Hej på er!

I vårt hushåll är det jag som brukar måla när det ska göras någonstans i huset men när jag var bortrest blev jag överraskad vid hemkomsten av att maken målat vårt kök som är under uppbyggnad. Tyvärr finns det ett antal ställen där det inte slipats tillräckligt så man helt enkelt ser spackelfläckarna tydligt. Nu vill maken slipa ner dem och punkterna på de ställena istället för att måla om hela väggen, vilket jag tycker vore bäst. Det är ca 1 månad sen det målades och exakt samma färg från samma burk kommer användas. Är detta verkligen möjligt att göra utan att det kommer synas? Ljusinsläpp finns och det kommer inte stå möbler eller gå att sätta tavlor framför. Det rörsig om områden på allt från ca 10 cm upp till 40-50 cm. Färgenr vit. Vem av oss borde ge sig? 😂
 
H Heelena skrev:
Hej på er!

I vårt hushåll är det jag som brukar måla när det ska göras någonstans i huset men när jag var bortrest blev jag överraskad vid hemkomsten av att maken målat vårt kök som är under uppbyggnad. Tyvärr finns det ett antal ställen där det inte slipats tillräckligt så man helt enkelt ser spackelfläckarna tydligt. Nu vill maken slipa ner dem och punkterna på de ställena istället för att måla om hela väggen, vilket jag tycker vore bäst. Det är ca 1 månad sen det målades och exakt samma färg från samma burk kommer användas. Är detta verkligen möjligt att göra utan att det kommer synas? Ljusinsläpp finns och det kommer inte stå möbler eller gå att sätta tavlor framför. Det rörsig om områden på allt från ca 10 cm upp till 40-50 cm. Färgenr vit. Vem av oss borde ge sig? 😂
Din man 😀
 
  • Gilla
  • Haha
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Din man 😀
Ja jag håller ju med! Men han är extremt svårövertalad 😂
 
H Heelena skrev:
Ja jag håller ju med! Men han är extremt svårövertalad 😂
Låt han prova, så får han se att du har rätt. Ni kan ju slå vad om något, t.ex. ta hand om hela veckans disk 😀
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Låt han prova, så får han se att du har rätt. Ni kan ju slå vad om något, t.ex. ta hand om hela veckans disk 😀
Kan man visserligen göra men han är nog mer tolerant än mig och kommer inte bry sig om ifall det blir fläckigt. Medan jag kommer att störa mig på det i all evighet 😂 Alltså kommer han säga att det ser bra ut oavsett och jag förlorar vadet. Jag hatar att diska 😏
 
Låt någon annan bedöma slutresultatet isf!

Det kommer inte alls bli bra att punktmåla så.
 
Om det redan syns. Så kommer det att synas ännu mer sen. Vi gipsade om hela huset. Väggar och tak och jag gick med bygglampor för att se släpningar. Det är dock inget som hjälper mot slipningar i dagsljus vid en viss årstid (höst då solen står rakt in från sidan, sommar ok)

Vi är båda extremt petiga men hade jag fått chansen att göra om det korrekt så hade jag gjort det. Nu ser man skarvarna längs gipsen på vissa ställen om man letar. (Vi ser det)
Det har slipats lite för hårt men omöjligt att känna med handen. Skuggorna syns likförbannat.

Om ni har chansen att göra rätt nu så gör det. Det blir bara jobbigare sen och är det en sak som stör så är det tråkigt då det är nyrenoverat.

Hade det bara gällt att fylla i färg så hade det gått bra. Men att få det jämnt fläckvis kommer att vara mer jobb än göra det väggvis.

Bilder?
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Tack alla för input! Det är svårt att få bra foton på detta då väggen är vit och det ljus fönsterna släpper in nu gör det svårt. Fönsterna kommer bytas ut vartefter till större med mycket mer ljusinsläpp och det är det som oroar mig då missarna kommer synas ännu tydligare då. Jag fortsätter försöka övertala maken att måla om hela väggarna så får vi se hur det går 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.