Hej!

Köpte en villa för ett tag sedan, den är byggd 1958.

Vi håller på och renoverar köket, i samband med det så bad jag elektrikerna byta ut elcentralen och dra om elen lite.

När elektrikern var här senast så var det med en lärling. Dom drog el från centralen till en dosa. Från den dosan skall det sedan kopplas på diverse vägguttag.

Kabeln är 1.5mm och säkringen är 10A ser jag i elcentralen.

Jag hörde lärlingen diskutera detta med elektrikern och han undrade varför man inte satte 16A och använde tjockare kablar?

När jag tittar i elcentralen så är majoriteten av all el 1.5mm och 10A.

Så jag ställer samma fråga som lärlingen ställde, varför drar man inte tjockare kablar och säkrar 16A till väggutagen i köket? Det finns inga planer på att koppla in något annat än kaffebryggare osv, men som sagt, jag blev nyfiken.

Jag noterar att installationskabeln som drogs fram heter 1.5mm2 FQ om det säger er något.
När jag läser runt ang 1.5mm2 FQ så verkar det som att det är i "mesigaste laget" att använda i ett kök? Men jag kan ju ingenting om detta :)

Vill mest försäkra mig om att det inte har blivit något fel.
 

Bästa svaret

Normala vägguttag säkras med 10A och har 1,5 mm² kabel, det ger 2300W effekt.
Behöver man mer är det bättre att dra fler faser till olika uttag så man slipper extrem snedbelastning.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
I svenska kök drar man generellt fram fler 10 A grupper än att ha kraftiga 16 A grupper annat än till spisen. 10 A till kaffebryggaren, 10 A till diskmaskinen, 10 A till mikron, 10 A belysning och övriga uttag etc. Men fler köksapparater drar idag runt 3000 W så det är en bra fråga att fundera på om 13 A borde vara standard.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det är praxis att dra 1,5kvadrst avsäkrat till 10A till vanliga uttag. Behöver man mer drar man fler grupper. Men det är möjligt att dra 2,5kvadrat och avsäkra med 16A.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för era svar, då kan jag andas ut med andra ord. Vet inte varför men blir nojig när det gäller el och eftersom han var lärling ville jag bara dubbelkolla :)
 
Alla uttag är inte godkända för 16A.
 
Och dessutom är det betydligt "knöligare" att använda 2,5 i stället för 1,5
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Elektrikerna hittade en hel del annat roligt i väggen.
 
  • Hand som håller en elektrisk kopplingsklämma i ett hål i kaklat vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det roliga?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det roliga?
Jag kan ingenting om el men elektrikern svor över att det var tejpat rött på dom vita kablarna. Det betydde tydligen jord. Standard skulle tydligen vara att kabeln skulle vara röd i ett äldre hus om jag fattade honom rätt.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Och rätt "svar" är kanske är rött det vanligaste MEN det förekommer allt möjligt. Så det ska inte vara någon större överraskning.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och rätt "svar" är kanske är rött det vanligaste MEN det förekommer allt möjligt. Så det ska inte vara någon större överraskning.
Jag kanske bara ska be honom dra om kablarna då så det blir rätt enligt dagens standarder. Konstigt att man inte gjorde det när jag bad om ny central och jordade uttag överallt.
 
"Standard" är väl synd att säga, rött kan vara alltmöjligt och jord kan vara vadsomhelst...

96709-503e82b62aa92a95bc2921b4eeaeb61c.jpg
 
MultiMan
Ja, som sagts flera gånger gånger tidigare i forumet så har både jag och många andra hittat rött som både jord och tändtråd i ett och samma hus, så det har varierat. Det har inte varit hemmapul, utan professionellt gjorda installationer.
 
Det är standard. Så om man inte hittar det så har man inte sett många anläggningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.