Hej, jag lyckas inte få några svar från TP-link så jag vänder mig hit.
TP-Link har något som heter Onemesh i sina senaste routers. Detta ska innebära att ens telefon tex kopplar på sig på det wifi som är närmast för stunden. När jag pratade kort med en på tp-link sa hon att jag likväl kan köpa en accesspunkt vars wifi jag döper till exakt samma som routern har och sen hoppar den emellan dessa beroende på var jag är närmast. Är de så enkelt? Vad ska man då med onemesh till?
 
Osäker om jag har koll på det. Men en accesspunkt har väl oftast kabel till sig, men ger ett wifi nät omkring accesspunkten?
 
Ja jag har en nätverkskabel framdragen till denna
 
T
Meshnätverk är ett sätt att bygga upp ett nät (wifi) utan att behöva dra tråd mellan router och accesspunkter (AP). Då används en del av överföringskapaciteten till s.k. backhaul - som är det som ersätter kabeln - mellan router och accesspunkt.
Det betyder att kapaciteten minskar för ett meshnät jämfört med när där du har kablar. Det är i praktiken inte ett stort problem för de flesta hemmaanvändare men om man har en besvärlig radiomiljö (andra radiovågor, läckande mikrovågsugnar, armerad betong, osv) så kan man få problem med både täckning och kapacitet.

Alla APs kommer att ha samma SSID och sen styr routern vilken AP som telefonen/datorn är uppkopplad till beroende på bästa radiosignalen (enkelt uttryckt) och om du flyttar dig i huset så kommer din enhet att koppla upp mot en ny AP och kopplas bort från en annan (precis som mobilnäten gör)

Onemesh är TP-Links egen teknik för att skapa meshnät och alla enheter (router, AP, extenders) måste ha samma teknik. Det går inte att blanda med andra märken eller ens TP-Links andra system Deco (som har en annan teknik för mesh)

Om du har en kabel dragen från router till AP så är det (oftast) möjligt att blanda märken och modeller då routern kommunicerar på annat sätt med APn.

Att använda kabel kommer att ge en stabilare uppkoppling med lägre fördröjning och du kan få högre kapacitet i nätet (ditt wifi).

Jag hoppas att det förklarar lite hur det fungerar. Sen är jag övertygad om att någon som kan det här bättre än jag kommer att kunna säga att det är mer komplicerat än så... :)
 
absolut, men frågan var vad jag ska ha om jag nu har en LAN kabel dragen till stuga nummer två. Jag vill ju helst ha ett och samma Wifi istället för att behöva koppla upp mig på olika beroende på vilken stuga jag är i.

En accesspunkt ger ju ett separat wifi som jag konstaterat här hemma nu när jag testat. Jag vill helst bara ha ett enda.
 
T
Nja, det där låter inte helt rätt...
Om du har en router som du kopplar med kabel till en AP så är det "samma" wifi. Allt styrs av routern och det enda som APn gör (ska göra) är att den skickar signalen vidare genom sin radio.
Om det inte fungerar så är det nog något knasigt uppsatt...?
 
Nej så funkar inte accesspunkt. En AP blir ett eget wifi med eget namn
 
T
R Rolle85 skrev:
Nej så funkar inte accesspunkt. En AP blir ett eget wifi med eget namn
Jo, det är så det fungerar. Jag har en router och 3 accesspunkter och jag ser bara 1 wifi. En accesspunkt är som "en förlängningssladd" för att få bättre täckning av ditt wifi.

Det gär att sätta ett annat SSID på accesspunkten men det är inte att rekommendera. Här är en link till Kjell.com som förklarar lite med bilder:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/konfigurera-accesspunkt
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nej då är det en rangextenders som skickar signal via eluttagen. Sådana är inte tillräckligt bra tycker jag (tappat massa bandbredd)
 
R Rolle85 skrev:
Nej så funkar inte accesspunkt. En AP blir ett eget wifi med eget namn
Döp accesspunktens wifi till samma son routerns.
Dom är fortfarande samma nätverk det var nog det ovan menade.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
T
R Rolle85 skrev:
Nej då är det en rangextenders som skickar signal via eluttagen. Sådana är inte tillräckligt bra tycker jag (tappat massa bandbredd)
Se mitt tillägg i mitt inlägg ovan.
 
Ok då döper jag AP till samma som routern då
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Om man sätter upp en AP med samma SSID som befintlig router kommer klienten att roama mellan dom baserat på signalstyrkan RSSI.

Det finns ett eget protokoll för att hantera roamingen, Inter Access Point Protocol (IAPP) där AP:arna kommunicerar på trådade sidan om att en klient bytt från en AP till en annan.

 
Ok nu har jag problemet att den såkallade ”Omada” appen inte ens hittar min AP så jag lyckad inte komma in i dess inställningar….blir galen
 
Har det löst sig?
Fungerar inte appen hade jag provat via APns IPadress.
Using the Omada App (Recommended)

Check out the following setup video for setting up an Omada AP (EAP225 is used as an example) via the Omada app.

How to set up a TP-Link EAP via your mobile phone

Setup Overview

Step 1
. Hardwire the Omada AP to your Gateway (DHCP server).

Step 2. Connect your mobile device to the default SSID of your Omada AP.

Step 3. Download and install the TP-Link Omada app on your mobile device.

Step 4. Open the Omada app and navigate to Standalone Mode > EAPs.

Step 5. Tap on the discovered Omada AP to enter and finish the setup process.

Step 6. Configure the wireless network according to your network requirements.

Using a Web Browser

Check out the following setup video for setting up an Omada AP (EAP245 is used as an example) via a web browser.

How to set up a TP-Link EAP via Web browser

Setup Overview

Step 1
. Hardwire the Omada AP to your Gateway (DHCP server).

Step 2. Connect your laptop to the default SSID of your Omada AP.

Step 3. Access the Omada AP via [länk] or via its IP address.

Step 4. Follow the on-screen instructions to finish the setup process.

Step 5. Configure the wireless network according to your network requirements.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.