Jag har ett nyinköpt enplanshus med källare från 1962 där det i stor del av huset ligger ett (vad jag tolkar som) undergolv av furu, 22 mm tjockt, på reglar. Under detta spån och ca 10 cm ner till betong. Då undergolvet är i dåligt skick (springor, kvisthål osv) vill jag byta detta till ett annat golv.

Hur ska man göra om man vill installera ett parkettgolv (ca 14 till 16 mm tjockt) utan att bygga mer än ett par millimeter jämfört med nuvarande golv? Räcker det att exempelvis en spånskiva är 10 mm tjock om sedan paketen är 14 mm? Blir det för dålig bärighet? Kan man sätta in extra reglar?

Ett alternativ är så klart ett massivt trä minst 22 mm tjockt vilket vi också kollat på men vill gärna ha andra alternativ också.

Nuvarande vardagsrumsgolvet ska behållas och därför inget alternativ att lägga parkett ovanpå befintligt undergolv då det blir 15 mm högre jämfört med vardagsrum.

Någon som vet?
(bild på nuvarande delvis uppbrutet undergolv)
 
  • Delvis uppbrutet undergolv av furu med sprickor och kvisthål, visar träslagets tjocklek och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
22mm parkett funkar på max c/c 600 mm på golvreglarna
 
R
A Annikin skrev:
Jag har ett nyinköpt enplanshus med källare från 1962 där det i stor del av huset ligger ett (vad jag tolkar som) undergolv av furu, 22 mm tjockt, på reglar. Under detta spån och ca 10 cm ner till betong. Då undergolvet är i dåligt skick (springor, kvisthål osv) vill jag byta detta till ett annat golv.

Hur ska man göra om man vill installera ett parkettgolv (ca 14 till 16 mm tjockt) utan att bygga mer än ett par millimeter jämfört med nuvarande golv? Räcker det att exempelvis en spånskiva är 10 mm tjock om sedan paketen är 14 mm? Blir det för dålig bärighet? Kan man sätta in extra reglar?

Ett alternativ är så klart ett massivt trä minst 22 mm tjockt vilket vi också kollat på men vill gärna ha andra alternativ också.

Nuvarande vardagsrumsgolvet ska behållas och därför inget alternativ att lägga parkett ovanpå befintligt undergolv då det blir 15 mm högre jämfört med vardagsrum.

Någon som vet?
(bild på nuvarande delvis uppbrutet undergolv)
Enligt Svenskt Trä är 20mm minsta tjocklek vid bjälklag om 60 c/c..

Men att man lägger parkett direkt på bjälkarna har jag inte sett..
 
  • Illustration av självbärande trägolv som läggs direkt på bjälkar med centrumavstånd 600 mm enligt byggbeskrivningar.se; golvbrädor med tjocklek minst 20 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Enligt Svenskt Trä är 20mm minsta tjocklek vid bjälklag om 60 c/c..

Men att man lägger parkett direkt på bjälkarna har jag inte sett..
Tack för svar. Så det finns inget sätt att uppnå samma bärighet genom att ta tunnare spånskiva (ex 14 mm) plus parkett 14 mm=28 mm…?
 
R
A Annikin skrev:
Tack för svar. Så det finns inget sätt att uppnå samma bärighet genom att ta tunnare spånskiva (ex 14 mm) plus parkett 14 mm=28 mm…?
Nej skulle jag säga då dom två olika lagerna jobbar enskilt om jag förstår dig rätt att du vill lägga ett flytande 14mm golv ovanpå en 14mm spån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.