlina 195 + golvreglar 145 + 28mm för trallen.
Min idé är att istället för bärlina börra några extra hål och gjuta eller använda mig utav 700mm plintar i vilka jag fäster direkt golvreglarna som kan vara dimensionerade till 45x195.
Om jag fäster en 45x195 bärlina i betongplattan som är 10meter lång och sedan med cc60 avstand fäster 16 golvreglar 45x195 som ligger på plintar (32 plintar) med 2.5meter avstand skulle detta vara OK underlag att fästa trallent direkt i?
Eller skall jag gå ner till 145mm bärlina och 95mm golvreglar? Hur många bärlinor och stolpar behöver jag då?
 
Om du väljer 45x95 som golvreglar är längsta spännvidd 1,5 meter. Bärlina i 45x145 ger ett plintavstånd om ca två meter. 18 plintar i tre rader om du fäster ena bärlinan i huset. Spännvidden för golvreglarna blir då 167 cm istället för rekomenderade 150.
 
Jag hade ett liknande problem med min altan. På det ställe där jag hade ont om utrymme la jag bärlinan i samma nivå som reglarna. Reglarna fästes med balkskor. Det blev ruskigt stabilt.

Edit: Däcket är 11x5m. Reglarna är 45x195. Bärlinorna är dubbla 45x195. Det gick åt ca 1500 bandad ankarspik. Det går lika bra med ankarskruv, men tar evigheter att skruva.
 
  • däck1 med dränering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm,
det här med att fästa reglarna med balkskor i bärlinan var något som jag inte tänkte på,
Vad säger ni andra, skulle det funka?
En bärlina i väggen en på mitten 2,5m och en på slutet 5m , de blir 10 meter långa.

mattiasp, Varför hade du dubbla (90x195) bärlinor? Finns det betongplintar med 90mm fästen?
 
Ok,
har läst lite runt och tänkte mig göra så här:
4 bärlinor som på bilden, 1 fastskruvat i plattan och de andra 3 med ~1.6M avstand , totalt 5M,
dubbla 45x195 som står direkt på 700mm färdiga betongplintar förutom den enkla i plattan
Underlaget är hårtpackat sandblandat lera, hållen fär plintarna skall borras med jordborr till 1M djup och fyllas med 0-18 till rätt höjd för 700mm plintar.
Golvreglarna 45x195 skall fästas med passande balkskor och ankarspik.
Trallen skall vara 28x120

Frågor:
1. Hur många plintar per bärlina? Tänkte mig ~10 st med 1M avstand , totalt 30 stycken

2. CC på golvreglarna?

3. Vill ha det rätt så kraftigt då jag har planer att glasa in ett uterum om några år. Skulle det funka?
 
  • bärlinor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.