Har satt upp nya gipsväggar som skall spacklas + fiberduk + målning.

Iochmed att man sätter upp en fiberduk som armerar, är det då onödigt att även ha skarvremsor i gipsskarvarna?
 
Nu vet jag inte vad det är för fiberduk du ska ha men varför chansa - en rulle pappremsa kostar inte så mycket och ger inte mycket merarbete i långa loppet, vore surt om det blev någon spricka i efterhand..
 
Det är ju lite mer arbete med remsor för att få det slätt och fint, men det kanske är värt det för att vara på säkra sidan. Gjorde så i de andra rummem, men vet inte om det var onödigt.
 
Nä, inte då, du har väl gipsskivor med fasning just för remsor och spackel?
1. Lägg på lite spackel, så att det täcker springan- låt torka
2. Limma fast remsor med vävlim - låt torka
3. Slutspackla
 
Det kallar jag merarbete, men visst om det hjälper så får jag bemöda mig med det.
 
Som sagt, vet ju inte angående fiberduken, den kanske armerar tillräckligt, hör med säljaren så får du klarhet.
 
patrikz skrev:
Har satt upp nya gipsväggar som skall spacklas + fiberduk + målning.

Iochmed att man sätter upp en fiberduk som armerar, är det då onödigt att även ha skarvremsor i gipsskarvarna?
Nej ..det är i allra högsta grad nödvändigt.Fiberduken du tänker sätta är inte avsedd som ersättning för skarvremsor .Du skriver "merarbete".Det stämmer men det är det viktigaste av momenten om du inte vill att väggskarvarna skall se ut som rynkade tygstycken om ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.