Sitter och plockar ihop grejer till kommande FTX beställning. Det jag inte kan bli klok på är hur genomföringen från ventilationskanal ner genom innertaket bör konstrueras.

Min bild är att jag kan sätta dit ett påstick på stammen som pekar rakt ner, montera nödvändig distans, manchett för ångspärr och sedan till/frånluftsdon. Är det här rätt eller ska det sitta någon annan typ av anslutning mellan don och huvudstam?
 
Jag kikade på att installera FTX, men då planerade jag en flexibel ljuddämpare mellan stam och don.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kikade på att installera FTX, men då planerade jag en flexibel ljuddämpare mellan stam och don.
Det är ett praktiskt alternativ, räknade du med att använda en manschett för ångspärren? Jag funderade på att göra som du skrev men jag var osäker på om det var onödigt map på ljud? Sedan är det ju några tusenlappar extra att sätta en ljuddämpare vid varje tilluftsdon.
 
B Benpe skrev:
Det är ett praktiskt alternativ, räknade du med att använda en manschett för ångspärren? Jag funderade på att göra som du skrev men jag var osäker på om det var onödigt map på ljud? Sedan är det ju några tusenlappar extra att sätta en ljuddämpare vid varje tilluftsdon.
Så långt kom jag inte i planeringen tyvärr, jobbade främst med rördragningen innan jag la projektet på is.

Jag ville ha ett så tyst system som möjligt, och det kändes som ett billigt pris för att garantera tystnad, ersätter ju en del detaljer med, samt underlättar montage.
Tror inte heller du vill ha donet rakt på stammen, vill minnas att du vill ha lite "rakt" rör mellan stam och don.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så långt kom jag inte i planeringen tyvärr, jobbade främst med rördragningen innan jag la projektet på is.

Jag ville ha ett så tyst system som möjligt, och det kändes som ett billigt pris för att garantera tystnad, ersätter ju en del detaljer med, samt underlättar montage.
Tror inte heller du vill ha donet rakt på stammen, vill minnas att du vill ha lite "rakt" rör mellan stam och don.
Sant, smakar det så kostar det. Det kan ju bara bli bättre med en flexibel ljuddämpare. Jag går eventuellt den enklare, men dyrare, vägen med t-koppling istället för påstick och en flexibel ljuddämpare.
 
Hur kan det bli enklare?🤔
Med en flexdämpare behöver du inte hålla på och måtta och kapa exakt rätt utan får en rejäl justermån.

Som jag skrev innan, tror inte att don rakt på stam är att rekommendera, men det kan förhoppningsvis någon med mer insikt i ventilation kommentera på.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur kan det bli enklare?🤔
Med en flexdämpare behöver du inte hålla på och måtta och kapa exakt rätt utan får en rejäl justermån.

Som jag skrev innan, tror inte att don rakt på stam är att rekommendera, men det kan förhoppningsvis någon med mer insikt i ventilation kommentera på.
Det var det jag menade, att det blir enklare med ljuddämpare på en t-koppling. :)

Med påstick måste jag kapa, limma och skruva. T-koppling är dyrare men avsevärt enklare.
:)
 
B Benpe skrev:
Det var det jag menade, att det blir enklare med ljuddämpare på en t-koppling. :)
Ah nu ser jag! 🙃 👍
 
R
B Benpe skrev:
Det var det jag menade, att det blir enklare med ljuddämpare på en t-koppling. :)

Med påstick måste jag kapa, limma och skruva. T-koppling är dyrare men avsevärt enklare.
:)
Ja T- koppling kör man alltid, tror du att det behövs en ljuddämpare vid varje don, har monterat en del villa system men aldrig har det varit konstruerat så..
 
R Rejäl skrev:
Ja T- koppling kör man alltid, tror du att det behövs en ljuddämpare vid varje don, har monterat en del villa system men aldrig har det varit konstruerat så..
Är det "bara" en t-koppling, en rörsnutt ner till manschett och don i de fallen?
 
R
B Benpe skrev:
Är det "bara" en t-koppling, en rörsnutt ner till manschett och don i de fallen?
Nej det är det sällan utan en bit rör och någon böj är det oftast för det är alltid massa hinder på en vind eller i ett bjälklag..
 
R Rejäl skrev:
Nej det är det sällan utan en bit rör och någon böj är det oftast för det är alltid massa hinder på en vind eller i ett bjälklag..
Okej, i mitt fall har jag fritt spelrum då jag inte har byggt igen än. Så jag kan dra lite som jag önskar. Jag tänker placera tilluftsdonen ovan fönster i respektive rum förutom i vardagsrummet som har ryggåstak.

Med en ljuddämpare vid varje tilluftsdon så föreställer jag mig att det blir välgjort om inte annat. Är det däremot tekniskt onödigt så måste jag dock se över lösningen.

I mitt fall kan jag leda stammen så den går precis ovan där jag tänkt grena av för tilluften. Så jag kan med lätthet göra på båda sätt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Hur ser ditt tak ut? Normalt så dras inga stammar ovanför fönstrerna då takstolarna är så låga på vanliga tak om du inte har en kattvind..
 
R Rejäl skrev:
Hur ser ditt tak ut? Normalt så dras inga stammar ovanför fönstrerna då takstolarna är så låga på vanliga tak om du inte har en kattvind..
Det är möjligt, om än på marginalen, att få in ett 125-rör genom yttre delen av takstolen. Se bild. :)
 
  • Träbjälkar i ett takstolskonstruktion inuti ett hus under renovering, med isolerade väggar och två fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
B Benpe skrev:
Det är möjligt, om än på marginalen, att få in ett 125-rör genom yttre delen av takstolen. Se bild. :)
Tänk på att den behöver vara ordentligt isolerad mot kylan ifrån vinden..
Jag skulle aldrig lagt den därnere för du kommer inte åt den efter att vinden blivi isolerad utan man brukar ha stammarna med i mitten av huset..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.