I en ny utbyggnad med nya takstolar upptäckte jag denna spricka i hanbjälken, är detta något som man behöver åtgärda?
 
  • Spricka i hanbjälken på en ny utbyggnad med takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall den belastas uppifrån/underifrån, eller är den fristående i ett outnyttjat utrymme? Skall den belastas så skulle jag definitivt byta ut den.
 
R
Du kan enklast förstärka den genom skruvlimma en likadan emot den..
 
Haft byggfirma som byggt allt och detta såg jag nu när vi själva ska börja göra insidan.

Vid den råda pilen är sprickan, tanken är att denna takstol kommer vara synlig då det kommer bli öppet upp i nock, så bygga på den med en till vill man helst inte heller.
 
  • Spricka i en takstol markerad med en röd pil, inuti en nybyggd konstruktion av trä med synlig insida och takstolar under ett nyligen byggt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
ranzor ranzor skrev:
Haft byggfirma som byggt allt och detta såg jag nu när vi själva ska börja göra insidan.

Vid den råda pilen är sprickan, tanken är att denna takstol kommer vara synlig då det kommer bli öppet upp i nock, så bygga på den med en till vill man helst inte heller.
Ok då förstår jag, du ska reklamera det till företaget som har utfört och monterat dina takstolar så får dom byta ut det..
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok då förstår jag, du ska reklamera det till företaget som har utfört och monterat dina takstolar så får dom byta ut det..
Förslaget från byggfirman är att de kommer sätta en bit regel ovanpå där sprickan finns, är det en okej lösning, någon som har koll?
 
ranzor ranzor skrev:
Förslaget från byggfirman är att de kommer sätta en bit regel ovanpå där sprickan finns, är det en okej lösning, någon som har koll?
Nej, Att bara sätta en bit ovanpå är ingen lösning. Möjligtvis att sätta på bådasidorna och fördela ut det långt med skruvförband och lim men jag skulle nog inte acceptera den lösningen.
Vem har ordnat takstolarna?

En takstol ska inte har sprickor på det sättet. Sitter ju dessutom stödben vid sprickan som måste avslastas
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
S
Ser jag i syne eller är takstolen skarvad vid spikförbandet? Antar att den inte är det, men det ser verkligen ut så :surprised:


Det kanske är helt normalt med en skarv där också iofs. Så bli inte orolig för att jag skriver så, jag kan inget om takstolar.

Men det kanske underlättar ett byte då eftersom det blir en väldigt kort bit isf.
 
R
S SueCia skrev:
Ser jag i syne eller är takstolen skarvad vid spikförbandet? Antar att den inte är det, men det ser verkligen ut så :surprised:


Det kanske är helt normalt med en skarv där också iofs. Så bli inte orolig för att jag skriver så, jag kan inget om takstolar.

Men det kanske underlättar ett byte då eftersom det blir en väldigt kort bit isf.
Det är alltid takstolarna om dom behöver skarvas så ingett fel där!
 
  • Gilla
pdov och 2 till
  • Laddar…
R
ranzor ranzor skrev:
Haft byggfirma som byggt allt och detta såg jag nu när vi själva ska börja göra insidan.

Vid den råda pilen är sprickan, tanken är att denna takstol kommer vara synlig då det kommer bli öppet upp i nock, så bygga på den med en till vill man helst inte heller.
Om det ska vara synligt så är det bara o stötta upp tillfälligt och byta den skadade underramen och pressa dit nya spikplåtar..
Ingett annat skulle jag accepterat om det ska vara synligt..
 
ranzor ranzor skrev:
Förslaget från byggfirman är att de kommer sätta en bit regel ovanpå där sprickan finns, är det en okej lösning, någon som har koll?
R Rejäl skrev:
Om det ska vara synligt så är det bara o stötta upp tillfälligt och byta den skadade underramen och pressa dit nya spikplåtar..
Ingett annat skulle jag accepterat om det ska vara synligt..
Detta villa byggfirman göra men fick nej av takstolstillverkaren att det inte var en godkänd lösning tyvärr.
 
R
ranzor ranzor skrev:
Detta villa byggfirman göra men fick nej av takstolstillverkaren att det inte var en godkänd lösning tyvärr.
Ja då får dom bygga en ny enligt tillverkaren, finns väl inga andra alternativ?
 
bHANS bHANS skrev:
Nej, Att bara sätta en bit ovanpå är ingen lösning. Möjligtvis att sätta på bådasidorna och fördela ut det långt med skruvförband och lim men jag skulle nog inte acceptera den lösningen.
Vem har ordnat takstolarna?

En takstol ska inte har sprickor på det sättet. Sitter ju dessutom stödben vid sprickan som måste avslastas
Har fått svar från byggfirman och det är takstolstillverkaren som sagt att det är en okej lösning?
 
R Rejäl skrev:
Ja då får dom bygga en ny enligt tillverkaren, finns väl inga andra alternativ?
Det är takstolstillverkaren som tycker de ska förstärka den genom att sätta en regel ovanpå hanbjälken.
 
R
ranzor ranzor skrev:
Det är takstolstillverkaren som tycker de ska förstärka den genom att sätta en regel ovanpå hanbjälken.
Det säger dom för att hjälpa byggaren att komma undan enkelt bara..
Men du får förklara att det ska vara synligt och därav ingett alternativ..
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.