Vill ta bort reglarna som sitter på varsin sida. Vet inte om de håller upp något . Sitter på andra våningen under vinden.
 
  • Vitmålad regel under ett innertak av ljus träpanel. Regelns anslutning till taket syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av ett rum på andra våningen med snedtak, målade djurfigurer på väggen och reglar vid öppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Du måste kolla på ritningen till takstolarna för att se om de reglar du vill ta bort är en del av den bärande konstruktionen.
Finns det en vägg eller liknande stående reglar längs andra väggar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Du måste kolla på ritningen till takstolarna för att se om de reglar du vill ta bort är en del av den bärande konstruktionen.
Finns det en vägg eller liknande stående reglar längs andra väggar?
Tack för svar. Finns inget liknande i de andra rummen som är öppet på detta viset. Har 3 rum och en kattvind på ovanvåningen.
 
T
OK, då är det nog bara att kolla takstolsritningen för att se om det här är bärande eller inte eller att öppna upp och se efter. Har ni inte kunskapen att bedöma det så får ni kontakta en konstruktör/byggingenjör som kan hjälpa till.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Du måste kolla på ritningen till takstolarna för att se om de reglar du vill ta bort är en del av den bärande konstruktionen.
Finns det en vägg eller liknande stående reglar längs andra väggar?
T Testarn skrev:
OK, då är det nog bara att kolla takstolsritningen för att se om det här är bärande eller inte eller att öppna upp och se efter. Har ni inte kunskapen att bedöma det så får ni kontakta en konstruktör/byggingenjör som kan hjälpa till.
Bifogar ritningar. Dessa är gamla och från två rum har man byggt om till tre
 
K Kapeshnica skrev:
Bifogar ritningar. Dessa är gamla och från två rum har man byggt om till tre
 
  • Arkitektritning av ett hus med fyra fasadvyritningar, inklusive fram-, bak- och sidovyer. Ritningen är daterad juni 1925.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning med planlösningar och sektioner för ett hus, inklusive rumslayouter och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

K Kapeshnica skrev:
Bifogar ritningar. Dessa är gamla och från två rum har man byggt om till tre
T Testarn skrev:
Du måste kolla på ritningen till takstolarna för att se om de reglar du vill ta bort är en del av den bärande konstruktionen.
Finns det en vägg eller liknande stående reglar längs andra väggar?
Så här ser det ut idag med extra rummet. Har försökt att rita in på ett amatör mässigt sett. De röda plupparna jag ritat in är dessa regler som på första bilden jag skickat.
 
  • Ritning av en planlösning med ritat extra rum markerat i svart och röda punkter som regleringspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
OK, lite svårt att se på de små bilderna men på andra bilden som visar snittet på huset så ser det ut som om det finns/ska finnas väggar som håller upp takstolen. Det är de som går från ändarna på hanbjälken ner till golvet/underliggaren.
På den ritning där du har ritat in rummen motsvaras det av de streckade linjerna.

Baserat på de här bilderna skulle jag säga att reglarna är bärande så jag skulle inte ta bort dem hur som helst.

Någon som kan se det på plats och som kan konstruktion kan nog ge ett närmare besked och kanske hitta en lösning där man sätter en bärande balk istället. Jag kan inte råda mer än så tyvärr.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
OK, lite svårt att se på de små bilderna men på andra bilden som visar snittet på huset så ser det ut som om det finns/ska finnas väggar som håller upp takstolen. Det är de som går från ändarna på hanbjälken ner till golvet/underliggaren.
På den ritning där du har ritat in rummen motsvaras det av de streckade linjerna.

Baserat på de här bilderna skulle jag säga att reglarna är bärande så jag skulle inte ta bort dem hur som helst.

Någon som kan se det på plats och som kan konstruktion kan nog ge ett närmare besked och kanske hitta en lösning där man sätter en bärande balk istället. Jag kan
T Testarn skrev:
OK, lite svårt att se på de små bilderna men på andra bilden som visar snittet på huset så ser det ut som om det finns/ska finnas väggar som håller upp takstolen. Det är de som går från ändarna på hanbjälken ner till golvet/underliggaren.
På den ritning där du har ritat in rummen motsvaras det av de streckade linjerna.

Baserat på de här bilderna skulle jag säga att reglarna är bärande så jag skulle inte ta bort dem hur som helst.

Någon som kan se det på plats och som kan konstruktion kan nog ge ett närmare besked och kanske hitta en lösning där man sätter en bärande balk istället. Jag kan inte råda mer än så tyvärr.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.