Anläggningen fungerar perfekt (efter 35+ år) men drar mycket ström. .Kan ett byte av elpatroner göra väsentlig skillnad på elförbrukningen eller måste jag lägga ut 100-tusentals kronor för att byta till luft-/vatten värmepump?
 
7 793 skrev:
Anläggningen fungerar perfekt (efter 35+ år) men drar mycket ström. .Kan ett byte av elpatroner göra väsentlig skillnad på elförbrukningen eller måste jag lägga ut 100-tusentals kronor för att byta till luft-/vatten värmepump?
Det med el-patroner är bra rakt av. Det enda som kan få ner en förbrukning är att alla termostater sätts i sekvens. Tex första 65 C andra 60 C o.sv. Att byta gör ingen skillnad, tas det patroner med lägre effekt så går dom bara längre tid för att värme.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det hjälper inte att byta elpatroner, påverkar inte elförbrukningen, någon form av värmepump är ett bra sätt att minska elförbrukningen
 
  • Gilla
793 och 1 till
  • Laddar…
Elpatroner har alltid 100% verkningsgrad oavsett ålder.
En värmepump kan minska elförbrukningen till 1/3.
Duscha fort och sällan och sänk innetemperaturen är ”gratis” åtgärder

Protte
 
  • Gilla
793
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med el-patroner är bra rakt av. Det enda som kan få ner en förbrukning är att alla termostater sätts i sekvens. Tex första 65 C andra 60 C o.sv. Att byta gör ingen skillnad, tas det patroner med lägre effekt så går dom bara längre tid för att värme.
Vad jag nu förstår är det onödigt att byta elpatronerna. Mina termostater är lika gamla som huset och en del kärvar och/eller pinnen går inte att trycka in. De har inget C-grader index utan bara index 0-7. Kommentarer??
 
Det är inte mycket som kan sparas med vattenochelpatron, men se till att det inte är drag ut genom skorstenen när du kör elpatron, kör inte pannan varmare än vad utetempen kräver och ha en fungerande vältrimmad shuntregulator.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
7 793 skrev:
Vad jag nu förstår är det onödigt att byta elpatronerna. Mina termostater är lika gamla som huset och en del kärvar och/eller pinnen går inte att trycka in. De har inget C-grader index utan bara index 0-7. Kommentarer??
Då får försöka översätta 0-7 mellan ca 0 och 90 C , dela in vridningen i 10 C och märk med en tuschpenna, så är du sanningen närmast och kontrollera mot tempmätaren.
 
J jonaserik skrev:
Det enda som kan få ner en förbrukning är att alla termostater sätts i sekvens. Tex första 65 C andra 60 C o.sv.
Nej, den totala elförbrukningen är samma oberoende om elpatronerna går in i olika steg eller om alla går in samtidigt.

Däremot minskar antalet höga strömpikar om elpatronerna går in vid olika panntemperaturer.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, den totala elförbrukningen är samma oberoende om elpatronerna går in i olika steg eller om alla går in samtidigt.

Däremot minskar antalet höga strömpikar om elpatronerna går in vid olika panntemperaturer.
Nu får du utveckla detta närmare
Ställs termostaterna ner, så går det mindre EL. Då vattnet till värmen antager en lägre temp. Bara enkel matematik. Men klart hur mycket för att hålla en temp i huset är en annn sak.
 
J jonaserik skrev:
Nu får du utveckla detta närmare
Ställs termostaterna ner, så går det mindre EL. Då vattnet till värmen antager en lägre temp. Bara enkel matematik. Men klart hur mycket för att hålla en temp i huset är en annn sak.
Ja, om högsta temperaturen ställs lägre så går det initialt åt mindre energi.

Men oberoende vilket så kvittar det energimässigt om bara en elpatron eller fem elpatroner går igång samtidigt det enda som händer är att det tar olika lång tid att få upp temperaturen igen.

Ja, med lägre panntemperatur så blir det lägre förluster till omgivningen under förutsättning att omgivningstemperaturen är högre än vad man egentligen vill ha.

En elpatron på 1 kW i fem timmar förbrukar exakt samma mängd energi som fem elpatroner på 1 kW i en timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.